HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sacke_j bygger nytt! (UcD400-steg och Stativ)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/06/02 :  21:45:49  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Då var det även tur för mig att sätta igång med lite byggen sådär lagom tills värmen kommer och hälsar på. Jag har tre saker på gång och denna tråd ska bli någon sorts byggföljetång hade jag tänkt.

Det som ska byggas och göras är:
1x Hypex UcD400 Stereo-steg
1x Stativ till HFLS-1 Alá Mangew design "Swedish woodstand"
1x Lackering av mina HFLS-1 som har utstrålat äkta MDF finish sedan i julas.

Bilder kommer jag att lägga upp efter tidens gång när jag har fått någonting gjort.

De gångna veckorna har jag skickat en del PM här på forumet och samlat på mig kött på benen gällande UcD400 bygget.
All planering är nu klar och jag ska snart ge mig i kast med att beställa alla komponenter jag behöver samt införskaffa lite björk till stativ och steg-låda.

Här kommer lite bilder å skisser så får ni se vad jag tänkt mig!


Skiss över Slutstegets front. Den svarta listen är en svart rökfärgad plexirand som kommer lysas upp med några vita LED´s innifrån. Jag är ute efter ett diffust och gråliknande ljus när den är påslagen. Detsamma gäller fötterna, dock blir nog dessa i vanligt vitt frostat plexi.



Lite delar införskaffade: högtalarterminaler, RCA-honor, XLR-honor, Säkringshållare, Effektmotstånd (tack Paradigm=)...), Kopplingstråd, 10 Ultrastarka vita LED´s







Några vyer för att visa hur det kommer bli. Låda i 28mm björk med tjock alubotten och "fivebar"plåt som lock.
Avr7000, om du tycker att jag härmat dig alltförmycket så säg till! Jag vill inte ha några sura miner=)


Stativen enligt mangew kommer skilja sig lite i mått och jag kommer även köra på en björkplatta i botten.

HFLS-1 ska sprutlackeras i högblank svart färg (90 blankenehter) och sedan få en redig omgång med klarlack för att skydda färgen och få lite mera djup.

Håller på med spacklingen just nu och fick förra veckan skruva bort element och göra dem obrukbara för en tid framöver, ett hårt ögonblick=/

Ps. Är det någon som är intresserad av bilder från HFLS-1 bygget i julas så säg till så lägger jag upp en serie på dom oxå!.Ds

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/06/02 :  21:47:55  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Om någon har förslag på vart jag får tag i det svarta rökfärgade plexit (eller liknande material) så säg till! Det är ett av de få frågetecken som kvarstår nämligen...

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/06/02 :  22:13:07  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
rökfärgat "glas" brukade man ha framför LED-displayer förr i tiden, fast det är ju väldigt tunnt..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/06/02 :  22:18:10  Show Profile Send paradigm a Private Message
Det är också på sin plats att skicka vidare en tacksamhetens tanke till AVR7000 för det stora motståndet, då motståndet ursprungligen kommer därifrån!!!

Det där ser ju jättebra ut!

Lycka till med bygget och som sagt, har du några funderingar så hör gärna av dig, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter.

/Rolle
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/06/02 :  22:45:15  Show Profile Send Kmj a Private Message
vad ska effektmotståndet vara till förresten?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/06/02 :  23:32:25  Show Profile Send sacke_j a Private Message

Effektmotståndet ska användas i softstarten som snart kommer att beställas av peranders. Motståndet är ju brutalt ju=)



Stativen kommer bli som på bilderna, färgen stämmer inte så bra dock. De blir i 28mm björk med någon form av mörk olja på.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/06/03 :  00:21:54  Show Profile Send Kmj a Private Message
Kinaolja finns det nog något som heter. Båtlacket jag använder innehåller det och den (lacket) ger en mörkare ton.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/06/16 :  22:14:47  Show Profile Send sacke_j a Private Message
I veckan har jag hållt på med spackling och slipning av hfls och har även hunnit med två lager grundfärg och diverse ytterligare slipning. Får ju säga att det var pilligare än jag trodde det skulle vara. Det sysns fortfarande lite småskavanker på några ställen så mer spackling komer det bli=/ Nu Börjar dom likna nått iaf med lite färg på=)!

Har även fått UcD400 modulerna och ska snart fixa bottenplatta att bygga på...material till låda och stativ är på väg imorgon! Känns härligt att ha lite nytt å pilla på sen till helgen.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/06/19 :  22:51:38  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Idag har det vart fullt upp med byggande hela dagen och vad kan passa bättre en dag när solen lyser och det är varmt ute=)

Precis som tråden antyder så har jag tre projekt på gång samtidigt, gillar när det är många bollar i luften!


Hylsmuttrar och gängstavar hag inhandlats och kapats i rätt längder.



