HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivbutiker där du bor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/28 :  08:40:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Hej!

Jag satt och funderade på det där med skivbutiker och hur kul det är att kliva in i en sådan.

Det skulle vara roligt att få reda på var de välskötta och roliga skivbutikerna ligger så att man vet vart man kan vända sig om/när man är ute och svänger omkring.

Så, varför inte tipsa varandra om den bästa/de bästa butikerna i sin egen hemstad?

Hur ser det ut i Karlstad, Malmö, Oslo, Herning, Luleå, Stockholm, Kungsbacka,.... och vart vänder man sig om man vill klämma på lite nya eller begagnade CD och vax


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/28 :  08:56:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
I Centralorten i mellansverige (Örebro) finns det väl EN butik, som har lite mer än vad RADIO RIX/MEGAPOLs utbud. "Najz Prize" är väl nament på butiken. Mycket inom Rock, pop, rårdare Rock,, även hyfsat mycket inom JAZZ.
De brukar ha live spelningar i butiken (som är 6 x 25m )

Annars är det väl Åhlens, som har ett OK utbud, men kanske inte nåt för en kund med specialintressen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/05/29 :  10:16:45  Show Profile Send Figge a Private Message
Skivbörsen Västerås 021-12 63 61´på Sigmatorget( nära Stora Torget), har det mesta vad gäller CD och även DVD. Mycket gammal vinyl. Men framförallt intresserad personal med kunskap inom sin egen genre.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/05/29 :  11:46:40  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
I Sundsvall finns Skivbutiken, som har hyfsad sortiment av mestadels lite nyare musik, på cd, musik-dvd, samt eventuellt lite i andra moderna format.

Sen finns det Harvest Records, som har också nätbutik. De säljer både vinyl och cd. Naturligtvis även musik-dvd.
Egen import av cd, vinyl, dvd etc. Främst 60-,70-tals rock, prog. psych och en del jazz/ blues, soul/funk. Köper och säljer också begagnade vinyl & cdskivor. Kan också ta hem skivor på beställning.
http://www.harvest.nu/

Och efter de två finns det naturligtvis Åhléns, Coop Forum plus ett antal supermarkets som har lite musik också.

Edited by - pick-me-up on 2005/05/29 11:59:35
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/29 :  11:50:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
Malmö: Finns fler men de bästa tycker jag är: Musik & Konst (bra utbud, höga priser), jukebox (bra utbud, höga priser), Skivesset (helt ok utbud, ganska höga priser), Skivlagret (dåligt utbud, låga priser).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/29 20:06:35
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/29 :  11:54:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Skivlagret i Helsingborg är, ursäkta, inte så skoj. Jag klarar inte av att titta på skivor så som de lagt upp sina grejor. Därför går jag inte i Malmö heller. Men Matte, om du säger det så :)

Skivesset, vart ligger det?

Jag bor ganska mitt i mellan jukebox och Musik och konst. Det senaste kan jag varmt rekommendera. Lika så den lilla skivbutiken på Föreningsgatan strax efter konserthuset (sett från centrum). De säljer mer okänt, kanske svårare att komma in i. Men lokala förmågor med stort kvalitet på både musik och skivor, konvolut och stil. Hur det låter hifi-sett vet jag inte. Men de är absolut några man vill stötta tycker jag. De kan säkert rekommendera saker också.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/05/29 :  17:45:49  Show Profile Send Machine a Private Message
Måste tillägga att skivbörsen i västerås har mycket begagnat oxå. Helt klart ett måste för den som har vägarna förbi v-ås. Servicen och kunnandet är i topp, särskilt en trappa ner och när det gäller rock and or roll.....

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

traveller
Member

132 Posts

Posted - 2005/05/31 :  21:44:53  Show Profile Send traveller a Private Message
quote:
I Centralorten i mellansverige (Örebro) finns det väl EN butik, som har lite mer än vad RADIO RIX/MEGAPOLs utbud. "Najz Prize" är väl nament på butiken. Mycket inom Rock, pop, rårdare Rock,, även hyfsat mycket inom JAZZ.
De brukar ha live spelningar i butiken (som är 6 x 25m )

Annars är det väl Åhlens, som har ett OK utbud, men kanske inte nåt för en kund med specialintressen.


Du får inte glömma Banana Moon, brukar hitta mycket trevliga skivor där.

