HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fortsättning på diskussion ang. Delo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/05/31 :  17:19:40  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Blev uppmanad av Bernt att fortsätta diskussionen här, början finns att läsa här: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40240

quote:
Mcz: Har man rumsmoder som påverkar precis vid 80Hz är det självklart inte bra, men heller inte Delo's fel - det är ju rummet. Har man akustikbehandlat sitt rum och har +-2 dB i basområdet är det bara att grattulera samt rekommendera en fysisk injustering av fasen för basarna. Om man inte har ett sånt rum så rekommenderar jag att man justerar Q-värdet. Enligt min mening är fasen viktigare än < 2 dB's skillnad när det gäller ex 80Hz.


Min poäng är att du bör kunna variera såväl fas som Q-värde. För rumsnoden behöver inte ligga precis vid 80Hz, då ett förändrat Q-värde påverkar fasen såväl under som över brytfrekvensen, vilket gör att variationer i amplitud finns även runt brytfrekvensen. Nu vet jag inte exakt vilket Q-värde du valt för det fasta filtret, men jag skulle gissa på 0,5. Då är det bara vid ett Q-värde på 0,5 på det varierbara filtret som du får en elektriskt jämn summering av de två filterna. Men här spelar givetvis den akustiska fasen & amplituden in, fast det kan bli svårt att få en bra summering om man bara kan förändra Q-värdet. Och ditt förslag att göra en fysisk omplacering av basen, är för det första inte alltid möjlig (som i en trevägare) och för det andra kommer en möjlig fysisk omplacering förändra amplituden (om än bara lite) vilket kanske gör det omöjligt att få det att summera helt perfekt eller "bra nog".

Skulle därför rekommendera dig att lägga till variabel fas, vilket skulle öka flexibiliteten hos filtret avsevärt.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  17:33:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej!

Som du ser i mitt svar i länken ovan håller jag inte med dig i det specifika fallet.

Fasvridningen är som mest 90 grader vilket inte ger några större problem. Q-värdet är satt till 0.7 för det fasta HP-filtret och justerbart mellan 0.5 och 1.0 för LP-filtret.

Vidare är det intressant att du tar upp en 3-vägare. Om nu fasen skiljer så mycket - hur är det tänkt att det skall funka med ett vanligt passivt filter isf?

Hela diskussionen börjar och stannar iom detta uttlande:
quote:
Min poäng är att du bör kunna variera såväl fas som Q-värde
För att kunna fixa vilket scenario som hur vanligt förkommande?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/05/31 :  17:55:43  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
quote:
Vidare är det intressant att du tar upp en 3-vägare. Om nu fasen skiljer så mycket - hur är det tänkt att det skall funka med ett vanligt passivt filter isf?

För det första så är det inte praktiskt realiserbart att göra ett passivt filter vid 80Hz. För det andra så jämför jag inte med passiva filter, utav vi diskuterar funktionen på ditt aktiva filter.

Och intressant är att du valt LP-filtret med varierbart Q-värde. Det bör vara HP-filtret, eftersom man har en naturlig avrullning där, medans elementet som ska ta hand om lågbasen spelar hyffsat linjärt uppåt i frekvens & därmed är bara dess avrullning beroende av Q-värdet hos det aktiva filtret. Så för att matcha amplituden hos de båda elementen, varierar man Q-värdet hos HP-filtret tills både HP-filtret & LP-filtret får samma Q-värde och möts vid rätt amplitud (-3dB för Q=0,707/udda filterordning och -6dB för Q=0,5/jämn filterordning).

Och vanligt förekommande? Att det överhuvudtaget KAN förekomma bör vara en anledning att implementera det, inte sant?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2005/05/31 18:00:27
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  18:04:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du tar upp en trevägare som exempel och som behöver justera fasen mer än 90 grader. Vilken klant har byggt denna högtalare? Eller är det en utopihögtalare för att visa en poäng som egentligen inte finns?

Du kan få välja en högre frekvens om du vill - säg 320Hz istället (2 oktaver högre). Hur skall du justera fasen här?