Modulerna har anlänt! Har dock ingenstans att ta vägen än så länge=)



HFLS-1 har fått sig två lager grundfärg och lite slipning. Mer slipning och även lite spackling ska göras så småningom för jag är inte helt nöjd med ytan på vissa ställen. Så jäkla noga trodde ajg aldrig det kunde vara att få en bra yta=)



Material till stativ och slutsteg har kommit! Massiv 28mm björk i mängder!



Liten preview på hur det kommer bli i slutändan, här på kortet är allt bara ihoppusslat lite fort.



Här borras det för fullt. Underlättar en del om man har tillgång till pelarborr så man får de rakt.



Sen var det dags för dagens första runda med fräsen.



Gick lite hårt fram ibland och luktade lite brännt.



Nu börjar det likna nått.



Nästa steg blev slipning och såhär såg de ut innan jag började.



Efteråt blev det en stor skillnad! Jag är klart nöjd med ytan nu. Började dock med ett för klen slippapper på maskinen, 120 var inte något vidare att köra med för det hände knappt inget. Som tur var fick jag tag på ett P60 som fungerade mycket bättre.



Såhär såg det ut efter dagens övningar. Mycket grejjer ska man sprida omkring sig, hehe.



Började även på lådan till slutsteget och gjorde klart sidornas profiler för botten och lock och en liten avrundning av estetiska skäl.



Var tvungen att ta ett kort på fronten för att se hur det kommer se ut senare.
Fick tag i lite spillbitar 4mm Lexan som jag limmade ihop, Här på kortet är dom inte slipade eller nått än. Jag har tänkt mig en lätt frostad yta så ata ljuset sprids lite mysigt duffust.


Det var allt från min söndag!=)






Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/06/19 :  22:53:54  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Aahhh just det! Fick även reda på att jag kanske kanske kan få tag i granit att ha som fötter till stativen. De vore inte illa, speciellt om jag får det till ett schyst pris.
Imorrn ska jag inhandla olja till stativen också. Blir någon mörkare historia tror jag men det återstår att se.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/06/26 :  16:49:30  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Ojojoj Hemma igen efter ett tredagars midsommarfirande i smögen=)
Graniten e nu så gott som fixad, Ska få köpa två bitar för 100kr styck ungefär...så det kan jag inte klaga för mycket över! Såg att min softstart hade kommit i helgen oxå. Tack PA!

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/06/26 :  22:00:02  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Snygga stativ!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/06/26 :  22:55:33  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Jatack=) Ikväll har jag gett mig i kast med lackering av dom. En halvmatt klarlack har jag dratt på för att få en skyddande yta. Ska nog ha 3 lager sen när jag är klar, blir snyggt iaf!=) Och som sagt, graniten är på ingång i veckan den med så snart ska de nog vara klara. Tar lite tid med lackeringen bara då det är en jädra massa yta att pensla på, hehe.

Sen ska jag fixa lådan till slutsteget i veckan oxå är tänkt.Ska fixa aluplattor till botten och lock å borra å gänga lite i dom. Måste verkligen lackera hfls i veckan oxå! De blir nästan mycket på samma gång, hehe.


Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2005/06/28 :  00:04:00  Show Profile Send Nesta a Private Message
Hejsan!
Har själv gjort ett par S-F inspirerande stativ som är mycket likt dina!
Använde Timberex olja på dem. Det funkade bra. Kolla länk för mer info om du är intresserad.
Lycka till me dina snygga byggen

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=28105


"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/06/28 :  22:18:23  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Ja kör med en beckers Klarlack, halvmatt, HAr vart ute å slipat ner träresningen och lagt på ett nytt lager nu idag. De tar sin tid att nå slutresultatet asså=)

Imorgon blire ngg ett första lager med den slutgiltiga lacken på HFLS...vad ska jag ha för lack till dom sedan? Nu ska jag lägga på en högblank (90 blankenheter) svart lack. Sen vill jag ha nån form av klarlack som e lika blank. Mest för att få en skyddande yta.

Några tips?

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/07/07 :  16:55:58  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Hittade två fina granitblock innanför dörren när jag kom hem idag! Bilder kommer senare...tihi

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/07/10 :  00:51:34  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Allt festande drar ut på tiden=) Förra helgen var jag på Sensation White och fick mig en redig dos med trance, tyvärr fick jag en sömnbrist som heter duga som jag knappt hade tid att återta i veckan så därför har det gårr rätt segt med byggena.
Förövrigt har det börat hända grejjer nu, graniten som beställdes har kommit. Det blev en svart variant som jag inte fick se innan jag köpte den, spännande att vänta på=) Blev glatt överaskad när jag fick den iaf. Den är ruskigt snygg!

