HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spenderbyxorna har varit på i veckan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/05/27 :  23:22:23  Show Profile Send paradigm a Private Message
I veckan har jag köpt ett par stora JBL element i bra skick, tack "matsj" för tipset!!!

Idag var jag på Dramaten och köpte mig ännu ett Yamaha studioslutsteg PC2602M, så att jag kan bryggkoppla dem och driva varsin bas med "muchoplenty power"!

Om någon är intresserad, så finns det 2st. till som är till salu just nu. Båda är i toppskick liksom mina, och alla deras apparater som de säljer är alltid nyservade på Best-Sound.

Egentligen, borde det rimligen inte göra någon skillnad att driva basarna med 800W, istället för 260W, men faktum är att det blev ett avsevärt bättre tryck i botten, även fast medeleffekten höll sig väl under 1W. 260W borde ju rimligen ge tillräckligt med "headroom" och jag vet ju att transienterna kan ligga på 100ggr medeleffekten, eller kan det hända att transienterna kräver upp till 1000ggr medeleffekten?
Nån som kan förklara vad det är som gör skillnaden?

/Rolle

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/05/28 :  10:44:28  Show Profile Send matsj a Private Message
Det var väl trevligt

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/05/28 :  10:52:33  Show Profile Send MatsT a Private Message
När du bryggkopplar så försämras dämpfaktorn en aning, förmodligen är det detta du hör. Den extra effekten behövs knappast.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/05/28 :  12:58:06  Show Profile Send paradigm a Private Message
OK; men är det inte så att en lägre dämpfaktor, resulterar i en risk för ökad "overshoot" och därmed sämre kontroll på baskonans rörelse?

Eller är det jag som har fått något om bakfoten, något som dessvärre händer mig ibland.

Hur mycket är det troligt att dämpfaktorn går ner vid bryggning?
Dämpfaktorn enl. manualen: >250 vid, f=1kHz, RL=8 Ohm

/Rolle
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/28 :  13:15:42  Show Profile Send Blue a Private Message
Coolt att köpa slutsteg från Dramaten!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/05/28 :  17:13:08  Show Profile Send paradigm a Private Message
Visst ere!!!

Tänka sig att gräddan av världens alla artister har passerat rakt genom burkarna LIVE! Å nu står dom och sprider välljud med "mucho plenty" dynamik, här hemma i min enkla boning.

/Rolle
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/28 :  17:17:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vad tar dom för stegen ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/05/28 :  23:42:39  Show Profile Send paradigm a Private Message
Dom tar 4000:-/st för dom, nyservade och genomgångna på Bestsound.

Riktigt vad det innebär vet jag inte. Kanske olja och filter och nya stift. Bara skojar, jag antar att de mäter upp dem och kollar att lytarna är OK, samt en grundlig rengörning.

Är du intresserad kan du ringa till Dramaten och prata med Inspicienten Stefan Di Mariano. Du kan hälsa från mig.

Tel. nr.: 08-665 61 00
Eller maila på: inspicienterna@dramaten.se

Om inte den adressen funkar, vilket den inte alltid gör, så kan du maila på: tinkleleaf@hotmail.com

Manualen till den finns här:
http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/pa/english/amp/PC2602E.pdf

/Rolle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000