HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hembyggen och Hemförsäkring
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/28 :  13:14:03  Show Profile Send Peter S a Private Message
Hej.
Hoppas detta inte är OT.
Min fru och jag pratade lite om hur det är om nu det värste skulle hända, att det blir brand i huset.

1. Jag har hört att det är tillåtit enligt svensk lag att bygga hemelektronik för privat bruk. Nån som kann bekräfta?

2. Men hur ställer försäkringsbolagen sig om dom kommer på att man hade hembyggda rörförstärkare o. sånt i huset. Nån som vet?


MVH Peter

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/05/28 :  13:34:12  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
1. jajamen, visst är det tillåtet, bara man följer SEMKO:s bestämmelser för hembyggen.
2. har du byggt enligt SEMKO:s råd och tips samt använt lite sunt förnuft så bör det inte vara några problem.

ett exempel: jorda alltid metallchassin, använd också utrustningen i ett jordat uttag, ha alltid en dubbel nätbrytare som bryter både fas och nolla i apparaten, avsäkra alltid både fas och nolla.

ps. jag tror bestämmelserna finns på ELFA:s faktasidor om jag inte minns fel..

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/05/28 13:35:04
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/29 :  09:41:45  Show Profile Send Peter S a Private Message
Tack så mycket.
Jag skall kolla ELFA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000