HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nivåkalibrering av cdspelare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/05/30 :  02:42:17  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Har förstått är det är viktigt om man ska testa cdspelare.

Varför vet jag även det.


Men vad är skillnaden mellan att nolla volym-potten mellan bytena & sen skruva upp igen?


Har för mig att jag läst varför nånstans men minns inte.

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/05/30 :  07:28:09  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Men vad är skillnaden mellan att nolla volym-potten mellan bytena & sen skruva upp igen?


Är nog inte med på vad du menar. Menar du att ovan exempel är ett sätt att nivåkalibrera?
/Jonas
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/05/30 :  08:00:55  Show Profile Send markih a Private Message
Nivåkalbrering: Det är när du jämför 2 st CD-spelare som kalibrering med Volt-meter på t ex högtalarterminalerna, samtidigt som man kör en CD med sinuston i tur och ordning i båda Cd-spelarna. Nivån skall vara densamma, får avvika max 1 %. Annars kan man tolka dessa ytterst små skillnader som t ex 'snabhet', 'musikalitet' och andra svårdefinierbara uttryck som ibland redovisas i HiFi-tidskrifter och på forum.

markih

Edited by - markih on 2005/05/30 08:02:18
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/30 :  09:27:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tänk på att du kan inte mäta utan att påverka. Dvs införda komponenter bör ses med viss förakt. Se också till att inte öka (eller minska!) lasten för den spelare vars nivå skall dämpas.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/05/30 :  10:15:22  Show Profile Send markih a Private Message
Hej Pär!

Det där med att mäta utan att påverka vill jag kommentera lite: Man bör nog ha lite koll på vad man gör, så att man som Pär nämner ej för in grejer i kedjan som påverkar resultatet. dock är det inga praktiska problem om man har nödvändig kunskap. Dvs, mätning utan påverkan är genomförbart. (För nu talar vi HiFi och ej kvantfysik)

Mvh Mårten

markih
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/30 :  10:37:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mårten.
När man kan det är det inte svårt.
Men jag vill understryka vikten av och absolut inte marginalisera införandet av nya komponenter.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/05/30 :  11:33:54  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Man lyssnar ju ändå inte på sinus-tonen du mäter upp utnivån med hopppas jag. Svårt att avgöra vilken spelare som låter bäst då :-) Och voltmetern är ju lätt att plocka bort när du vet hur volym-ratten skall stå för de 2 olika spelarna, alltså påverkar inte mätinstrumentet resultatet (och den lastar ju förstärkaren lika, så det blir "rätt" ändå, om du nu mäter på högtalar-terminalerna, vilket jag antog).
Men jag håller med, man bör veta vad man gör innan man pillar på saker så att man inte förstör förstärkare eller högtalare.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/30 :  11:38:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
DrNope:
Du missar (mitt) mål.

Jag avser främst dom motstånd som kommer sitta och dämpa signalen för den spelare vars utnivå är högst. Att *lyssna* och på så vis jämföra är också en "mätning" där vi medvetet (även om många missar det) stoppar in extra motstånd. Potentiellt påverkar vi resultatet med dessa motstånd.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/05/30 :  11:45:09  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, ledsen EA, missade det. Fast det är enklare att vrida på volymratten på förstärkaren istället för att stoppa in motstånd som dämpare på CD-utgången. Men håller med, gör du så så påverkar du saker om du inte är väldigt försiktig och vet vad du gör. Brukar det nivå-matchas med hjälp av dämpare på utgång på CD:n förresten? Känns som överkurs och väldigt ambitiöst, men det är klart, gör man något skall man ju göra det ordentligt med en gång, det är klart.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/30 :  12:11:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Som jag skrev igår till Martin när vi pratade om detta över ICQn innan tråden kom till.
Ett test kanske inte skall ske A mot B utan var och en för sig.

Har fått för mig att man, då man gör a/b-test, gillar den som spelar mest "loudnessigt".
Vilket man kanske inte gör när man får lyssna på något ett tag.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/05/30 :  17:42:42  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Det finns försteg som är utrustade med nivåjustering(input gain)på
ingångarna."Muse" är en av tillverkarna, har för mig att "BAT" är en
annan. Vilket mixerbord som helst har iofs samma funktion.
Om det innebär någon degradering av signalen så får i alla fall
bägge dom jämförda apparaterna samma fel infört i signalvägen.

Om man sen gillar att sitta och skifta mellan två kanaler när
man jämför olika appater eller inte är en smaksak.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/05/30 :  17:59:46  Show Profile Send Leif B a Private Message
Kan man inte höra skillnaden på cd el.dvdspelare utan nivåkalibrering? Jag finner detta märkligt.
Alla spelare jag har testat, så fanns det en klar skillnad i ljudkaraktären.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/05/30 18:01:31
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/30 :  18:14:33  Show Profile Send labrat a Private Message
Det är väl så att skillnaden i ljudnivå ger markanta skillnader, och för att höra hur två spelare egentligen låter gentemot varandra måste man kalibrera ljudnivån så man eliminerar denna skillnad.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/05/30 :  18:23:42  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tror nog att utrustning för övrigt har större betydelse än just kalibreringen. Det finns så många anläggningar som inte har möjligheten att återskapa skillnader. Kan man då säga att dem då låter precis lika?

mvh Leif B
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/05/30 :  18:36:13  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Om man inte kan eller vill nivåkalibrera kan man låta "testledaren" sköta volymkontrollen på order från lyssnarna. Mellan bytena av CD-spelare/ingång så drar man ner volymen till noll och ökar densamma efter switch tills lyssnarna är nöjda. Vill de höja resp sänka volymen så säger de till, testledaren får inte påverka volymen självmant. Detta gör det svårare för deltagarna eftersom det blir ett moment till i lyssningen. Sen ska man, om man vill följa ett sedvanligt blindtest, skifta mellan ingång/CD-spelare efter ett slumpmässigt mönster som testledaren har slumpat fram, ex a-a-b-b-a-a-a-b-b-a-b-a-b

