Author |
Topic |
|
toz
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2005/05/29 : 19:59:30
|
Hittade två fina kondensatorer som är märkta med 30VDC 40 SURGE. Vad betyder detta, är det 30 volt normalt och 40volt kortvarigt eller ? Jag skulle vilja sätt i dem i mitt förstärkarbygge men där ligger matningen på 2x36VDC sä det är kanske lite riskfyllt.
Rätt bra size på dem.
|
H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups. |
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2005/05/29 : 22:35:50
|
När du säger att matningen ligger på 2x36V menar du då att det är det värdet du siktar på eller är det uppmätt faktum? Vad är det för förstärkarbygge, för eller slutsteg? Det säkraste är att ta trafoväxelspänningen vid noll last X rotenurtvå och lägg till 5% för nätvariationer. 6V överspänning går förmodligen bra i praktiken.
Om du vill vara noggran så skall du koppla kondensatorerna till en variabel nätdel via ett motstånd på 100ohm med en multimeter inkopplad så du kan observera laddströmmen, höj sedan spänningen långsamt upp till 40V utan att låta laddströmen gå över tja säg 100mA. Sedan observerar du läckströmmen tills den är stabil. Om kondingen är bra bör strömmen landa på några tiotals micro ampere kanske lägre, vänta minst en halvtimme. Om strömmen ökar efter några minuter är kondingen tyvärr nog inte så bra. Nålen brukar hoppa omkring lite om kondingen har legat oanvänd länge, det är bara att vänta strömmen brukar stabilisera sig. Om kondingen är dålig kan strömmen öka lavinartat plötsligt och amperemetern kan gå sönder. Själv brukar jag använda en gammal analog rysk multimeter till sådant här, det är inte så noga om den går sönder. |
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
|
|
toz
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 21:45:14
|
Spänningen från transformatorn är uppmätt till 28V AC, efter riktaren får jag 37-38 volt när jag mäter över befintliga kondingar. Förstärkaren jag tänkte sätta dem i är ett LM3886 budget-bygge, se länk http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39935&SearchTerms=LM3886 Tack för tipset om läckström det skall jag testa.
Om jag fattat det rätt så skall alltså kondensatorn inte ha någon större läckström vid sin märkspänning, om spänningen blir för hög så blir läckströmmen hög, är det korrekt ?
|
|
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2005/05/31 : 10:41:30
|
Knivigt läge, 38V över en sådan konding är på gränsen vad jag skulle försöka mig på. Det kan gå bra med tanke på att temperaturen i en normalt ventilerad förstärkare aldig kommer att närma sig dom 85grader som kondingen är märkt med och att förstärkarnätdel är allmänt míld applikation.
Jag skulle defenitivt mäta läckströmmen vid 40V, det viktigaste är inte läckströmmens värde utan att den är stabil. I praktiken brukar läckströmmen bli avsevärt mycket lägre än vad databladen anger som max om man väntar en halvtimme. När man överskrider den spänning kondensatorn tål kommer läckströmmen att börja öka för att till slut bli katastrofal. Testa inte hur hög spänning den tål det blir den bara sämre av. |
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/05/31 : 11:04:54
|
Kondingarna klarar säkert strax under 40 volt. Kom ihåg att dessa kondingar är specade för stenhård drift. Mäter du spänningen vid 1 mA läck så ser du var spänningssgränsen ligger.
Ta 10 kohm i serie och ladda kondnignen med ett variabelt agg. Tänk på att du kan seriekoppla agg om du inte har 50-60 volt DC. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
toz
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2005/05/31 : 18:05:06
|
Tackar, kommer att prova att mäta upp den sen när jag får tid. Har inget variabelt spänningsaggregat, men därimot en flervarvig pot på 50Kohm som tål 1W kan ju koppla den till förstärkarens 37 volt och sedan använda mittenpinnen ut som en spänningsdelare. Borde ju funka om man tar det lungt, väl uppe vid 37 volt (om jag kommer dit utan att strömmen blir för hög) så borde jag kunna mäta läckströmmen.
|
|
|
toz
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 23:24:49
|
Nu har jag mätt lite, jag får runt en 0.2-0,5 mA vid 39 Volt, vilket borde vara OK. Jag vet inte hur exakt instrumentet visar heller, (ett Fluke 23 är det), och att strömmen varierar lite kan bero på att jag tar matningen från ett oreglerat likspänningsdon som svajjar nån hundradels volt upp och ner. Så vad tror ni törs jag stopppa i dessa bumlingar i steget, de borde ju ge lite extra kräm till strömförsörjningen, som skall mata två st LM3886:or
|
|
|
|
Topic |
|