En lagom tung beställning från elfa har också anlänt, ordern var på 4 papper och innehöll 60 artiklar=) Fick mig en smärre chock när jag fick syn på ringkärnetrafon på 800VA. Visste att den var bland det största, ,men inte att den skulle vara så in i h****te stor i verkligheten!=) Manlig till tusen.
Plåtar har blivit bockade till både avskärmning och diverse hörnplåtar att skruva i. Botten och locket är så gott som klart och lådan ligger i färdigsågade bitar, fattas bara lite borrning för kontakter och sånt som jag ska fixa så snart jag får tid. De enda delarna som fattas nu är bara några motstånd och kondningar att avlasta lytar och likriktare med och någon form av fötter till steget. Sen är det bara att börja pussla på alvar!

HFLS har blivit svarta med sitt första lager högblank svart färg också! Riktigt snygga blev dom, synd bara att de var en del flugor och knott ute samtidigt som jag lackerade. Får bli lite noggrannare slipning innan nästa lager.


Nu kommer det ett lass med bilder!


Lackering av stativen tog sin tid, det är många ytor som vill ha lack på sig.


Liten planering över hur jag ska sätta alla kontakter på baksidan. Tycker denna layout funkar bra. Nätbrunnen kommer under säkringshållaren sedan.



Nu har ett lager med svart färg kommit på hfls. Färgen är riktigt blank som den är, går att spegla sig i den men man får en ganska ripplad spegelbild. Tyvärr har det blitt en del ojämnheter och knott i färgen men det ska slipas bort nästa gång.


Ett lagom tung paket anlände i måndags! Närmare bestämmt 60 artiklar var beställda=)


Trafon var grymt stor! Detta visste jag ju redan innan efter alla kommentarer om den här på forumet. Men att den var så jäkla stor i verkligheten kunde jag inte ens drömma om!


I (G)lödens hetta....



Softstart klar att användas! Borde dock testa den innan men jag vet inte hur?! Hjälp mig om ni vet hur man går tillväga!



Hängde även på det stora motståndet.







Granitblock var på G ju=) Här är dom, svarta, blanka och fina. Har dratt på lite stenolja på dom för kanterna var väldigt ljusa och sträva när jg fick dom. Men nu ser dom helt ok ut! Kommer bli skitsnyggt när det är klart sen! Jag fick dock inte borra rakt igenom för då fanns risk för sprickor, Får hitta på nån lösning med träplugg å en massa lim istället....på nått sätt ska jag nog få fast trädelarna i dom tillslut.

----------------

Efter dagens övningar med borr och fräs blev jag jäkligt nöjd med resultatet, alla hål sitter rakt och försänkningarna på baksidan blev tillräckligt djupa på alla ko

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/07/10 :  23:45:52  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Ännu en lyckad dag i byggandet! Dagens övning blev att få dit on/off switchen så det såg bra ut. När jag fick switchen visade det sig att den hade andra mått än de jag kollat in mig på. Denna var mycket större men det var som tur var inga problem att få till det snyggt ändå.


Såhär ser den ut med en monteringsplåt jag fixade.

Hur får man då till detta på et bra sätt?? Jo man tar fram fräsen och håller tungan rätt i mun=)

1. Fräs lagom djupt för hela plattan.
2. Fräs ett runt hål för gängorna och muttern
3. Fräs ett spår i mitten för spaken.
Hur blir det då? Jotack de blir bra=)


Kunde inte ha blitt bättre. Switchen sitter nu 3cm in på ena kortsidan och kommer inte synas frammifrån.



Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/07/11 :  21:52:09  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Går det att testa Softstarten med ett 9volts batteri? Eller måste det till högre spänning för att se så det funkar??

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/07/22 :  00:30:36  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Då var det dags för en uppdatering igen. Har ju inte lagt ut några bilder på lver en vecka. Denna gång var det arvikafestivalen som drog ut på tiden=)

Har hunnit med en del nu och det är inte mycket pyssel kvar tills allt sitter ihop. Har dock lite funderingar som jag gärna vill ha svar på!...de kommer längst ner i denna post.


Lådan har blivit klar och det enda som återstår är ett lager lack och att fästa fronten!Tog mig närmare tre dagar att fixa alla fräsningar och alla hål i bottenplattan. Mycket skulle mätas innan det borrades.


Fronten som vid limmning blev helt sned och såg rent kass ut blev ett riktigt huvudbry. Som tur var hade morfar en hyvel som tog hand om mina problem. Efter en del fräsning och slipning och två lager lack ser den nu ut som ovan. Är helnöjd faktiskt!


Lights on

Lights off

Nu till frågan!
Det som sitter i nu är ett CCFL rör som vanligtvis kopplas till datorns 12V kontakter. Jag skulle gärna sätta det som det är på bilden men då är problemet:
"Hur får jag 12V att driva det med?" Det måste vara 12 annars funkar det inte. Jag har en Softstart från Peranders "SST-01" vad är det för spänning på LED utgången på det? Går det att koppla det dit tro?

