Author |
Topic |
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2005/05/22 : 10:04:43
|
När man kör med digital eller optisk anslutning mellan dvd och reciver. Var är det för komponenter i dvd som påverkar ljudet? Hur avgörande är dom?
Man vill ju att det ska låta bra va.. men fina dvdspelare kostar ju en slant. |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2005/05/28 : 20:07:34
|
134 har lärst men inga svar.
Då drar jag slutsatsen det inte spelar någon roll villken DVD spelare man har så länge man använer digitala anskutningar i recivern. |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/05/28 : 20:10:17
|
Kanske ingen som vet
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/05/28 : 20:33:26
|
quote: När man kör med digital eller optisk anslutning mellan dvd och reciver. Var är det för komponenter i dvd som påverkar ljudet? Hur avgörande är dom?
Tja, allt som har med signalen/signalvägen att göra. Från Avläsning till Utgångskontakten.
Av de två valen optisk eller koax, så brukar man i regel föredra koax. Man du kan ju lyssna själv.
M
|
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/05/28 : 21:23:54
|
I stort sett alla komponenter i DVD-spelaren påverkar ljudet... |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2005/05/28 : 21:34:34
|
Optisk är ju omöjlig att störa om man ser på sladden , alltså igna elektrska signaler påverkar den, där har du en fördel, men den är givetvis inte alltid bäst =) |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2005/05/28 : 22:21:02
|
quote: Tja, allt som har med signalen/signalvägen att göra. Från Avläsning till Utgångskontakten.
hur då?
(en teori: så länge man inte behandlar en digitalsignal direkt felaktigt så är den okänslig för villken elektronik man använder.)
exempel: om jag laddar hem en fil från en usa, som går genom en jäkla massa kablar eller laddar in den från en cd så är det fortfarande exakt samma fil. |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/05/29 : 00:37:46
|
Kan bli en "bråktråd". Men...
Se det lite som "viskningsleken"?
Vi kan ta det klassiska exemplet: avläsning. Ju bättre infomation de digitala kretsarna får att jobba med - desto mindre får de anstränga sig för att få rätsida på informationen - desto mindre "fel" kommer begås - bättre ljud.
Digitalsignal. Okänslig? Knappast. Det är sällan en digitalsignal blir "direkt felaktigt" behandlad, som du säger. Saken är väl nog bara den att den kan bli MER eller MINDRE "rätt" behandlad.
Det försvinner en hel massa "ettor" och "nollor" på vägen, och hela tiden finns "stödkretsar" som på matematisk väg beräknar och gissar vad som skall fyllas i "hålen" efter de borttappade "1":orna och "0":orna. Ju bättre de är på att beräkna - bättre ljud.
M |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2005/05/29 : 01:14:36
|
Även billiga spelar brukar kunna ge ganska bra signaler på digitala audio-utgångarna och fungerar därför i praktiken mycket bra för att ta ut digitala signaler. De dyrare spelarna ger även ganska bra signaler på analoga audio-utgångarna.
Det man framförallt sparar på i en billig spelare är strömdelen och att man har sämre noggrannhet i klockan som styr digitaldelen. Så även om alla 0/1 läses korrekt och man inte får för mycket störningar från den dåliga nätdelen så kan en billig klocka göra att man får tidsfel som skapar fel. Tiden är kontinuerlig, så där har du en analog parameter som man bara kan komma ifrån digitalt med hjälp av sync-signaler. Tyvärr något som inte togs med i standarden. Enda lösningen som ger perfekt resultat är att köra med en referensklocka (dvs samma klocka till alla inblandade digitalenheter), men det saknas standarder och sådanna praktiska problem.
|
|
|
krang
Member
434 Posts |
Posted - 2005/05/29 : 12:43:48
|
Betänk att det första som händer i laser pickupen är att ljuset omvandlas till elektriska impulser. Man kan säga att de digitala signaler plockas ut precis före D/A omvandlare vid ljudelen i cdspelaren. Om du nu ska använda optisk öveföring så innebär det att signalen ska omvandlas tillbaka till ljus igen. Medan den coaxiala varianten inte behöver det. Möjligen en liten förstärkning. Ofta är den senare att föredra. Om man inte ska ha väldigt många meterförstås.
Betänk också att det ställs höga prestandakrav på elektroniken i en cd/dvd spelare med tanke på upplösningen och samplingsfrekvensen. Det är ingen lätt uppgifta att berabeta i realtid. Betänk också att just en D/A omvandling, som visserligen inte var aktuell i själva spelaren här, endast ger ett närmevärde av det som en gång A/D - omvandlades och pressades på skivan. Det krävs mycket avancerad teknik för att uppnå ett bra resultat med en D/A omvandling. Där finns ju många kända trix t.ex, översampling av samplingsfrekvensen gör filtreringen bekvämare, överkvantisering tex 24bit eller mer ger en bättre approximation av skivans innehåll trots att den ligger i 16bit. Se upp med teser om att en etta in ger en etta ut. Här snackar vi 16bitar i taget 44100 ggr/s. Det du spelar upp är inte exakt det som spelades in på något sätt. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2005/05/29 : 18:03:10
|
Ja krang har rätt. Apropå "Optisk är ju omöjlig att störa om man ser på sladden", så förekommer det mer störningar vid en optisk överföring än med en elektrisk även om man gärna vill tro annat.
