HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Galen idé, skulle detta fungera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/05/31 :  19:26:28  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Klart det ska vara klarlack :)
Mååånga lager ;)

Hm Byggkostnaden skolle troligen bli mer än vad två par Reference 3A mm decapo kostar :) Tough choice :)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/31 :  19:41:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Hm Byggkostnaden skolle troligen bli mer än vad två par Reference 3A mm decapo kostar :) Tough choice :)

I den hårda krävande världen av DIY är det aldrig ett svårt val.
Med tanke på att du suttit ett antal timmar å spånat och ritat samt det faktum att du postar på DIY delen här på forumet avslöjar nog en hel del!

Jätteläckra ritningar och 3d illustrationer!!!
BYGG!!!!BYGG!!!!
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/05/31 :  19:43:00  Show Profile Send olof a Private Message
patrikpolly:
Av de baffelformerna du visade verkar väl j eller l var bäst rent pratkiskt. Detta eftersom din korg inte har en sfärisk krökning(i fallet A). Alltså kommer diffraktionen att uppstå vid elementkanten. I det fallet du har tänkt är det nog bäst att montera elementen något off-axis för att inte få för stora problem med diffraktion.
Läskigt snygg högtalare kommer det nog att bli aif

Edited by - olof on 2005/05/31 19:43:42
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/31 :  22:53:17  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

patrikpolly: Det ser hur coolt ut som helst, påminner om moraklockan jag fick en idé om efter att ha sett en av dina skapelser i en annan tråd. Det här måååste det bli nåt av.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/06/01 :  08:24:48  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Jo det hoppas jag med :)
Får se vad som prioriteras, har lite andra (V8) planer inför sommaren också hehe

OM nån är sugen så kan jag bistå med korrekta cadritningar iaf :)
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/06/02 :  20:30:28  Show Profile Send planetaryice a Private Message
Hur går det med dina visioner? jobbat något mer med det?

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/06/02 :  21:02:44  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Ballt. Vad krävs för verktyg till sådana här byggen, förutom en djäkla massa långa tvingar?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/03 :  15:38:53  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Kan man skicka in ritningen, via CAM-berednings förståss, i en CNC-maskin å få ut en färdig låda? Lämpligt material, MDF eller massivt trä?

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/06/05 :  11:20:47  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Jodå det går bra att få den tillverkad med CSN maskin, skulle dock kosta 30-40 000 kr att få två par tillverkade! :/
Gjuta i plast kostar ca 10 000, men det är ju inte alls lika snyggt.

Dessutom så gjorde jag något dumt igår, jag var och lyssnade till Reference 3A mm Decapo (som är mina favoriter och har varit det under de senaste åren) igen och blev ju helt såld som vanligt...att jag dessutom har en fin rörstärkare som är införskaffad med tanke på dessa högtalare gör ju inte det hela bättre.

Varör ska hifi vara så svårt! :)
Go to Top of Page

larsrosenblad
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/06/12 :  17:26:48  Show Profile Send larsrosenblad a Private Message
Får man fråga, vilken rörförstärkare? Kör själv med en Lavardin IS.
/Undrar en lycklig ägare till ett par MM De Capo-i./

Lars.R
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/06/12 :  18:22:49  Show Profile Send esl a Private Message
Eftersom du funderar på friformning och inte är bunden till sfärer ur produktionssynpunkt så skulle du sträva mot ickesymmetri. Titta på skisserna och diffraktionsexemplen. Den sämsta resp bästa lösningen ligger nära varandra!
Klotet helt utan kanterär bäst medans en låda som är cirkulär (cylinder) där alla mått till kanten är lika stor, den är sämst!
Så skall du ha någon yta alls runt elementen så se till att alla mått är olika. En rektangulär låda är faktiskt inte jättedålig om elementet placeras smart!
Försök att sätta elementen så nära varandra som möjlligt.... kan ju vara en utmaning i sig, men det verkar du gilla!!!

Otroligt snyggt!!
Skulle kunna ordna en 4 axlig fräs för att fräsa ut i cellplast. Sedan bygger du en plugg i glasfiber. Och sedan den riktiga lådan i glasfiber + talk för lite tyngd och fyllmedel....
/esl

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/12 :  20:38:49  Show Profile Send linnar a Private Message
"...har lite andra (V8) planer inför sommaren också..."
Jaha, det blir alltså fortsatt skönsång över sommaren åxå...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/06/12 :  20:55:34  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Fantastiskt läckra

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Exipnos
Starting Member

23 Posts

Posted - 2005/06/12 :  22:47:42  Show Profile Send Exipnos a Private Message
Bra grejer, både högtalar ideen och ditt CAD resultat. Vilken programm vara använde du dig för att få fram dom bilderna?

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/25 :  22:33:12  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Den här tråden får inte falla i glömska, vore synd på så rara ärter....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2005/06/26 :  10:47:12  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Ser det mörkt ut för ett bygge eller?

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/06/27 :  09:00:33  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Hej på er! Har vart mycket på jobbet, så jag har inte hunnit kolla av forumen :)

Larsrosenblad: det är en asl ki22fox jag har hemma för tillfället.

Linner: Det kan du lita på :)

Exipnos: Använder mig av Microstation.

JO få det tillverkat på modellversktad blev liiite dyrt, så det funkar inte, plats för att bygga själv har jag tyvärr inte, så det får bli is ett tag. Men någon gång ska jag bygga ett par sådanahär!

Vill någon försöka själv så ger jag gärna bort ritningarna/modellerna.

MvH Patrik
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000