Du resonerar fel i följande:
quote:
Att det överhuvudtaget KAN förekomma bör vara en anledning att implementera det, inte sant?
Detta är ett uttalande som skapar förvirring. Man måste alltid väga in hur realistiskt det är och utifrån det ta beslut på om det är värt att lägga krut på. Jag anser inte det.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/05/31 :  18:23:54  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Sant, 90 graders fasförskjutning vid 80Hz motsvarar en fysisk förskjutning på 1,075m, vilket får sägas är högst osannolikt i en trevägare.

Men problematiken kvarstår, för det är också högst osannolikt att elementen kommer summera perfekt om man bara kan variera Q-värdet. Det förutsätter ju att båda elementens amplitud & fas beter sig på precis "rätt" sätt runt delningsfrekvensen. Jag håller med dig om att avvikelserna inte behöver bli så stora, men de kan ganska lätt bli runt 2-4dB.

Sedan tycker jag fortfarande att det varierbara Q-värdet skulle varit implementerat på HP-filtret och inte LP-filtret, pga. tidigare argument. Tillsammans med möjligheten att variera fas givetvis!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/01 :  09:26:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag håller inte med dig och stödjer mig på de tester jag gjort hemma, med mina högtalare. Du är välkommen hem hit så skall jag demonstrera för dig.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/06/01 :  16:39:36  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Hålla med & hålla med, det är ju ett faktum! Om du simulerar ett HP-filter med Q=0,5 & ett LP-filter med Q=1,0, båda 4:e ordningens så får du en puckel på 3,4dB vid 72Hz & en dal på 3,1dB vid 94Hz, alltså en amplitudvariation på över 6dB p-p! Och även om du flyttar ena elementet 500mm i djupled är variationerna över 4dB p-p. Och skulle man förändra LP-filtrets Q-värde till 0,86 så ligger amplitudvariationerna ändå över 4-5dB p-p, fast man flyttar ena elementet 500mm. Detta är iofs. en rent elektrisk summering men den visar ändå på problemet. Faktum är att den är debatten har fått mig att inse hur svårt det är att få en bra summering om inte såväl Q-värde, fas, delningsfrekvens, nivå & branthet är variabelt! Har man möjlighet att kunna förändra alla de värdena kan man alltid få en perfekt (okej, mycket god är väl mera realistiskt) summering, såvida inte elementen beter sig jätteskumt!

Jag kommer faktiskt utveckla ett eget trevägsfilter med möjlighet att förändra alla de variablerna för varje filter. Dock kommer man få byta komponenter på kretskortet för att förändra variablerna, är för dyrt att ha så många fler-gangade potentiometrar i en konstruktion! Kommer iofs. bli ganska stora/dyra PCB, trots ytmonterade komponenter, pga. den stora flexibiliteten, kanske inget för den vanliga DIY:aren med andra ord..

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2005/06/01 16:57:21
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/01 :  17:00:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Teorierna är det inget fel på och där är vi överens. Däremot ifrågasätter den praktiska överenstämmelsen när du kopplar in ett baselement och sätter i ett rum. De mätningar jag gjort på element visar att man inte behöver vrida fasen helt ur led för att få en bra integration vid 80Hz, givet en sund grundkonstruktion av såväl baffel, elementplacering som säjlva elementen.

Varför drar du in HP Q=0.5 med LP Q=1.0? Det går ju inte ens göra så på Delo.
4'e ordningens filter är ju heller inte i Delo.

Kul du utvecklar ett aktivt filter! Lycka till.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/06/01 :  17:26:39  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
My mistake, läste fel tidigare. Trodde det var Q=0,5 och inte Q=0,7 på HP-filtret. Förresten så får man variationer på 2-5dB vid summeringen även när HP-filtrets Q=0,7 och man varierar Q-värdet på LP-filtret, men med ett 4:e ordningens filter då alltså.

Vilken branthet är det på Delo?


