HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Compact XZ-5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/07/21 :  07:34:25  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Måste bara få höra dessa, Scanspeak-frälst som man är

Jag bor i Malmö, pm:a så ordnar vi en lyssning.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/07/21 :  12:01:24  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
...va gick ett par sånna för?
quote:
...Om nån har en susning om pris samt var man köper
quote:
Jag hade oxå velat veta vad dessa kostar kan man få ett PM...

Rek. ca-pris 30kkr. Minst en svensk butik kommer sälja dessa inom kort.

Mer info fås av http://www.hififorum.nu/forum/pop_profile.asp?mode=display&id=5112

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2005/07/21 12:04:54
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2005/07/21 :  19:08:26  Show Profile Send HenrikN a Private Message
Har haft en liten fotosession igen, så jag lägger upp ett par bilder till.



Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2005/07/23 :  02:03:12  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Fina bilder men inga lyssningsintryck än?

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/23 :  09:20:13  Show Profile
Vi var ett gäng och lyssnade igår... jag kan inte beskriva ljud, men ska man köpa nya högtalare så ska man nog lyssna på dessa innan man bestämmer sig

Stjäl en liten bild från Henrik på elektroniken som drev det hela under gårdagens lyssningar. Calle kommer nog och skriver lite han också sen, men just nu ligger han och sussar.

Någon som kan gissa vad det är för spelare? ... Det är exemplar 10 i världen .



EngelholmAudio: Om elementen inte passar så bra ihop så har kineserna lyckats på något sätt. Hur vet jag inte, men bra låter det!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/07/23 09:24:30
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/07/23 :  10:28:59  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Cd spelaren är nog Originals toppmodell. Skulle vara kul att se fler bilder på den. Den ser väldigt spännande ut.

En Kinaanläggning rakt igenom verkar ni ha hört på. Skulle vara kul med ett "riktigt" bildreportage och lyssningsintryck

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/23 :  12:05:41  Show Profile
HenrikN och Calle_jr kommer nog med nåt sådant lite senare!
Calle, sitter nu i bilen från Örebro till Malmö så det kan ta en stund

Och visst är cdn orginal, deras toppmodell Leonardo!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/07/24 :  10:42:46  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Jag har lyssnat igenom några plattor nu med XZ-5 i lugn och ro på följande anläggning:

- Original Leonardo med Xindak FA Gold RCA
- Cayin SC-6LS med Xindak FA-1 till slutsteg
- Cayin 860 med Xindak FS-1 till hgt


Musik:
Ray Charles - Genius loves company (Hybrid SACD)
Sade - Lovers rock (CD)
Infected Mushroom - I'm the supervisor (CD)
Common thread - The songs of the Eagles (CD)
Carlos Guitarlos - Straight from the heart (CD)
Bob Seger - Stranger in town (CD)

Måste ärligt talat haft nåt lock för öronen eller liknande hemma hos Henrik (HenrikN här på forumet) i fredags. Även om jag hade höga förväntningar, hade jag förväntat mig lite mer av både xz-5, xz-1 och leonardon. Visst, det lät ju bra och med en hög upplösning, men nu och här hemma har jag fått ett helt annat stereoperspektiv - det är väl typiskt att man förlorar det om man har lite lock för öronen? Jag tror även att rummet som Henrik lånat var lite akustikt otacksamt. Det som slog oss alla i fredags var iaf att xz-5 och xz-1 har samma karaktär i ljudbilden, och att xz-1 var mer robust och lät bättre.

Tillbaks till min lyssning här och nu på morgonen; Återgivning av instrument och röster ger en härlig närvarokänsla. Basen är mycket rapp, men måste ta för sig mer om den inte ska få samsas med en subba framöver. När man spelar exvis IM märker man att det är en livlig och engagerande högtalare och jag tycker den har ett mycket bra grepp och tydlighet i alla register. Jag håller med Alpha som gjorde en bra recension ( http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=95460&view=findpost&p=778223 ) att registren inte är fullt integrerade, men när för- och slutsteg fått värma upp sig en stund kom stereobilden krypande. Ray Charles och Sades röster är rysligt närvarande och med Carlos Guitarlos gitarrspel kan man urskilja varje fingerrörelse.

Det var lite kort. Jag får inte sitta här längre för sambon nu.

Bifogar några bilder från den alldeles utmärkta manualen:





Om intresse finns kan jag försöka scanna enskilda diagram med högre upplösning. PM:a isf.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/24 :  14:14:51  Show Profile
Antar att folk kommer vallfärda hem till dig för en provlyssning nu calle

Ska man köpa ett par högtalare i klassen runt 30kkr så får man inte missa att provlyssna dessa.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/07/24 :  14:53:23  Show Profile Send Per100 a Private Message
Många sköna inspelningstimmar väntar dig!
Minns mina gamla proac med kolfiberelement från
scanspeak. Många hundra timmar krävdes.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/09/17 :  11:13:03  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
En byggbild av storebror XZ-8:



Som framgått kräver XZ-5 förstärkeri utöver det normala för att spela ut. Vet ej om detsamma gäller XZ-8, men man kan ju anta det. Därför är det speciellt intressant om de kunde testas med något bestialiskt.

En kille på Prisjakt har skaffat XZ-8 och spelar dem med Pass Labs x2.5 försteg och x.350 slutsteg. Återkommer om han kan undvara bilder/intryck.

Annars, vem som i Malmöområdet som har något bestialiskt är hemskt välkommen till mig på besök.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/09/19 :  19:27:31  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Anders som fått hem XZ-8 berättade för mig att hans Pass Labs:s förstärkare går i stort sett på tomgång och den visar aldrig utslag över halva strömstyrkan oavsett hur högt han spelar.

Detta är intressant info för mig åtminstone. Det innebär att det finns hopp om livet.


Här kommer lite bilder på hans högtalare:






It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000