Om lyssnarna får ovanstående serie och åtminstone 11/13 rätt, så är det signifikant.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/05/30 :  18:41:29  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ouch, så många skiftningar gör att man garanterat blirlyssningstrött och med det följer okoncentration.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/05/30 :  19:55:41  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Leif B- Hur många skiftnigar orkar man med innan man blir lyssningstrött? Om jag testar olika CD-spelare hemma tycker inte jag att 10-15 skiftningar mellan spelarna är speciellt mycket.
/Jonas
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/05/30 :  23:33:33  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
"Ouch, så många skiftningar gör att man garanterat blirlyssningstrött och med det följer okoncentration."

Gör en eller två skiftningar per dag så blir du mindre trött. Vila någon dag då och då. Efter en månad eller två har du resultatet, samt fått ett långtidstest på köpet.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/05/31 :  01:38:08  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Så om man ser vart volym-potten står så blir man påverkad?

Med CD1 lät det bra med läge klockan 21:30

Med CD2 lät det bättre med läga klockan 21:00

Eller vadå? Jag antar att det är lite mer komplicerat än så.

Om CD1 ger kont. 2V ut, och CD2 3V ut.. spelar inte impedansförhållande i för/slutsteg (eller integrerad.. spelar ju ingen roll) + utimp. hos cdn.. är inte alls hemma på dethära, men grymt nyfiken!



Edited by - m_persson79 on 2005/05/31 01:38:42
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/31 :  06:37:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
För att få rättvisande resultat så bör man kalibrera så att man får samma ljudtryck från bägge apparaterna. Det där med att låta lyssnarna avgöra vilken volym man skall test på är helt ok, men man bör inte ändra mellan de bägge testobjekten för gör man det så påverkar man resultatet.

Att dämpa är inte lätt. Några av de frågor man som testledare bör ställa sig är:
- Att ändra volympotentiometern mellan de bägge testobjekten inför osäkerheter, hamnar man verkligen rätt? 1% är väldigt lite och ger en skillnad på nästan 0.1dB dvs det som anses hörbart.
- Hur funkar volymen, påverkar den förstärkaren? Många attenuatorer påverkar förstärkarna de sitter i. Kör man med passiv volym (dvs ingen ingångsbuffert i förstärkaren) så lastar man testobjekten på olika sätt, hur påverkar det dem?
- Om man använder inbyggda nivåattenuatorer som tex Muse och BAT har, hur funkar dem och påverkar dem?
- Påverkas bägge kanalerna lika eller inför man en kanalobalans med sin nivådämpsats (oavsett vilken dämpning man använder)?

Det finns fler frågor att ställa sig, men de ovan är en bra början.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/05/31 :  08:46:58  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Pac,

naturligtvis påverkar man testet genom att låta lyssnarna avgöra volymen. Dock har många skrivit att just volymen inte spelar så stor roll då det enligt dem finns andra faktorer som särskiljer spelarna. Om man nu tror/vet detta så ska det inte spela någon roll om spelarna har olika nivå ut. Det som måste säkerställas är dock att inte skiftar momentant utan låter volymen sänkas strax innan skifte för att sedan höja till en för lyssnarna (!) behaglig nivå. Om man skiftar över direkt mellan spelarna kommer en förstärkningskillnad mellan spelarna att avslöja spelarna (>0.1 dB) och det är "relativt" lätt att pricka in vilken spelare som spelar.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/31 :  13:07:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Edison,

quote:
Om man skiftar över direkt mellan spelarna kommer en förstärkningskillnad mellan spelarna att avslöja spelarna (>0.1 dB) och det är "relativt" lätt att pricka in vilken spelare som spelar.


Det är ju en av anledningarna till varför man skall nivåkalibrera.

Några fler anledningar gick Mårten igenom ovan...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/05/31 :  14:36:00  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Pac,

jo jag är medveten om att nivåkalibrering underlättar i själva lyssningen. Meningen med att testa "objektivt" är att göra det blint, men att man i övrigt så långt det är möjligt tillgodoser lyssnarna krav och önskemål. Detta gäller nivåkalibrering och hur de vill ha lyssningen upplagd (tid, plats, snabba byten, långtidslyssning, utrusning, egen kontroll över byten, ABX-test istället för AB, val av musik/testsignaler m.m.). Man kan till och med designa testet med subjektiva bedömningar och se hur väl man bedömer en spelare mellan olika omgångar.

I många fall kan det dock vara svårt att ordna med nivåkalibrering, och alternativet som finns är då att spela på en utnivå som är behaglig för lyssnarna. En eventuell konstant utnivåskillnad mellan spelarna kommer då att inte spela någon roll för lyssningen, då volymen kommer att vara lite olika inför varje testomgång. Om lyssnarna bestämmer volymen (utan att de ser volymkontrollen som kanske är en "digital" skala) så kommer den sannolikt vara slumpmässigt varierad inom exempelvis ±2 dB, dvs inte vara kopplat till en specifik spelare. Detta gäller också de önskemål som lyssnarna har, de kanske påverkas av vetskapen att det är nivåkalibrerat. Om de anser att nivåkalibrering inte behövs (som en del anser) utan de vill testa på deras egna villkor så måste man tillgodose detta, utan att för den skull avslöja spelaren pga en fix nivåskillnad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000