HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 T-amp och subwoofer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/05/25 :  16:42:19  Show Profile Send global a Private Message
Finns det någon bland genierna på denna site som vet hur man kopplar in en subwoofer, som har egen strömförsörjning till Sonic impacts T-amp. Att koppla in två högtalare är ju inte så svårt men att sedan koppla en subwoofer till detta övergår min kunskap. Vilken inte är stor kan tilläggas.

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/05/25 :  16:51:12  Show Profile Send UrSv a Private Message
Du bör nog koppla in subben med Y-kabel via lågnivå (samma som in i T-Ampen) eftersom T-Amp är internt bryggad och förmodligen brinner upp om du kopplar in den till subben via högnivå in.
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/05/25 :  16:59:33  Show Profile Send global a Private Message
Tack för svaret men jag är ledsen jag förstår inte vad du skriver. "Y-kabel via lågnivå" ????? "kopplar in den till subben via högnivå in"?????. Du ligger lite för högt i kunskap i jämförelse med mig.
Om jag gissar så finns det två ingångar på subben en hög nivå och en lågnivå. Jag sitter tyvärr inte i närheten av subben, jag får kolla detta när jag kommer hem. Problemet är bara var jag kopplar in den i T-ampen. Det finns utgångar för två högtalare, en ingång för 12V likström och en för ljudet från CD/försteg. Thats it. Jag hittar ingen naturlig utgång på T-ampen för subben.

Edited by - global on 2005/05/25 19:39:09
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/25 :  17:01:09  Show Profile Send time a Private Message
Inte bara förmodligen, den brinner Signalen går direkt in på potentiometern så det bästa är att plocka signalen efter potten, alltså parallellt med T-Ampen. Den låter för övrigt väldigt bra och är värd besväret om man har lättdrivna högtalare.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/25 :  17:08:46  Show Profile Send time a Private Message
Global, för att kunna reglera volymen om du INTE har ett försteg måste du in i den. Om du har ett försteg använder du en förgrening på lågnivåkabel, en till T Amp och den andra till subbens lågnivå

Lämnat forumet
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/05/25 :  17:49:19  Show Profile Send global a Private Message
Ok. Om jag förstår dig rätt kopplar man kabeln från subbens lågnivåingång. Men var kopplar jag in den andra änden av sladden? Ska jag använda samma utgång som jag har till mina vanliga högtalare på T-ampen. Ska jag bara använda en av utgångarna eller ska jag använda mig av utgången för bägge högtalarna?
Som du förstår vet jag egentligen ingenting om elektronik men jag gillar bra ljud.

Tilläggas ska göras att jag har ett försteg. GG från Transcendent.

Edited by - global on 2005/05/25 18:21:45
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/25 :  18:54:53  Show Profile Send time a Private Message
OK, du har ett försteg. Du ska mata samma signal till TAmp som till Subban, alltså behöver du två utgångar på försteget eller en delning. Allt händer på lågnivåsidan. Det finns y-adeptrarockså.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/05/25 :  19:12:06  Show Profile Send global a Private Message
Helst skulle ja vilja ha någon form av delning. Jag trodde man kopplade subben från T-ampen som man gör med vanliga högtalare. Men så gör man alltså inte utan man kopplar från försteget till subben.
Har du något bra förslag på en förgrening? Köper jag bara en RCA (tror jag det är till GG) med en ände på sladden som går från försteget som sedan förgrenar sig till T-ampen respektive subben så att jag har två grenade sladdar. Varje sladd till respektive kanal. Denna sladd hittar jag på exvis Clas Ohlsson.

Edited by - global on 2005/05/25 19:15:43
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2005/05/27 :  00:56:54  Show Profile Send megajocke a Private Message
time skrev:
quote:
Inte bara förmodligen, den brinner Signalen går direkt in på potentiometern så det bästa är att plocka signalen efter potten, alltså parallellt med T-Ampen. Den låter för övrigt väldigt bra och är värd besväret om man har lättdrivna högtalare.


Var inte så säker. De scheman på subbförstärkarplattor jag sett har en spänningsdelare med c:a 100 ohm mellan jord och varje svart högtalarin. De röda är kopplade via varsitt motstånd till en gemensam punkt som sedan går till en spänningsdelare vidare till filtret. Om man kan använda högtalarutgångarna så blir det ju mycket lättare. Men kolla först!

Edited by - megajocke on 2005/05/27 01:00:12
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/27 :  20:26:04  Show Profile Send time a Private Message
Koppla bara inte ihop de svarta utgångarna !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2005/05/29 :  01:31:59  Show Profile Send megajocke a Private Message
Nä, precis :) Men de svarta på subben är kanske inte ihopkopplade direkt inuti. Men dom kan vara det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000