HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivköpsbeteende
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/05/25 :  14:44:15  Show Profile Send Figge a Private Message
Intressant att det förekommer hänvisningar till nätbutiker när det gäller skivor, hoppas att vi inte kommer dithän med våra kära apparatköp.

Det måste vara bättre att gynna den lokala skivbutiken, även om det finns de som inte kan rent avståndsmässigt.
Bor själv i Stockholm men köper mina skivor i Västerås på Skivbörsen (021-146361). De har ett sortiment och kunnande i de flesta inriktningarna vad gäller musik. Har de inte skivan hemma brukar det fixa sig på något sätt.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/25 :  15:33:11  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jo det är klart.
Musik och Konst i Malmö är riktigt bra och dessutom trevliga. Att stödja folk som kan ge en tips och prata varmt för något och dessutom känna en bra nog att veta när det kommer in något man kan tänkas gilla är glädje. Dessutom behöver inte lokala butiker vara mycket dyrare.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:19:00  Show Profile Send TBA a Private Message
Tanken är bra men butikerna har ett sämre sortiment än nätbutikerna. Ofta har de inte de skivor jag vill ha. De har högre pris och det är väldigt sällan jag har möjlighet att åka in till city. Mycket smidigare att sätta mig på kvällen framför datorn och kolla runt. Skulle jag vara tvungen att åka in till stan för att köpa skivor skulle det inte bli mycket skivor köpta. Kan väl förtydliga med att jag har små barn och frugan är mammaledig med den minsta och gärna ser att jag kommer hem.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:24:35  Show Profile Send TBA a Private Message
Glömde apparat köp. När Sony XA777ES eller vad den hette föregångaren till XA9000ES fanns i butikerna kostade den 28000:- på nätet och 42000:- i butikerna. Där skulle jag inte tveka en sekund. Den skulle jag köpa på nätet. Om priset var det samma så finns det några butiker i stan jag hellre skulle köpa den i än på nätet. Men jag skulle aldrig betala 14000:- i onödan.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/26 :  02:08:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst är det trevligt med kunniga och vänliga säljare men som jag skrivit i en annan tråd:
quote:
....den kvalificerade försäljníngen ske över nätet i framtiden. Ingen fysisk butik lär kunna erbjuda samma utbud och täckning. Det som saknas är väl en svensk distributör som kan erbjuda skivor från övriga EU-området och inte bara Staterna.

Dessutom gäller för mig som för TBA ovan att utan nätet skulle få skivor bli köpta.

Bravo
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/26 :  08:10:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller helt med TBA, nätbutiker som tex cdon är mycket billigare oftast och har klart bättre utbud än de skivbutiker som finns i Malmö i alla fall. Musik & Konst och Jukebox är kunniga och har hyfsat utbud (om än inte så bra som cdon) men är alldeles för dyra (precis som Rocks och Malmö Skivhandel)! Skivlagret är Malmös billigaste skivaffär, men de har ett mycket dåligt utbud/artist eller grupp. Däremot har de "lite med mycket". Man kan fatta intresse för en skiva på tex Musik & Konst eller Jukebox, sen beställer man den för tex 60-70 spänn billigare på nätet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/26 08:12:09
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/05/26 :  16:17:07  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
På senare tid har skivkköpen skett på nätet, det är billigt och bekvämt (ligger innanför dörren några dagar senare) nackdelen som jag ser är att det är svårt att hänga med vilka nya band som finns, därför har mina bästa köp blivit av tack vare Per & Hasse på Jukebox, varje gång man är där så spelar dem bra musik med band som man aldrig hört talas om, och efter alla år man varit där så känner dem väl till vilken musiksmak man har så dem kan handplocka ett gäng plattor som passar in på min smak, visst där är dyrare än på nätet tack vare att det är många importskivor från USA som dem erbjuder, men är man medlem i MFFsupport har man 10% det skulle vara väldigt tråkigt om dem hade slagit igen pga av näthandeln, så jag brukar åka dit framförallt när jag känner att jag behöver något helt nytt. Sk "vanliga" artister audioslave, U2 osv köper jag från nätet medan jag fixar uppdatering av vilka nya band som finns på Jukebox att komma dit få tips om bra band och snacka lite MFF betalar jag gärna några tior extra för

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2005/05/26 16:24:00
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/26 :  16:22:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jonas är det inte så att de skivor som är bra på Jukebox köper du på nätet om de är billigare där? Ofta handlar det om mer än några tior, ibland kostar samma skiva som kostar 99 på cdon 189 på tex Musik & Konst, säkert samma på Jukebox.

Det bästa sättet att upptäcka nya artister tycker jag är att läsa om dem i tex Nöjesguiden, Groove, i dagstidningar, på nätet etc, sen ladda ner skivorna som verkar intressanta ich lyssna på dem. Passar de min smak, köper jag dem när de sänkts i pris på nätet eller, ibland, på tex Skivesset. Perfekt!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/26 16:26:34
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/05/26 :  16:26:01  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Nej faktiskt inte, många av dem skivorna har dem inte på tex cdon och när dem väl kommer in där så skiljer det oftast kanske bara 10 spänn med MFFrabatten

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/26 :  16:29:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bra, sen bränner jag dem av dig om de tilltalar min utsökta smak Har inget behov av att snacka MFF med Hasse, det gör jag redan med så många andra, han ska få ett brev med innehåll du nog kan gissa av mig istället. Han ska även få 20 pizzor hemkörda till sig

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/26 16:35:32
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/26 :  21:44:01  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Vilken tur att man bor i Sthlm med det stora utbudet av bra skivaffärer...både för nytt och begagnat...vinyl och CD...men nätet funkar också...men inte lika roligt...det är ju att lämma och känna som är en del av upplevelsen...

