HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vad säger ni om det här?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:19:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är så att jag har en 5.1 anläggning av märket H-K 5000 alltså en med dagens mått mätt en tämligen gammal(3år) förstärkare. Jag har dessutom två subwoofers som jag mät in och eq:at med hjälp av en Behringer DSP1124. Jag har också mätt in mina frontare och justerat med en BSS 926 som är ett parametrisk 5-band filter. Jag tycker att det är väl lyxigt att använda ett filter från BSS och därför funderar jag på att köpa ett nytt filter till frontarna och ett filter till bakhögtalarna. Då blir det två DSP1124 och sedan kan man använda den ena kanalen i subfiltret till centern. Min fråga är nu om det finns ett smartare sätt att lösa det här....jag menar om jag i stället ska köpa ett eller flera andra filter som t.ex. Behringer FBQ 2496 eller DCX 2496. Det kanske är något helt annat märke jag bör fundera på.

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/24 :  19:48:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad säger ni om det här?

Inte mycket.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:01:01  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag har tyvärr noll, zero, nada, zip, ingen erfarenhet av filter .
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:38:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Terminator jag förstår ju att du då inte kan ha några synpunkter men jag vet ju att det finns folk här på forumet som har erfarenhet av att eq:a sina högtalare och dessutom erfarenhet av Behringer 2496:or.
Grejen är den att jag vill eq:a 5.1 och inte bara 2.1 som jag f.n. gör just nu.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/24 :  23:51:46  Show Profile
Det känns som en ny förstärkare känns viktigare än massa filter?! Eller har jag fel?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/05/25 :  09:00:16  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
Det känns som en ny förstärkare känns viktigare än massa filter?! Eller har jag fel?

Beror på vilka problem som finns.
Men generellt skulle jag vilja påstå att en RÄTT INMÄTT eq gör en mycket större skillnad till ljudet än att byta förstärkare då man sitter och lyssnar på en massa störningar i form av diverse rumsresonanser. OBS att eq skall inte användas för att kompensera för dåliga grejor vilket inte fungerar, utan för rumsakustiken i synnerhet under 150-200Hz.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/25 :  11:29:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Att byta Reciever är som jag ser det onödigt eftersom den jag nu har klarar 192/24 bitar dock inte det nya DTS/96.(tror jag men jag har ännu inte stött på sådana medier) Recievern är också helt separerad från slutstegen vilket gör att jag kan använda slutsteg av annat fabrikat. Jag har sett att dom nya moderna recievers har inbyggd equalizer för rumskorrigering men jag vet inte om det då gäller alla kanalerna....det kanske är någon som kan svara på det här på forumet. Om jag nu behåller min reciever, duger det då med DSP 1124 eller finns det några andra fördelar som jag har nytta av om jag istället köper FBQ eller DCX 2496. Att i en senare utveckling köra biampat med elektroniska filter, det kan jag också tänka mig men då har jag redan två sådana filter liggande för framtiden.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/25 :  11:43:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
TC EQStation kanske vore något ?

Upp till 8 kanaler

http://www.tcelectronic.com/Default.asp?Id=1652

Använder DBX Driverack 260 själv och är MYCKET nöjd, använder deras kalibereings mikrofon hej vilt, detta är verkligen flexibilitet i en liten låda, och den låter kanon, kostar dock... (kunde ju ha köpt 5st DCX'er för de pengarna)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/05/25 11:45:16
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/25 :  12:06:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag ska ta en titt på TC EQ station. Jag har själv två stycken TC Finalizer 96 som förförstärkare i mina två riggar. Det fungerar och låter utmärkt. Jag har aldrig förstått att ingen har tänkt på att använda proffsgrejor som faktiskt oftast kostar mindre.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/25 :  13:00:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det är inte hifi...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/25 :  13:11:02  Show Profile
gcs: Tänkte mest eftersom den låter rätt illa, ett schysst försteg kanske vore nåt istället då eftersom du inte använder inbyggda stegen

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/25 :  14:13:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är inte hifi...

