HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det här framtiden för oss hifi-intresserade?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2005/05/27 :  10:21:20  Show Profile Send Skurt a Private Message
Jag vet att ämnet har varit på tapeten och diskuterats, så vi behöver inte göra det något mer - även om rubriken uppmuntrar till det . Till saken: Jag surfade runt lite och hittade det här:

http://www.mcintoshlabs.com/mcprod/shopdisplayproducts.asp?id=19&cat=Sources&prodid=1113&product=MS300

Är det fler företag i branchen som kommit med liknande projekt? Det var väl det jag undrade. Är inte aktuellt i dagsläget men det vore kul med en överblick om vad som finns nu. Och vad tror ni om den trådlösa överföringen, försämrad kvalité?

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?

Edited by - Skurt on 2005/05/27 10:23:22

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/27 :  10:29:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Verkar klockrent sånär som på att minnet inte är rörelselöst, utan faktiskt har rörliga delar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/05/27 :  10:48:53  Show Profile Send mats31 a Private Message
Livet utarmas ju när många anläggningar i framtiden sannolikt ser ut som en media-server som streamar ljud (och bild) till aktiva högtalare (och monitorer)via Wireless LAN. Då finns det ju inte några kabeldebatter och tweak att diskutera (och träta om på olika forum) .

Då kan vi tweaka och ha olika läger kring lufttemperatur och luftfuktighet, inbränning av luften i rummet, esoteriska mikrovågsdämpande antennresonatorer i ädla metaller och andra effekter som ger natt-och-dag-skillnader på ljudöverföringen på 2.4 (och uppåt) Ghz-bandet.

...life goes on...

(Inget allvarligt inlägg ... bara en reflektion..)

/M


Edited by - mats31 on 2005/05/27 10:57:19
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/27 :  11:28:48  Show Profile Send CC a Private Message
Äsch, skräp! Vadå multimedia? Spelar ju inte ens DVD...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/27 :  11:31:45  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Nä det vill vi inte ha!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/05/27 :  11:32:01  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Trådlösheten är inte försämrande utan kvalitén hänger nog mer på DAC i mottagarändan. Exempelvis så slipper man använda dataföretags och kan fortfarande använda sin HIFI-DAC om man använder Apple Express. Så mer sådana produkter kommer säkert.
Jo detta är nog framtiden när man dessutom bygger ihop det med HTPC osv.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/27 :  14:11:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Javisst!
Har ni fortfarande kvar era cd-skivor?
CD-skivor är helt ute.
Här gäller det att hänga med!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/27 :  14:16:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vilken teknikfientlighet!

Att kunna ladda ner musik i cdspelaren, med låtarna av bra ljud/musik-kvalite, och inte ha några rörliga delar (vilket iofs saknas i ovanstående apparat) och möjligheten att kunna surfa fram mer information och provlyssna andra album med samma artist och kanske även närbesläktade artister. Att slippa problemet att lagra cdskivorna vore väl super? Att ha skivomslaget, låtlista, artistinformation direkt i handen i fjärren...

Njäee...Ni enna dinousarie-hifi'ister!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/05/27 :  14:43:00  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Håller med EA.
Om man kan få fullgod ljudkvalite så finns det många fördelar handhavandemässigt.
/Jonas
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/27 :  14:53:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag håller JN.

Trevlig helg på er!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/27 :  15:19:55  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag har några rippade album på min xbox jag lyssnar på ibland, det är enormt mycket smidigare att från soffan kunna byta fram och tillbaks och trixa jämfört med cd-skivor. Sedan om den är ansluten till internet tankar den fram/baksida och information om albumet från AMG (har jag för mig) och visar på teven. Tummen upp för liknande lösningar med bra ljudkvalitét!

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/05/27 :  15:29:36  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Det där är säkert (som vanligt när det gäller McIntosh) en fantastisk maskin. Dessvärre är den inte billig (som vanligt när det gäller McIntosh).