» Min anläggning
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/05/31 :  22:10:06  Show Profile Send Mattias a Private Message

Lokalt kan man handla på ett par ställen, men.... skall jag verkligen frossa i skivbutiker brukar jag bege mig till huvudstaden. Det finns en del butiker centralt och är man en "börshandlare" så är utbudet rikt bara man vet vart skivbörserna finns.
Får man en heldags skivfrossande är lyckan stor, väldigt stor. Det enda som kan hindra en är den förhoppningsvis välfyllda plånboken. Detta är för mig riktig kvalitetstid
Som bonus när man vandrar mellan skivbörsena Upplandsgatan/Odenplan/St Eriksplan kan man ju göra lite hifibesök på butikerna: Bestsound eller Sontec

/Mattias
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/01 :  00:11:52  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Donkey hette förresten affären i Malmö

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/01 :  00:26:49  Show Profile Send Roq a Private Message
I Västerås (där jag bor) - Skivbörsen. De verkar ha det mesta och har mycket begagnat också.
I Norrköping (där jag bodde) ligger favoriten Vaxkupan (drottninggatan). Skön stämning, gemytlig butik med bra sortiment och kunnig personal.
I Uppsala (där jag kommer ifrån) - Musikörat. Kanske lite dyra och jag vet inte så mycket om affären idag men förr var de duktiga där.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/01 :  00:37:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I Göteborg finns ju Bengans. Skivhugget var bäst förut men hur bra är de efter konkursen?
Sen har vi ju vår fina bildtråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31186

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/01 :  01:09:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jasså? Har skivhugget gått åt pipan?
Sist jag var i Göteborg på skivletarjakt så spöade skivhugget de andra, bortsett från de små indiependentställena.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

duratec
Member

124 Posts

Posted - 2005/06/02 :  18:54:59  Show Profile Send duratec a Private Message
Är ni i linköping ska ni kila till Crazy Records. Inriktat på beg samt vinyl. Mycket trevligt!!
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/06/02 :  21:40:06  Show Profile Send lindome a Private Message

Pac:
Förmodar att du hittar butikerna i Gbg, men för ev andra besökare:

World Music - Engelbrektsgatan. Beg och nytt - CD o vinyl.
Another World - Björcksgatan. Beg CD och vinyl.
Andra Långgatans skivhandel. Beg CD och vinyl.

www.soulservice.net skickar sina skivor från Gbg. Finns otroligt mycket bra (endast vinyl) och priserna är - kan man väl säga - marknadsmässiga för samlare
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/06/02 :  23:15:51  Show Profile Send bjarne a Private Message
Skivhugget är inte ens en skugga av sitt forna jag! Bengans har åter tagit över tronen, men tiden med relativt sett billiga skivor i Gbg är förbi...tyvärr

Satisfaction (beg) på Haga Nygata är välfrekventerad, men man kan ha tur då omsättningen verkar vara stor - det var ett tag sen jag var där....den finns väl kvar?!

Edited by - bjarne on 2005/06/02 23:17:56
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/06/03 :  22:41:58  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Att ingen har ens nämnt 2:a Långgatans Skivhandel i Göteborg?! Det är ju en instutition bad gäller vinyl... OK, bara begagnat, men mången musikälskare har påbörjat sin renässans för den svarta plasten i den butiken. Ett stort plus är att man kan styckeköpa plastfickor till sina fynd.

Jag var inne i Jukebox (Malmö), innan jag skulle sätta mig på tåget till Hifimässan i Köpenhamn i våras. De hade visserligen stängt, men precis när jag skulle gå, så möter jag ägaren som just skulle in i butiken för att starta för dagen. Givetvis fick man komma in och titta, medans han gjorde sitt morgonkaffe. Timbaktus senaste på dubbel-LP, köptes, bla med "Alla vill till himmelen". På vinyl är den riktigt bra, och jag som är ovänligt inställd till hiphop. Där ser man .

Dirty Music i Kristianstad är en gruva, där guldkorn dyker upp; bra och mysig butik! Black Magic i Halmstad är också en pärla, men de har ingen hifi som Dirty. Jag repade sönder en klenod-skiva en gång, Caramba av M B Tretow. Black Magic hade tre ex, nästan i mint condition allesammans. Även Back List i Halmstad har varit ett tillhåll för fynd.

Här i Trollhättan så finns det inte så mkt. Trestads Musik håller flaggan på Topp, men det är mkt de saknar, och det tar tid innan det kommer i lager igen. Skivgrossisten har tappat helt och hållet. Nu har de bara lågprisskivor och gubbrock. De har iof utökat dvd-avdelningen, men där kommer det sällan ngt nytt. En gång var skivgrossisten störst och billigast, och de hade alltid det man sökte efter. Nu känns det som ett överskottsbolag, tyvärr.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000