Nej det står aldrig hifi på studio prylar men faktum är ju att det är dom grejorna som används till våra fonogram och vips så blir det hifi. Martin M...vad menar du med rätt illa....har du hört den själv? Det verkar ibland som att vissa grejor har låg status varför skulle det annars vara motiverat att betala flera tiotals tusen spänn för annat. Man kan ju jämföra med debatten kring Behringer kontra annat. Jag kan härmed berätta om en jämförelse som jag gjorde för ett par år sedan. Jag behövde ett stereoförsteg så jag lånade hem ett från Krell som jag jämförde med TC Finalizer....båda två lätt jättebra men jag fick oerhört mycket mer för pengarna med TC:n dessutom var den digital.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/25 :  16:26:03  Show Profile
Jo jag har haft bland annat en AV7000, men även hört 5000. både låter riktigt dåligt, bland det sämsta jag hört för att ända vara rätt så dyra recievers.
7000 var min första stärkare och jag köpte den på postorder... provlyssna vad är det, är det dyrt så är det bra

Allt annat jag ägt efter har låtit bättre, Sherwood, Denon, Onkyo, Yamaha, flera Pioneer och nu en Marantz

Är själv lite sugen på behringerprylar, verkar ju som man kan göra underverk

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/25 :  17:41:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo jag har haft bland annat en AV7000, men även hört 5000. både låter riktigt dåligt

Intressant jag sökte länge på sin tid efter en reciever som klarade 192KHz och det här var en av de få som jag då hittade. På vilket sätt låter den riktigt dåligt? Skulle vara kul att jämföra så där sida vid sida. Problemet är bara att dom här apparaterna är så tunga och jag har också en ganska stor installation med alla kablar och trångt och eländigt är det också den står nämligen i en hylla med en massa andra feta apparater.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:29:07  Show Profile
Tycker det låter ganska dovt och instängt, men det är jag det

Hur menar du att den klarar 192 Khz?
Vad jag vet är det endast stärkare med ilink/firewire som klarar detta.
Det är helt enkelt för mycket data för en vanliga digitalkabel.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:00:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Nix den medger att ta emot digitala signaler med samplingsfrekvenen 192KHz/24 bitar. Det var därför jag köpte den.

Tycker det låter ganska dovt och instängt, men det är jag det
Det där känner jag inte alls igen i.a.f. inte sedan jag mätt in frontarna och eq:at. Dessutom en annan sak....många har problem med att det brusar från högtalarna med sina receivers. Hos mig har det alltid varit tyst som i graven. Det enda som jag saknar är Ilink så att jag kan köra digitalt från min Pioneer 757...jag skulle kanske också vilja ha fler digitala in & utgångar.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:15:15  Show Profile
quote:
Nix den medger att ta emot digitala signaler med samplingsfrekvenen 192KHz/24 bitar. Det var därför jag köpte den.

Där ser man, låter helt otroligt tycker jag?!
Så du kan alltså köra dvd-audio digitalt via en vanlig optisk eller koaxial digitalkabel?

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:38:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Så du kan alltså köra dvd-audio digitalt via en vanlig optisk eller koaxial digitalkabel?

Nej det går inte eftersom det inte finns någon DVD-spelare med en sådan direktutgång för SACD/DVD-A....här gäller ju Ilink. Däremot så har jag själv en konverter som lämnar 96KHz från AES/EBU, Spdif & Tos. Jag har ännu inte testat men om inte H-K:n skulle vara så tung skulle jag kunna ta den till jobbet och testa med 192KHz från ett Protool 192/24 interface. Det verkar inte finnas några konvertrar som lämnar 192KHz. H-K säger själva att AVR 5000 klarar 192 å då får man väl tro på det....men som sagt jag har bara kört 96.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000