Author |
Topic |
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 08:52:21
|
Det finns ju en del som håller på med aktier här på forumet. Men jag undrar om någon använder teknisk analys för att skapa sina portföljstrategier?
Jag är matematiker, och teknisk analys har för mig alltid framstått som kvacksalveri (utifrån en halvsida med arbitrageargument), men jag har märkt att det faktiskt är många som använder det i praktiken. Ni som använder det, har ni en högre medelavkastning än indexfonderna?
Finns det banker som använder TA? Känslan jag fått är att det mest är daytraders som ägnar sig det.
Jag själv är av uppfattningen att privatpersoner inte alls har någon anledning att satsa i enskilda aktier utan bör hålla sig till indexfonder (utifrån Tobin's mutual fund theorem), varför teknisk analys inte ens är på kartan för min del. Det är dock intressant att höra om andra människors erfarenheter och tankar!
Med vänliga hälnsingar, Rickard |
Ino Audio for life |
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 09:11:56
|
Hmmmmmmmmm....... Det här låter som ett ämne för mig...
Det finns många privatpersoner, mestadels daytraders, som ägnar sig åt teknisk analys. Om man tror på den eller inte är ju upp till var och en, jag håller mig försiktigt skeptisk. Jag har hållt på med aktie och optionshandel på bank i snart 20 år och min erfarenhet är att den tekniska analysen fungerar under vissa mycket speciella förutsättningar och då bara om tillräkligt många använder den på en och samma gång. Dvs, det är inte den tekniska analysen i sig som ger de korrekta svaren utan just att tillräkligt många på en gång gör samma sak...
Att däremot använda sig av grafer för att se ett mönster (trading range etc) i en aktie brukar fungera ganska bra, OM aktien är tillräkligt likvid. De som över tid slår indexfonder med teknisk analys har mer tur än skiklighet! Enligt många teorier går det inte att slå index över tiden, även om många vill tro det.
Nej, inga stora banker/FK använder sig av teknisk analys i någon större omfattning i sin officiella rådgivning, där är det mestadels bara fundamental analys som gäller. Men sen kan ju varje mäklare ägna mer eller mindre tid åt teknisk analys men då är det inte banken/FK:s officiella råd han ger.
Det är rätt roligt att läsa analysbrev från tekniska analyshus (man kan prenumerera på dem) och se hur den fundamentala verkligheten gång på gång slår undan benen på den tekniska analysen.
Jag håller med dig om att privatpersoner oftast inte själva skall hålla på med enskilda aktier (lex Telia) utan bör ägna sig åt fondsparande, sen finns det naturligtvis många undantag från detta.
Kul att det finns någon mer där ute som delar mitt intresse...
Mvh
Peter |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 09:23:05
|
Optionshandel? Intressant! Finns det "utvecklade" derivat-deskar i svenska banker? Jag är bara student "på väg ut" ännu så jag har ingen direkt insyn i verkligenheterna. Dock är derivat min specialitet så det hade ju varit nice om man slapp flytta till London eller Holland för att ägna sig åt derivathandel!
//Rickard |
Ino Audio for life |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 09:32:24
|
SEB/Enskilda i Göteborg är störst i Sverige på derivathandel. Sen beror det ju på vad du vill handla för derivat... Aktie/valuta/råvaror? Råvaruhandeln har jag ingen koll på men jag tror inte den existerar i Sverige, aktie och valuta handeln är ju desto större...
Hade jag varit som dig hade jag ringt Enskilda och snackat med dem. |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 09:39:35
|
Ett samtal ligger nog inte allt för avlägset i tiden... |
Ino Audio for life |
|
|