HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Recension: Bad Liver & Hans brustna hjärtan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/29 :  15:37:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har länge letat efter denna skiva. Och fick den till slut av en vän som hittat den och laddat ner den från nätet. (Vi har försökt köpa skivan ärligt. Men det har inte lyckats).

Hur som helst.
Jag har alltid varit förtjust i tolkningar och covers. Bra som dåliga. Det häftigaste är självklart när dessa görs på ett roligt eller personligt vis. Om det är på ett annat språk än originalet eller om det är en helt ny musikalisk tolkning.

Det finns givetvis tonvis med bra och dåliga exempel på detta.
För att nämna några så tycker jag man skall nämna några bra.

José Gonzales som gör cover på The Knifes Heart beats
Iron & Vine tolkar The Postal service "such great hights"
Johnny Cash gör Nine inch Nails "Hurt"
Nick Cave gör Henry Lee, en gammal bluegrass låt av Ralph Standly
Seu Jorge gör bl.a en rysk tolkning av Bowies "Life on Mars?" på soundtracket till filmen "The Life Aquatic with Steve Zissou"

Okej, skall inte dra fler. Men listan skulle kunna bli en meter minst ;)


Till ämnet.
Bad Liver och hans brustna hjärtan gör 16 Tom Waits tolkningar på sin skiva "Fjorton sånger" (varför den heter så, vetifasen. Någon som vet?).

Riktigt skoj tycker jag. Musikaliskt kommer de inte i närheten av Tom Waits, men det är som sagt inte det viktiga med covers. Nödrim och direktöversättningar och ibland inte ens det får man stå ut med. Men lika bra nästan är det för det. I musiken kan man lätt se hur mycket en svensk artis låtit sig inspireras av Tom Waits. Ulf Lundell.
Antar att Ulf Lundellare kanske inte håller med, men det är min tolkning av det. Lika så ser man kopplingarna mellan Waits och Bruce Springsteen (som också gjort några Waits Covers han själv, så vitt jag vet (Jersey Girl)

En annan trevlig sak man kan se är att åt minstone en av musikanterna från Bad Liver senare spelat samman med en annan svensk skrålande storhet, nämligen Lars Demian.

Bad Liver och hans brustna hjärtan - Fjorton sånger är utgiven på Nonstop Records. (som inte svarat på mitt mail om få tag på skivan).

Mycket nöje.
Här kommer en liten spel-lista med Waits-originalet direkt efter var låt.


// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/05/29 21:04:36
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000