HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Liten PA-låda för utomhusfesten. :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2005/05/29 :  13:08:56  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Tänkte bygga mig en relativt billig låda som man kan släpa med sig till utefester.

Eftersom man inte har tillgång till ström överallt så får man bygga energisnålt. Med andra ord hög känslighet.
Så som det ser ut nu så blir det ett kort litet bashorn. Med lite mellanregister och diskant.
Det ska drivas med ett bilbatteri, som jag ska koppla till en generator vid behov. Tänkte höra om det finns någon som har erfarenhet av ett sånt bygge. Och så behöver jag tips, och gärna lite hjälp med ritningar om det blir ett horn.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/05/29 :  14:00:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Om du inte vill hålla på med horn så vill jag minnas att P Audio tillverkar lättdrivna och extremt billiga PA-element. Ljudia säljer dem, har för mig att de har nån femtontummare för runt femhundringen.
Funderar själv på att bygga PA/sånganläggning med dessa framöver.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2005/05/29 :  16:23:20  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Den såg intressant ut. Klarade upp till 3000Hz. Fixar man då ett diskant horn som klarar en bit ner i frekvenserna så kan man få det riktigt smidigt och billigt ju.
Ljudkvalitén blir väl lidande med sådana grejer. Men det är ju inte det man behöver på en festival direkt.

Ska jag fixa en bra bilslutsteg också sen så är det dags att beställa ju... :)
Några mer tips? Behöver så många jag kan få... :)
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/05/29 :  18:05:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
Rek. delningsfrekvens max 1000Hz iofs, men det beror väl kanske på vilka krav man ställer på mellanregisteråtergivningen också.
Har för mig att ljudia haft ett antal billiga PA-diskanter som går ner bra i frekvens, men när jag letade idag hitade jag dem inte. Förmodligen letade jag slarvigt.

Som slutsteg kanske du kunde köra med AMP3 från 41hz.com
2x25W klass D från ett bilbatteri, hög verkningsgrad.
Förutsatt att du kan löda ytmonterat, ska tilläggas.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2005/05/29 18:08:33
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/29 :  18:12:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Gärna klass D slutsteg. Dubbla speltiden på en laddning. Slutsteget behöver inte kylas så mycket heller. Lättare att gömma undan och skydda mot regn mm.
Ta hellre flera element och dela aktivt. Du får högre ljudtrycksmöjligheter för given förstärkareffekt.
http://www.tubecad.com/articles_2001/Active_Crossovers_and_Filters
Välj högtalar element med så hög verkningsgrad som möjligt. Gärna två parallelt. Verkningsgraden ökar 3 dB (dubbla ljudtrycket effektmässigt) varje gång du dubblar upp antalet, = dubbla speltiden på en laddning (alternativt spela högre.)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/29 :  18:23:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
4 st hopfällbara kartongImperial-horn skulle minska effektbehovet drastiskt!
Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2005/05/29 :  18:31:17  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Vet inte om jag kan tillräckligt för att göra sånna där AMP3or. Får nog köpa något färdigt slutsteg.
Men ni rekommenderar fler element säger ni? Kanske ska köra på 2 eller 4 mindre högtalare. Men 15"arn såg prisvärd ut.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/29 :  18:53:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
2 st sådana härna ger bra verkningsgrad i bas/mellan:

Effekt 450 W RMS. Känslighet 103 dB. Frekvensomfång 35 - 2500 Hz. Imp. 8 Ohm. Qts 0.30. Vas 278 l. Fs 36 Hz. Yttermått 384,9 mm. Baffelhål 349,6 mm. Djup 155 mm. Vikt 8,8 kg.

Sedan en st:

1" driver. En kraftig och välljudande driver för diskant och övre mellanregister. Talspole på 44 mm, titanmembran, och en strontsiummagnet som gör denna driver till en riktigt bra entummare. Tål 50 W om delning sker vid 2000 Hz / 12 dB /okt. Lämplig för stora PA och discosystem. Effekt 30 W RMS. Känslighet 105 dB. Frekvensomfång 800-20000 Hz. Imp 8 Ohm. Rek delningsfrekvens: >1000 Hz 18 dB/okt. Yttermått 143 mm. Halsdiameter 25 mm. Djup 80 mm. Vikt 4,5 kg. Hornfäste: 3-bult.

Med:

Rektangulärt horn av glasfiberarmerad polykarbonatplast. Detta är ett material som är både starkt och lätt. Hornet är avsett för 1" tumsdriver med trebultsfäste. Passande driver är PA-D45, BM-D440. Undre gränsfrekvens: 600 Hz. Spridningsvinkel 100x60 grader. Detta är ett högklassigt horn för krävande PA- och discosystem m.m. Yttermått 318x198 mm. Baff.hål: 266x170 mm. Djup 210 mm. Vikt 0.7 kg. Halsdiameter 25 mm.

Allt detta ger hög verkningsgrad och stryktåligt system. Gärna en 15 tummare och 1 tums driver+horn på varje sida, men då är det varken smått eller billigt eller portabelt längre så en riktig snikvariant följer.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/29 :  19:01:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
4 st sådana här, en på varje sida eller efter behov av spridning:

12" bredbandselement med dubbelkon. Talspolen på 2" av kapton är lindad med koppartråd. Kon av papper, upphängd i tyg. Korg av kraftig pressad stålplåt. Ett mycket användbart element till många ändamål där man inte har behov av flervägssystem som tex.vid bakgrundsmusik, talanläggningar, sånglådor, gitarrlådor, elorglar, m.m. Effekt 100 W RMS. Känslighet 96 dB. Frekvensomfång 60-10000Hz. Imp 8 Ohm. Qts 0,66. Vas 46 l. Fs 63 Hz. Yttermått 310 mm. Baffelhål 275 mm. Djup 130 mm. Vikt 3 kg.