Och tack, har redan kommit en bit på schemat! Men det blir mååånga komponenter.. För varje kanal är jag nu uppe i 7st dubbla opampar! Men man kan välja att bygla över & inte montera dom man inte behöver, beror på vilken branthet & hur många variabler man vill kunna förändra.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

toz
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/06/07 :  20:07:51  Show Profile Send toz a Private Message
Jag är också väldigt intresserad av delo och andra filterkonstruktioner.
Fortsätt denna intressanta diskussion jag vill veta/lära mig mer.

En sak som jag undrar är precis som Mcz påpekade , varför inte lägga den justerbara Q-värdet på HP-delen?, enligt mina teorier så borde det vara bättre så, men ibland så stämmer ju teorier och verklighet inte så bra.

Mitt egna aktiva filterbygge är för tillfället uppkopplat och klart på en lab-platta, anväder billiga TL072 till LP och OP275 till HP. Tyvärr är högtalarna är inte hemsläpade från snickarverksatan ännu, men det skall bli spännande med provlyssning och mätning framöver.

H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/06/14 :  13:01:06  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Den enda anledningen, som jag ser det, att bygga ett eget aktivt filter är för att lära sig något eller för att skräddarsy en produkt. I övriga fall kan jag bara rekommendera något aktivt delningsfilter från PA världen, typ Behringer Ultra-Drive Pro DCX-2496 (2795kr) eller Behringer Super-X Pro CX-3400 (1495kr). Jag insåg själv att det inte går att konkurrera mot deras priser. Om jag skall utveckla ett aktivt filter igen, kommer det vara en kundspecifik lösning eller något till mig själv (på gång).

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/14 :  16:41:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Martin: Jag tycker det är ledsamt att du jämför produkter du inte testat alls. Att jämföra featurespecar mot varandra är vanskligt när du inte väger in praktiska erfarenheter. Behringers EQ har jag testat och den påverkar ljudet trots att EQ'n står i "flat". Hur prisvärt är det? Vidare drar du in flexibilitet när du ovan visat att du inte har koll på vilka funktioner som praktiskt behövs för att nå ett bra resultat.

Delo är unik i att vara handbyggd och ämnad som superb lösning för DIY'are, hifi/musikälskare som vill bygga vidare på bra stativare, elektro- och magnetostater.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PelleW
Member

310 Posts

Posted - 2005/06/14 :  16:50:59  Show Profile Send PelleW a Private Message
Det behöver nödvändigtvis inte bli speciellt dyrt med eget filter. Det här har jag byggt

och det kostade ungefär 1000:- i komponentkostnader för ett tvåvägsfilter som kan konfigureras i 6-24dB/oktav både hög- och lågpass. Då är det framförallt OPA2134 och lådan som kostar, så om man klarar sig med sämre op-förstärkare så blir det ännu billigare.

Jag ska modifiera layouten sedan för att göra ett basfilter med justerbar delningsfrekvens och fas (och en del annat) som jag anser är ett måste för att integrera sub och fronthögtalare när dom inte alla gånger står i närheten av varandra.

Det där med 'bygga vidare på bra tvåvägare' innebär det att bygga om dom till trevägare eller komplettera med en subwoofer?

-Pelle

Edited by - PelleW on 2005/06/14 16:55:23
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/06/14 :  16:54:58  Show Profile Send U1 a Private Message
Som ägare av en Behringer Ultra Drive så kan jag bara hoppas (och tror) att delo är bättre ljudmässigt än en Behringer, dock ej lika flexibel.

Jag tror inte riktigt att dessa två skall ses som konkurrenter, dom riktar sig till två olika målgrupper.

Mvh
Johan
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/14 :  17:09:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Det där med 'bygga vidare på bra tvåvägare' innebär det att bygga om dom till trevägare eller komplettera med en subwoofer?