Annars håller jag med Engelholm.

Snoogens
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/27 :  15:49:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
...eller ett chip inopererat innanför skalpen kopplas direkt till hörselnerven....uppkopplat wireless till nätet....å som piper när man lagar mat i micron

Edit: o betalar man inte månadsavgifte så bjuds det BARA på hissmusik

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/27 16:06:51
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/27 :  16:52:20  Show Profile
Hur bra som helst ju, kör med en liknande lösning idag, iofs bara en frontend lösning som kopplar upp sig trådlöst till min server... men det är klockrent alltså, sen kan man ju köra webradio och annat också om man vill.

edit: En sån här lösning i raid 0 vore ju bra för dom som är oroliga att diskarna ska gå sönder.

Här är en lösning i arcams fmj serie. 250 Gb disk


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/05/27 16:58:50
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/05/27 :  17:20:49  Show Profile Send nl a Private Message
Jag gillar CD-skivan vi har i dag. Kanske skulle den vara lite mindre.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/28 :  01:06:09  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

För att inte tala om LP-skivor det är grejor det, dom är stora och behändiga inte så lätta att tappa bort.....

Fast...jag har en kompis som är gammal hifi-räv och han är helt såld på det här konceptet. Ni som har provat, låter det lika bra som t.ex LP-skivor?

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/05/28 :  01:21:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vi behöver endast få rätsida på "lagliga" skeppet, då industrin och lagstiftare har slått knut på sig själva. Sen är ju McIntoshen ett självklart köp!

FÅR(alltså lagligt) kopiera för eget bruk - men FÅR EJ(alltså olagligt) kringgå kopieringskyddet.

Va´fan?!

M
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/28 :  08:32:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jo, nog är HTPC och musikservrar framtiden.

Jag var hemma hos CH i veckan. Han kör HTPC och det funkade rent hanteringsmässigt väldigt bra. Ljudmässigt är svårt att uttala sig om för vi tittade mest på filmklipp och surfade...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/05/29 :  01:32:46  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Att sätta dit en media-maskin som inte är en dator när man kan sätta dit en dator (HTPC) känns tveksamt.
Möjligen om media-maskinen har andra fördelar, som lätt att komma igång med, bättre ljud och lägre pris.
Hårddisken kommer vi att få leva med ett bra tag framöver, för idag finns inget annat lagringsmedia med stor lagringskapacitet, lätt åtkomst, tillräcklig prestanda och bra pris. Solid-state lösningar finns om är bättre på allt rent tekniskt, men priset är skyhögt och kommer troligen inte nå rimliga nivåer de närmaste 10 åren.

CD som medium är ganska föråldrat. Bara att lagra digital och inte ha checksummor m.m. så att man inte vet om man läst ut den digitala informationen korrekt... Detta löstes i filsystem på datorer ungefär på 60-talet.
Musikbranshen är dock inte så duktiga på att ge oss ETT bra alternativ som är defacto-standard.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/05/29 :  02:30:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En första förutsättning för att detta ska fungera i ett hemmasýstem är att datorn är tyst och det finns idag en burk som är knäpptyst.Det är Zalman,s TNN 500 AF.
TNN betyder Totaly No Noise och den burken är verkligen totalt tyst.
Jag kör den hemma med 2 hårdiskar och det hörs inte att den är igång.
Detta är första steget för min del att köra en dator som programkälla och det är något som jag tror kan bli en del i vardagsrummet i framtiden hemma hos den som satsar på välljud.
Mp3 kan vi glömma då hårddiskar kommit ned så lågt i pris att det inte kommer att behövas komprimering för att få plats med materialet. Den sista hårddisken valde jag enbart efter så låg ljudnivå som möjligt. Det var Seagates Barracuda 7200.7 med 2 Mb cache och största möjliga var 160 Gb lagringsutrymme till det fantastiska priset 810 kr inkl. moms.
Det är lite lägre priser jämfört med min första dator med hårddisk som jag köpte 1992. En Amiga 600 med 20 Mb hårddisk. Den hårddiken kostade då för 13 år sedan mycket mer än den nuvarande 8000 gånger större hårddisken. Men redan då såg jag vad som komma skulle.
Men det har tagit mycket längre tid än jag och en del andra som spår framtiden hade anat. Men det här är framtiden oavsett vad teknikfientliga skribenter spår.
Samtidigt och paralellt sker också en utveckling inom analogtekniken som man inte ska rynka på näsan åt. Det har aldrig tidigare funnits en sådan uppsjö av vinylspelare, pickuper och riia-förstärkare som idag. Inte ens under vinylens glansdagar har dettaq utbud funnits som det finns idag. Det märker man om inte minst på dom internationella mässsorna att allt fler utställare kör med vinyl.
Det är en teknik som egentligen har framtiden bakom sig, men ljudmässigt hänger med och oftast överträffar digitaltekniken oavsett om det handlar cd, sascd eller dvdaudio.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/05/29 12:18:02
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/29 :  11:33:21  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Min dator är oxå helt tyst....när den är avstängd....annars:-(