Några sådanahärna till så är du ganska hemma:

Rektangulärt horn med integrerad driver tillverkad av glasfiberförstärkt ABS-plast för att bli stabil och lätt. Behändigt horn som passar till alla typer av både hemma- och PA- lådor. Kan användas ner till 2000 Hz och klarar därför både övre mellanregister och diskant. 25 mm talspole och membran av fenol. Effekt 30 W RMS. Känslighet 105 dB. Frekvensomfång 2000-15000 Hz. Imp 8 Ohm. Rek delningsfrekvens: >2000 Hz. Yttermått 195x155 mm. Baffelhål 175x135 mm. Djup 131 mm. Vikt 0,9 kg

Alla prylarna hos Ljudia.
Som vanligt, man får ungefär vad man betalar för. Den sista versionen lär väl inte ha nån världsklass jordbävningsbas men är billig och lätt att bygga å kan väl fylla en ganska stor utomhusfest med musik, sång, dans å dekadens.

Edited by - Circlomanen on 2005/05/29 19:02:05
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/05/29 :  19:33:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Här finns det bär ser jag:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/05/29 :  19:47:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Men ojdå, det fanns en knapp med "Visa nästa 25" också på ljudia.
Förklarar varför jag inte hittade några diskanter först

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:09:34  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Ojojoj. Här fanns det tips.
Men jag saknar länkar. Hittar inte 15 tummarn på sidan.
Vill ju kunna räkna på priser och så. :)
Ser ju skitbra ut det här. :)

Edited by - -Boris- on 2005/05/29 22:10:04
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:41:21  Show Profile Send ILLY a Private Message
Boris, har du vägarna förbi Hisingen så har jag två såna P.Audio diskanthorn som ligger och samlar damm i min garderob. Dom är dina för en stock snus, ett flak smuggelbärs, en flaska whiskey, nån bra skiva, ett kilo kaffebönor eller vad du nu kan tycka är rimligt att ge för dom... Dom spelar högt, rent och dynamiskt med taskigt upplöst diskant. Fast det spelar ju ingen roll att det inte finns något att hämta över 15khz, om de ändå är tänkta att användas utomhus i alkoholångornas skimmer.

Det första som händer när man druckit en snaps eller fem är ju just att hörseln försämras, diskanten först och sen går det neråt tills den börjar närma sig övre mellanregistret. Det är därför fulla killar är så högljudda i kvinnors sällskap... Dessutom, vem bryr sig om något så trivialt som stereoperspektiv när man är på kalas? Nej, jag tror de skulle vara perfekta i din tillämpning.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/30 :  06:59:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Två 15CX40 från B&C går det att göra underverk med, det finns även ett passivt filter till dem XO-4 tror jag det heter, vill man ha små men kompetenta lådor tror jag stenhårt på dessa element.



De kostar nog lite mer än de andra förslagen här, men det blir ju fler sommrar framöver så i längden kanske...

Själv använder jag 4st 15"1" toppar bestyckade med B&C samt RCF, alltid ett välkommet inslag på grillfesterna, sedan behövar man ju inte spela för kung och fosterland, men de är bra på att ge en härlig atmosfär, faktum är att utomhus så låter det helt underbart.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/05/30 07:05:41
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/05/30 :  15:21:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Eminence 12LT med en skrikare av lämplig sort.



http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1156

Kanske till och med en Piezo delad vid säg 7-8000 med endast en konding plus eventuell pad nånting som en Bastanis Prometheus?





Edited by - UrSv on 2005/05/30 15:23:08
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/30 :  15:34:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag sätter mina pengar på Martinssons rekommendation.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/30 :  16:57:04  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Behringer släpper snart ett par nya aktiva toppar till små pengar. ca: 2500:- rör det sig om. kanske kan vara något att komplettera ett par subbar med.
Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2005/05/30 :  18:39:46  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Okej, har fått många fina tips. Jag är tacksam. :)

Martinssons ser lite dyr ut, hittade bara priser i dollar med då var det 500$. Vet inte om jag läste fel eller nåt. Men det är lite dyrt för något som ska användas utomhus i alkoholångornas skimmer som illy så vackert beskrev det. ;)

Som det ser ut nu så är det Fulings, Circlomannens och UrSv:s förslag som ser intressanta ut.
Behöver veta vilken 15-tummare som Circlomannen pratar om dock.

UrSv:s förslag ser väldigt enkelt ut, Kraftfullt och ganska billigt också. Ska kolla närmare på det just nu.

Sen var det där AMP3-grejen lite för komplicerad för mig. Vill helst köpa ett färdigt slutsteg. Och som ni säger verkar det vara Klass D som gäller. Kan inte det där, men har fått uppfattningen att dom är betydligt effektivare per slukad watt. Jag får leta vidare på den punkten.

Edited by - -Boris- on 2005/05/30 18:42:48
Go to Top of Page

-Boris-
Member

68 Posts

Posted - 2005/05/30 :  21:17:25  Show Profile Send -Boris- a Private Message
Okej, har kollat lite.
Ser ut som det blir en sluten låda på runt 300 liter med 2st Eminence 12LT och 2st motorola Superhorn A125. Billigt och bra.
Inte hifi direkt kanske men duger säkert för alkoholpåverkade öron. :)

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1156
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=670

Så, nu vill jag ha gott om invändningar här, annars är det något lurt på gång.
Funderar även på om man ska orka bry sig om en vinklad baffel. Eller om det är onödigt arbete på en högtalare som denna?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000