Som ägare av en Behringer Ultra Drive så kan jag bara hoppas (och tror) att delo är bättre ljudmässigt än en Behringer, dock ej lika flexibel.
Din första fråga bemöter jag med: Delo används för att utöka existerande högtalares baskapacitet medelst aktiv delning och extra basmoduler (även om det är fullt möjliget att inkludera Delo i många (vettiga) 3-vägskonstruktioner).
Hurvida man sen ser det som 3-vägare eller 2-vägare med subb bryr jag mig inte i. Det är terminologi och det viktigaste är egenskaperna: mindre hårt belastat mellanregister, mindre påverkan från baselementet i mellanregistret, möjlighet att justera in nivåer, klang-, placerings- och övriga dylika optimeringarsmöjligheter.

Den andra kommentaren håller jag med om. Flexibilitet anser jag vara en nackdel när den som oftast är på bekostnad av kvaliten. Vet man vad man vill är Delo fullständig.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/06/14 :  17:31:07  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
PelleW:

Snyggt bygge, något i stil med det jag tänkt mig. Och visst, komponentkostnaden blir oftast låg men utvecklingstiden & kretskorten blir oftast betydligt dyrare. Varifrån har du köpt dina PCB & till vilket pris?

PS. Ytmonterat rules! DS


U1 & EngelholmAudio:

Jag kan öppet erkänna att jag inte testat någon av de produkterna jag tog upp som exempel. Men det förändrar inte faktumet att Delo har för få varierbara variabler för att göra den flexibel & definitivt för få för att göra den prisvärd! Jag förstår ärligt talat inte ens hur du vågar kalla det en "superb lösning"! Och jo, jag har byggt en del aktiva filter tidigare (och har därmed till viss del praktisk erfarenhet) fast då i skräddarsydda lösningar. Men min "brist" inom praktiskt erfarenhet försöker jag väga upp med ganska mycket teoretisk kunskap.

Men Pär, eftersom du säger dig ha praktisk erfarenhet av aktiva filter vill jag veta HUR du tänkte när du dels gjorde summeringen assymetrisk och enbart har valt möjligheten att förändra nivå & Q-värdet för LP-filtret? Och varför på LP-filtret & inte på HP-filtret? Och absolut snälla, förklara hur du kan förändra klangen med Delo?!?!?!?!

Är förresten produkten CE-märkt & klarar den alla UL-test? Annars får den väl inte säljas till privatpersoner..?


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2005/06/14 17:33:31
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/14 :  17:40:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Summeringen blir inte assymetriskt, dvs energiresponsen blir linjär när man gör allt rätt (elementplacering, avstämning, elementval, etc).

Q-värdet för LP ger möjlighet att justera fasen innom vissa gränser samt även justera klangen. (Få är intresserade av helt linjära högtalare). Belastbarheten är större på baselementet än mellanregsiterelementet.

CE-märkningen behövs inte på produkter som kopplas in medelst "batterieliminator". Batterieliminatorn ser dessutom till att hålla nätdelens potentiella störningar (långt) från signaldelen.

Svårigheten, Martin, är inte att hitta alla möjliga möjligheter att jsutera. Svårigheten ligger i att veta vad som behövs så att produkten blir precis så svår (/enkel) som den behöver - produkten skall absolut inte svårare än just nödvändigt svår!

Tack för att du låter mig påvisas Delo's fördelar, Martin.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/06/14 :  17:46:23  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Pär, du har nog begränsat ditt kundantal en aning efter det här:
quote:
Flexibilitet anser jag vara en nackdel när den som oftast är på bekostnad av kvaliten. Vet man vad man vill är Delo fullständig.


Du är nog den första som jag hört anser att flexibilitet är en nackdel med ett aktivt filter, för mig är det ett krav! Ett aktivt filter ger ju dig just möjligheten att på enkla vis förändra alla viktiga parametrar, såsom delningsfrekvens, fas, nivå, osv. Och det behöver inte gå ut över kvalitén, inte sålänge man vet vad man gör..

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/06/14 :  18:00:41  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
quote:
Summeringen blir inte assymetriskt, dvs energiresponsen blir linjär när man gör allt rätt (elementplacering, avstämning, elementval, etc).