I övrigt håller jag med Jorma, med tanke på vad som hänt inom analogtekniken under digitaleran så känns inte detta som nåt hot utan som ett komplement. Det gäller bara att ha en dator som inte låter som min gör.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/29 :  13:02:43  Show Profile
Annars gör man som jag har gjort, dels kan man ju ha kvar sin gamla dator i något annat rum, sen kostar det ju mycket mindre
Har själv ett Pinnacle Showcenter, men det har kommit mycket nytt sedan dess.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/05/29 :  14:36:01  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Om man sätter upp en streaming server i ett annat rum så får man plats med hur mycket diskar som helst och då spelar det mindre roll om dom är en aning bullriga. Blir dyrt om man skall ha tysta Terabyte i vardagsrummet.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/29 :  19:15:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man ska inte ha datorn i musikrummet, utan koppla datorn till musikanläggningen via nätverket och en sqeezebox eller liknande.
Datorn hör inte hemma i musikrummet.
Squezzebox har digitalutgång som man sedan kopplar till en bra DA-omvandlare, samt en fjärrkontroll och display, så att man kan styra datorn från musikrummet.
Musiken bör lagras i ett losless-format eller okomprimerat. Inget problem nu när bamsiga hårddiskar blivit så billiga.
För skoj skull kopplade jag min gamla trötta dator till anläggningen via en toslink-kabel och jittermumsare. Jag använde en lös hårddisk där jag backat upp min iPod. AAC 256kBit/s lät sådär, nej, okomprimerat skall det vara!
För bakgrundsmusik däremot är det suveränt att via iTunes kunna göra spellistor efter sinnesstämning och behov.
CD-spelaren kommer jag dock inte att kasta ut utan vårda ömt. Dessutom är cd-skivor det bästa sättet att ha sin musik uppbackad. Inte köper jag hårt komprimerade filer från internet som inte går att kopiera hur som helst, och som jag sedan riskerar att förlora i en hårddisk-krasch. Sån´t är för dator-nördar och musik-slit-och-slängare, inte för riktiga musikälskare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/05/29 :  20:00:32  Show Profile Send Sondek a Private Message
Acoustic Realitys ser ju ut att vara på rätt spår med sin kommande "eYe™ Media Center"

http://www.acoustic-reality.com/eye/eyemediacenter.htm

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:36:12  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Kanske dags att plocka fram min gamla Novell-server med SCSI-diskar ur källargömman....skämt åsido, ni som har prövat det här och har nätverk: duger trådlöst (802.11g) eller ska man köra vanlig hederlig Ethernet (100Mb). har bägge men ingen kabel till storarummet där stereon står.
En ny server kan man ju bygga ihop av lite skrot från jobbet....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000