Alternativ två är att jag sätter in vita eller blåa LED's som jag har hemma. Dom kan ju lättare kopplas via softstarten. Funderingen kring denna är då fortfarande "Vad spänningen i LED kontakten är och hur mycket mA jag kan få ut. Tänkte sätta en vanlig vridpot så jag kan ställa LEDstyrkan också isåfall.

Vad tror ni om mina funderingar? Koppla via softstarten eller inte?? Vad är det för värden på dess ledkontakt?
Hur ska jag annars koppla? direkt från sekundärspänigen? med vilket motstånd då isåfall?

Vore fint om någon kunde hjälpa mig på vägen!

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/07/22 :  05:42:09  Show Profile Send Kmj a Private Message
hehehehehhehe, det var ju nått man inte kan klaga på

ang CCFL, kan du inte bara leda av 12V direkt från trafon med ett par motstånd, eller bara köpa en liten kretskortstrafo och koppla in?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/07/22 :  08:58:49  Show Profile Send Hasse a Private Message
vackert

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/07/22 :  12:16:58  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Jag ska kolla upp det där med mostånd direkt från trafon, det vore det smidigaste faktiskt.
Har ett effektmotstånd på 2.2Kohm 20W liggandes. Det borde kunna ta den värme som utvecklas och lite till om jag tänker rätt. Sen har jag en vridpot på 22Kohm som jag skulle kunna ta efter den för att kunna finjustera lite.dock vet jag inte hur mycket ström en CCFL vill ha.

Om någon som är säkrare på elräkenskaperna vill hjälpa mig vore jag superglad!
Stämmer det som jag tänker:
U=R*I ger R=U/I (U=63-12; I=?? R=önskat)

R=(63-12)/??

Är jag på rätt spår!?

På tal om CCFL kan man nog få en del ytterligare effekter på det. Bla. finns ljudkontrollering... och detta rör ser inte alls fy skam ut: http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=1390&session=9ad0760286852ab3ad7fffc7cecc048e

Men nu är vi inne på ett område som inte har med ljud att göra=)


Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2005/07/22 :  13:35:21  Show Profile Send zahnn a Private Message
Det är rätt formler, ta bara reda på hur mycket ström CCFL-röret drar. Kan du inte mäta det med en multimeter?

Effekten för motståndet beräknas med formeln P=U*I=(63-12)*?? Trimpoten klarar nog inte effekten, så det är bättre att köpa ett effektmotstånd med rätt resistans. Kostar inte mer än nån tjuga på elfa eller bejoken...

Tycker personligen att du skall använda lysdioder istället, röret lyser lite för mycket tycker jag... Det är ju riktigt snyggt ändå... Bra jobbat! =oD

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/07/22 :  14:32:38  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Är jag helt fel ute om jag tänker att effektmotståndet tar upp värmen och efter det är det fritt fram för svagare grejjer? Borde det inte gå att sätta trimpotten efter i serie med andra ord??
LED´s är ett snyggt alternativ oxå men då vill jag ännu mer ha trimpotten för att kunna dimma dom för rätt tillfälle.

Har 3mm vita och blåa som är rätt starka plus ett knippe 5mm superstarka vita att välja på. Dock har jag inte mycket till värden att gå på för några av dom.

Måste ta och fixa en multimeter känner jag. Det är tråkigt att koppla på måfå ocg hoppas på det bästa

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.

Edited by - sacke_j on 2005/07/22 17:46:53
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/07/22 :  23:55:00  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Om du tänker dig en krets med en spänningskälla med spänningen U, ett effektmotstånd med motståndet R och din drivpot med max motstånd 10R som i ditt fall. Då vridpoten står på minimalt motstånd (0) blir strömmen I=U/R och effekten över motståndet blir P=UI. Effekten i vridpoten är hela tiden P=0.

Sen tar vi exemplet då vridpoten står på maximal resistans, 10R. Då blir det totala motståndet i kretsen 11R och strömmen I=U/11R. Spänningen över ditt effektmotstånd blir då U1=RI=U/11, och effekten P1=U1*I=U^2/121R. Över vridpoten blir spänningen U2=10RI=10U/11, och effekten P2=U2*I=10U^2/121R. Dvs P2=10P1. Effekten blir det tiodubbla i vridpoten jämfört med din resistor, vilket antagligen är tillräckligt för den att säga adjö.

Enklare version.. Effekten (P) är lika med spänningen (U) gånger strömmen (I), eftersom U=RI blir P=UI=RI^2.

Effekten i en resistor är alltså direkt proportionell mot resistansen, större resistans --> större effekt.

Hoppas jag gjorde någon nytta iaf.

XizzeriA
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000