HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Program för kortlayout
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/26 :  02:06:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tänkte höra om det finns något program för att rita scheman. Det och få dem översatta till en kortlayout som man själv sen kan etsa och borra osv.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/26 :  02:10:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Eagle är rätt ok.
Fri version med begränsningar på kortstorlek finns att ladda hem från www.cadsoft.de
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/26 :  02:30:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Danke. Kan den även göra kortlayouten? :) Vore superbt.
Nu skall det finliras!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/26 :  02:45:11  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Finns till MacOSX dessutom. Härligt.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/26 :  02:46:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jup, den inkluderar allt.

Fast i likhet med alla andra sådana program tar det ett tag att komam ingång, om du tittar under "downloads" så hittar du en del extra dokumentation (inklusive en tutorial på svenska) som du nog bör titta lite i.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/26 :  02:48:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Seriöst.
Det är förtroendeingivande när företag lägger ut tutorials. Och när de dessutom gör det på flera språk. Helt klart.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/06/26 :  10:22:23  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Ja Eagle är trevligt om än lite svårarbetatat ibland. När man är inne i det så går det snabbt, om än inte som ett tokdyrt "proffsprogram"...

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/06/26 :  17:55:52  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Jag kan också rekommendera Eagle,när man väl lärt sig det är det mycket smidigt.
Freewareversion är begränsad till 80*100mm,men det räcker bra i många fall.
Om man dessutom ska anlita olimex för korttillverkningen räcker det att maila över .brd-filen programmet skapar.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/26 :  23:03:46  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Freewareversion är begränsad till 80*100mm,men det räcker bra i många fall.

Annars finns det ju allternativ till eagle..circad'98...dock utan autorouting(stavning?)

kan laddas ner på www.holophase.com

Med detta programm kan man rita kretskort stora som A4-papper...minst...lite mer lättarbetat än eagle...men som sagt ingen automatisk "layoutritning"....kom bara ihåg att automatritning av layout har sina begränsningar..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2005/06/27 :  00:27:20  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Bland <SKÅNING> köbeprogrammen </SKÅNING> så tycker jag att PADS från Mentor Graphics funkar jäkligt bra. Skilda program för schema och PCB men med en bra integrering mellan dem så man kan köra schemat i ett fönster och ha PCB't i ett annat så ser man hela tiden vilken komponent man jobbar i. Med två skärmar är det ännu glassigare men nu är vi inne på överkurs.

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000