Okej, helt allvarligt, simulera och visa mig ETT fall där energiresponsen blir linjär med ditt filter, ETT fall! Om du lyckas hitta ett fall som är praktiskt möjligt lovar jag att vara tyst.. Och eftersom du hade praktisk erfarenhet så förväntar jag mig att du godtar utmaningen.


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/14 :  19:26:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
För mig är det hela väldigt enkelt, EngelholmAudio erbjuder en produkt som riktar sig till dem som inte vill ha EQ/Limmiter/kompressor/de-esser/expander/subharmonisk synthesiser/splitter/real time analyser/gate/etc... utan ett enkelt och bra delningsfilter med så lite inverkan på ursprungssignalen som möjligt.

För mig är det helt enkelt en bra och idag relativt sällsynt produkt riktad till en målgrupp som mer än gärna undviker "mer än nödvändigt med krafs i signalvägen" -(förutfattad mening eller ej).

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/06/14 19:30:27
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/06/14 :  19:35:20  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tycker också påhoppet är lite märkligt!

Jag skulle inte släppa in ett digitalbaserat filter i min anläggning i första taget, det kan säkert vara kul att leka med ett tag men analoga filter behövs som komplement.

Val av tekniska lösningar kan alltid diskuteras men jag får en obehaglig känsla av att mcz talar i egen sak.
Go to Top of Page

toz
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/06/14 :  21:57:22  Show Profile Send toz a Private Message
Lite off topic kanske men...
Så här ser det ut när en riktig amatör håller på

Plockar ihop filtret på en lab-platta, då är det busenkelt att bygga om mellan 2-4 ordningens eller annan typ.

När det mäter bra börjar det oftast också låta bra, då är det dax att löda in på ett riktigt kretskort och lyxa till det med gulkontakter från Biltema.
Den här OPA2134 som alla talar så väl om är den ljusår bättre än OP275 som jag fått för mig är bra, och vad ligger den i pris ?

H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21998 Posts

Posted - 2005/06/15 :  00:21:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nej Martin, så här beter vi oss inte hos oss.

quote:
§.4 Företag på HiFiForum.nuInnan ett företag börjar nyttja HiFiForum.nu skall de kontakta Admin/Postmaster. §.4.1 Privatpersoner
Hifi-företag skall hantera alla medlemmar med respekt vid
diskussioner och meningsskiljaktigheter.
§.4.2 Sälja
Hifi-företag skall inte "till varje pris sälja i varje tråd".
§.4.3 Tycka om andras produkter
Hifi-företag skall inte skriva raljerande om andras produkter.



Du har PM.

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PelleW
Member

310 Posts

Posted - 2005/06/15 :  04:04:59  Show Profile Send PelleW a Private Message
Det här är väl ett diskussionsforum, varför avbryta när det börjar bli intressant?

Mcz, du borde aldrig haft med din företagssignatur eftersom det verkar vara det enda problemet i det här fallet.

-Pelle
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/06/15 :  09:27:35  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Hejsan alla!

Jag ber om ursäkt ifall mitt "påhopp" skadat eller upprört någon. Men jag försöker bara visa vilka begränsningar det innebär med att bara ha ett fåtal parametrar varierbara. Och jag har försökt föra talan som privatperson och inte som egen företagare. Personligen anser jag mig inte ha försökt sälja egna produkter, men om någon uppfattat det så ber jag om ursäkt.

MVH Martin

PS. Toz, sådär börjar alla produkter! Och OPA2134 kan du beställa som Free Samples från Texas Instruments hemsida. DS

PPS. MatsT & Martinsson, jag har aldrig tagit upp någon av de funktioner ni nämner eller diskuterat digitala filter. DDS

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21998 Posts

Posted - 2005/06/15 :  14:29:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Mcz, du borde aldrig haft med din företagssignatur eftersom det verkar vara det enda problemet i det här fallet.


Nej, det hade inte funkat bättre för Martin så heller tyvärr. Är man företagare och vill vara med hos oss så skall man följa paragraf 4.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000