HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Om värdet av vänlighet...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2005/05/24 :  04:38:50  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Bästa hifi-hjältar,

Jag vill i största enkelhet betona värdet av vänlighet här i världen. Sådant får vi knappast nog av.

Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2005/05/26 13:25:35

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/05/24 :  13:01:06  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Ärlig vänlighet, eller falsk vänlighet?
Jag bor som många vet (kanske?) i världens vänligaste land, Japan. Men maken till "oärlig vänlighet" har jag aldrig stött på i hela mitt liv. Sumimasen (ursäkta, förlåt osv) används till den milda grad att det rinner av mig som vatten på en gås. Det används hela tiden, i nästan varje mening.
Verbal vänlighet tror jag inte på, men vänlighet som syns tror jag på. Öppna dörren åt en kvinna, låt dem sitta på bussen/tåget (oavsett ålder) osv är riktig vänlighet som inte uppfattas som vänlighet i Sverige. Det är uppfostran, helt enkelt!
När jag håller hissen öppen eller en dörr öppen till en kvinna här i Japan är alla förvånade. Mannen kommer först här, kvinna kommer nummer två alltid, så enkelt är det.


Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/24 :  13:52:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
LarsTokyo: Helt rätt!
Vad känns bäst?
-Aaaahtjoooo (snor i hela ansiktet)
-Prosit!
eller
- Här har du lite papper...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/05/24 :  16:07:35  Show Profile Send arcam a Private Message
Greensleves, intressant ämne. På tal om att hålla upp dörren
för en kvinna så gjorde jag detta vid ett tillfälle, varpå
kvinnan sa "oj någon som håller upp dörren, det är ovanligt nu
för tiden". Sen är det ofta så att ger man vänlighet så får man vänlighet tillbaka. Oftast men inte alltid. Det finns ett
uttryck ger man dom ena fingret så tar dom hela handen.
Det handlar oftast om balans, inte för mycket inte för lite.

......arcam

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/05/24 :  16:16:06  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Greensleeves, klokt talat! Av ren nyfikenhet undrar jag bara vart "aktie hjältar" kommer in i bilden?
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2005/05/26 :  13:25:07  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
LarsTokyo,

Ärlig vänlighet, eller falsk vänlighet?
- Ärlig vänlighet naturligtvis. Annan form av vänlighet torde knappast vara vänlighet, utan annat som exempelvis manipulation och dylikt.
Sådant betackar vi oss naturligtvis för.

EngelholmAudio,

Det bästa är om folk som är såpass förkylda att de riskerar att snyta och snora ned sig omgivning alldeles, håller sig hemma några dagar...

arcam,

Det handlar oftast om balans, inte för mycket inte för lite.
- Så sant, så sant.

Pjotre,

Av ren nyfikenhet undrar jag bara vart "aktie hjältar" kommer in i bilden?
- Det var bara ett försök från min sida att åstadkomma några slags positiva vibrationer i trådens start för att locka deltagare, tyvärr glömde jag att skilja på mitt aktie-intresse i förhållande till mitt hifi-intresse, och blundern var ett faktum. Jag hade naturligtvis som avsikt att skriva "hifi-hjältar". Med din, och andras, tillåtelse tror jag att jag skall rätta mitt initiala inlägg i efterhand.
Ska jag försöka mig på en kort begreppsutredning, blir vi knappast knappast hjältar för att vi intresserar oss för hifi och en god musikåtergivning i hemmen. Möjligen kan vi anses hedervärda om vi försiktigt påpekar att ljudaspekter icke bör glömmas helt i dessa hembiotider.
Ungefär så.

Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2005/05/26 13:27:27
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/05/26 :  13:32:59  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Skall kvinnor ha lika lön och jämlikhet kan dom
ta mej f*n själv öppna dörrar och dylikt.
Hög tid att dom börjar bjuda oss killar på drinkar på
krogen också! Vi har lagt pengar på dom i tusentals år

PS. Jag är vänligheten själv
(mot människor som förtjänar det)

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/26 :  13:46:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ahh...har du också uppmärksammat jämlikhetens selektivitet!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/05/26 :  14:09:40  Show Profile Send matså a Private Message
Va? Idag mina vänner så delar männ och kvinnor notan!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/28 :  10:47:19  Show Profile Send Haakan a Private Message
hmm intressant det där med samma lön för samma arbete. klart det ska va samma lön för samma jobb, iaf om det utförs lika bra på samma tid...jag tjänar väl sisådär 3ggr så bra som min flickvän, men jag tycker det är välförtjänt! jag drar förmodligen in 3ggr så mycket pengar till företaget som hon gör? sen hör det ju till också att det är få tjejer som skulle orka pyssla med mitt jobb (byggbranschen) och även om dom hade orkat hade det inte blivit lika effektivt eftersom dom aldrig kan hålla samma tempo pga fysisk underlägsenhet...

kanske ska tillägga att vi även har delad ekonomi (vilket dom flesta par iaf över 30år har) så egentligen tjänar hon lika bra som jag....

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/28 :  11:15:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare!

Vänlighet är bra och inte könsbestämt...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/05/29 :  14:01:55  Show Profile Send planetaryice a Private Message
Vänlighet är en viktig ingrediens i denna värld. Jag mår lika bra som mottagaren när man bjuder på sin vänlighet. För mig är det en självklarhet att tex lämna plats på bussen/tåget till äldre människor. Men tyvärr så tänker inte alla så. Jag har vid allt förmånga tillfällen skådat personer som lägger sin väska/kasse på sätet bredvid. Detta är väldigt dåligt bla för de äldre som kanske måste gå längre genom bussen/tåget och även för de som inte har modet att säga till. Många påstår att det är dagens ungdom som inte har lärt sig vett. Men jag tycker mig skåda denna typ av ovänlighet i de flesta åldersgrupper.

Slutligen så vill jag be er alla (om det finns någon) som inte tänker på att erbjuda sin plats till någon mer behövande, till er som trivs med att ingen ska få sitter brevid er. Behandla era medmänniskor med vänlighet och erbjud gärna er plats. Det känns skönt att ha gjort en god gärning och ofta sätter detta ett leende på läpparna på båda två.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2005/05/30 :  14:50:15  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
planetaryice,

Tack för ett fint och mänskligt inlägg!


Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/30 :  15:32:20  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ett strålande exempel:
TobbeL åkte och hämtade mitt rörförsteg, la ut av sina egna pengar, packade och skickade det till mig när säljaren i sthlm inte ville skicka. Och detta utan att jag så mkt som bytt en stavelse med honom innan! DET är vänlighet!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2005/05/31 :  09:45:19  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
mayday med flera hifi-hjältar,

Det är måhända här, på HiFiforum, som man hittar de sista (?) resterna av sann mänsklighet..?
Det är kanske här en humanistisk världsrevolution startar..?
En revolution som i slutändan innebär att det är självklart för alla och envar att periodvis, spontant och utan baktankar ge sig ut i syfte att hjälpa sin nästa..?

Vore trevligt i så fall!


Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2005/08/06 :  21:05:41  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Ja... jag hoppas alltså att... ni är och fortfarande är vänliga... inte mesiga, men vänliga... mot edra medmänniskor och mot moder jord...

Ha det bra!

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000