/Micke
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/05/27 :  19:05:13  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Skulle gärna köpa allt hos den lokale handlaren, men det var ju det med sortmentet.
Nyutgivna CD köpr jag endast i undantagsfall, och detta beror mest på slarvet i produktionen, användandet av kompressor och limiter, som gör att det låter kajko. Jag köper hellre vinylutgåvan, SACD, eller väntar tills något audiofilbolag kommit över mastertapen.
Som exempel kan nämnas att jag beställt både Springsteens och Van Morroisons nya på Vinyl, jag väntar hellre på dom än köper CD´n.
Mycket av det som ges ut kommer faktiskt inom några veckor även på vinyl. Dock måsta man oftast beställa utomlands. Köper mellan 5-20 skivor i månaden varav 85% vinyl, beg och ny.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/27 :  21:01:43  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Men nu är min smak lite spretig och alla de skivor jag vill ha kommer inte ges ut på vinyl eller via speciella audiofilbolag...så ibland får man gilla läget...bara det svänger...

Jag köpte Kent´s senaste på vinyl...så visst finns det...

/Micke
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/28 :  01:21:43  Show Profile Send eliot a Private Message
Skivaffärerna har sedan lång tid inget existensberättigande för mig då de aldrig har de skivor jag är intresserad av. Jag har sedan lång tid ondgjort mig över det dåliga utbudet i de lokala affärerna och som svar på det har de ytterligare reducerat skivurvalet då de nu även säljer DVD.

När jag reser utomlands köper jag emellertid många skivor i skivaffärer och hos hifi-handlare och då främst vinyl. Efter att tidigare handlat på Vivante handlar jag numera på Acoustic Sounds - och köpte nyligen en box med Creedens på 45 varvs audiofil pressning

Den skivaffär jag gillar bäst ligger i Zürich men de går tyvärr också åt fel håll: tidigare hade de tre våningsplan som de nu reducerat till två - men där brukar jag tillbringa några timmar....då har man på sig spenderbyxorna

- Skulle jag haft en bra skivaffär, med kunnig personal så skulle jag naturligtvis tycka annorlunda

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/28 :  02:01:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet är som sagt var att affärerna egentligen inte ger något mervärde jämfört med nätbutikerna, om jag har en fråga är chansen betydligt större att jag hittar svaret på Allmusic.com än hos någon anställd hos en skivbutik.

Den skivbutik i Göteborg jag handlar mest på är egentligen inte heller lysande på något sätt vad gäller utbud, priser osv. Den stora fördelen är att den ligger nära 5ans hållplats vid Valand och har öppet till tio på kvällarna, det betyder att jag kan titta in på väg hem från jobbet (alla andra affärer är stängda när jag åker hem) och ibland köpa någon "oplanerad" skiva (ofta något lite "udda" som reas).
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/05/29 :  23:43:40  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Som flere er inne på har netthandel mange fordeler: Bedre utvalg, man kan sitte i ro og fred foran PC'en og høre på smaksprøver og man får CD'ene levert i postkassen ("brevlådsan") og lavere pris. De eneste gangene jeg kjøper musikk i butikken, er når det har kommet en nyhet jeg skal ha og ikke orker vente på levering med posten.

Jeg spår de tradisjonelle platebutikkene en hard fremtid...




HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/05/30 :  09:04:07  Show Profile Send Figge a Private Message
Då kanske vi även får köpa vår utrustning på nätet i fortsättningen också. Om det här resonemanget får vara ett rättesnöre på vad som händer på marknaden.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/30 :  09:29:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Knappast, för det finns ett mervärde med att köpa hifi-utrustning i butik; man kan ex. prova och jämföra och ibland finns det också en poäng med att diskutera med försäljarna.
Det finns ganska många varor som inte fungerar så bra att köpa på distans (kläder, mat etc) men skivor är typexemplet på en produkt som är perfekt för näthandel.

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/30 :  11:49:02  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Skivor är nog en av dom ultimata sakerna för näthandel. När jag köpte skivor som mest, på 70-talet, så prenumererade jag och kompisar på skivlistor från t.ex Ray Avery´s Rare Records. Det var både auktion och försäljning direkt rån listorna nytt och beggat. Listorna kom en gång i månaden och det var mycket spännande om man kunde göra något fynd. Det var relativt lätt att få tag på främst jazzskivor från 50- och början av 60-talet till bra priser, dessutom låg dollarn lågt på den tiden så det blev mycke skivor köpt.

Det fanns även en svenks lista som kom från nån firma i Malmö och där kunde man ringa och beställa så det gällde att hänga på luren om man ville ha godbitarna på nya månadslistan. Så näthandel är inte så nytt, även Ginza fanns på den tiden.

Det var då jag byggde upp skivsamlingen. Numera köper jag mest beggat på mässor och då är det rock och hårdrock som jag missade på 70-talet när jag var så insnöad på jazz.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/05/30 :  12:17:28  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
i Nässjö (där jag bor) finns inga bra skivaffärer. men när man åker till Jönköping finns Klasses. mycket bra beg plattor där. de köpen hos Klasses och andra fysiska skivaffärer blir dock lite mer improviserade. det är kul att gå in på Klasses för känslans skull. bläddra bland plattorna, prata med folk som gillar samma musik, lyssna på LP's på deras egna vinylsvarv. så det är kul att ha kvar riktiga skivaffärer.

när jag handlar på nätet söker jag ofta nåt specifikt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000