Men det är så mycket som spelar in om en dvdspelare låter bättre än en annan.
Men i stort så ju mindre korrigeringskretsarna behöver arbeta desto bättre slutresultat. Gäller även cd, det är åtminstone min åsikt.MvhKristofer |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/05/29 : 18:51:45
|
Digitalutgång från DVD har jag ingen stor erfarenhet av eftersom jag inte använder en sådan, men däremot från cd-spelare. Problemen måste vara lika. Förutom rena avläsningsfel, och där kan det kanske skilja mellan olika transporter, så är jitter, d.v.s. tidsfel i den digitala signalen en stor bov när det gäller ljudförsämring (och bildförsämring antar jag). Det problemet finns inte när man för över information från en lagringsplats till en annan, men däremot när man ska göra om en digital signal till analog. Tidsfel fungerar som frekvensmodulerad brus, d.v.s. en FM-signal som följer med den digitala signalen och "rinner" igenom DA-omvandlaren och blandar sig med den analoga signalen och grumlar till det. Den kan uppstå både vid avläsningen och vid överföring av den digitala signalen. Själv har jag flera "jittermumsare" hemma, d.v.s. apparater som man kopplar in innan DA-omvandlaren (om man har en separat sådan), och som filtrerar bort jittret. Skillnaden i ljudkvalitet kan bli dramatisk. Den optiska Tos-linken har egentligen en för dålig bandbredd och bör därför inte användas om man har en korrekt utförd elektrisk digitalutgång. Jag har visserligen cd-spelare hemma, där man fuskat med den elektriska utgången, och då kan det låta sämre än tos-link. DVD-spelare brukar dock vara utrustade med seriösa elektriska digitalutgångar eftersom dom är gjorda för att användas, så man kan nog förutsätta att de är bättre än den optiska digitalutgången. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 10:58:48
|
Hm . det va mycket man inte visste. kan börja med att ta tillbaka quote: Då drar jag slutsatsen det inte spelar någon roll villken DVD spelare man har så länge man använer digitala anskutningar i recivern.
Ljudförsämringar som uppstår innan digitaliserig påverkar oftast diskanten eller? |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
|
C-Quence
Member
553 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 11:10:25
|
Här är en bra artikel som beskriver hur det digitala ljudet fungerar, samt vad jitter är och hur det påverkar ljudet.
|
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2005/06/07 : 00:17:39
|
Björn-Ola: Bara ett tillägg till din förklaring om avläsning från CD respektive DVD skiva.
Det är stor skillnad på hur en DVD-Video och Audio-CD läses av spelaren. Audio-CD använder Red Book standarden (constant-rate linear format, 4,321,800 bits/sec ) deta innebär att avläsning av Audio-CD skivor sker i realtid och det inte går att läsa om informationen från skivan, däremot så finns det korrigeringskretsar som i realtid kompenserar för felavläsningar.
Detta finns två olika steg (error-detection and correction), där första steget (C1) kan rätta dataströmmen utan att det uppstår något fel och i andra steget (C2) så sker det en gissning av hur det borde ha sett ut (låtit).
Så när en Audio-CD kopieras så är det den avlästa bitströmmen som kopieras och inte innehållet bit för bit på CD skivan, det finns däremot program (exakt Audio Copy tex.) som läser av skivan flera gånger och jämför avläsningarna för att få en så exakt kopia som möjligt.
På en DVD-video (book B) så finns det funktioner som läser om på skivan om det uppstår felavläsningar. Och det medför att kopian blir exakt samma som orginalet.
Även på CD-ROM (Yellow book, Mode 1* och 2**) skivor så är det felkorrigeringsfunktioner som läser om på skivan om det uppstår felavläsningar. Och det medför att kopian blir exakt samma som orginalet.
DVD-video skivor använder sig av felkorrigering liknande CD-ROM skivor.
Det finns CD (Meridian tex) spelare som läser i dubbla hastigheten (eller mer), detta medför att man kan läsa av samma stycke flera gånger och sedan jämföra de två avläsningarna med varandra för att sedan korrigera detta på ett bra sätt, men det finns inget i ”Red Book” standarden om detta.
*(CD-ROM, Mode 1 is the standard data storage mode used by almost all standard data CDs (CD-ROMs). Of the 2,352 bytes of data in each block, 2048 are allocated for the data that the user sees. The remaining 304 bytes are used for added error detection and correction code.) **(CD-ROM, Mode 2 can contain 2336 bytes of user data. It is the same as Mode 1, except that the error detection and code correction bytes are not included. The Mode 2 format offers a flexible method for storing graphics and video. It allows different kinds of data to be mixed together, and became the basis for another standard known as CD-ROM XA (Extended Architecture). The specification for CD-ROM XA was published as an extension to the Yellow Book in 1991.) |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
|
Topic |
|