HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på slutsteg/förstärkar till N803? (ny fråga!)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/23 :  13:39:50  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag lyfter den här tråden för jag behöver ett råd angående förstärkare.

Numera så har jag en Primare CD D30.2, signalkabel Van Den Hul balanserad, och som (för-) förstärkare Primare A30.1. Problemet är att Primareförstärkaren (ca 2*100W) (integrerad) är i klenaste laget för N803 och jag använder därför ofta mitt Electrocompaniet ECI-4 (integrerad) som slutsteg (2*120W och antagligen högre strömkapacitet jämfört med A30.1). Jag har ännu inte helt bestämt mig för vilket försteg som låter bäst mellan Primare och Electrocompaniet. (Fördelen med att behålla den äldre komponenten för en kritisk utvärdering av den nya!)

Helt klart är att Electrocompaniet låter mycket bra driven från en balanserad CD-spelare.

I vilket fall som helst tror jag att en ännu kraftigare förstärkare skulle kunna vara bra.

Jag vill ha förslag på lämpliga slutsteg, gärna begagnade. Slutsteget bör helst ha både balanserade och obalanserade (RCA) ingångar.

(EDIT: förtydligade rubriken)

ursprunglig text:
Just nu sitter jag med Marantz CD17 mk2, förstärkare Electrocompaniet ECI-4 och högtalare Nautilus 803. HT-kabel är RSC-prime 1000 (biwire), signal är en supra EFF.

Jag tror det finns möjligheter att få det att låta bättre... eller kanske anorlunda Flame away eller vad det nu heter... eller kom med lite förslag.

Det finns lite akustikprylar i rummet och troligen är mer på väg.
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125&whichpage=2

Säkert skulle en plattskärm eller projektor i stället för TV öka djupet i ljudbilden. pga platsbrist (litet rum 18m², 4,82*3,74 ) så har jag fått kompromissa hårt med djupet i ljudbilden. Rummet har också några resonanser och dippar.

Elektroniken får nog sägas vara varm i karaktären och parat med att dessa högtalare är betydligt mjukare än mina tidigare så kanske det har blivit lite för gosigt, men jag tror också att det verkar funka väldigt bra till hård musik och ljusa körinspelningar.

(resonanstabell för lyssningsposition)
Frekvenser som ger problem (Hz)
+ förstärkning
- försvagning
h/v betyder kantring i sida

+48
+64
-93
h 105
h 120
v 140
-150
+175 till 180
v 194

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/07/06 10:13:56

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/05/24 :  18:02:34  Show Profile Send Bubben a Private Message
Kablaget kan förändra mycket.
Supra tycker jag låter för hemkt, och hör inte hemma bland de övriga så fina komponenterna.
primekabeln har ett väldigt bra ljud, men också väldigt eget. Jag har inte hittat någon kabel som låter likadant...Möjligen påminner om den.
Prova att använda vanlig "standardhögtalarkabel" som alternativ och se vad du upplever för skillnad. Biltemas 2,5mm2, kopparkabel är vad jag har i åtanke.
Signalkabel vete fasiken, allt är ju bättre än Supra.

Möjligen kunde man även alternera med en annan CD. Ljudet i Marantz är gosigt och varmt, men kanske saknas lite dynamik ibland?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/24 :  18:14:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Vore jag du hade jag försökt hitta en matchande Electrocompaniet cd-spelare. Mest för att det hade blivit snyggt i hyllan och för att det är ett coolt märke. Men förmodligen hade det även låtit ganska så trevligt.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2005/05/24 :  18:31:27  Show Profile Send Anton a Private Message
Lite kraftigare förstärkeri kanske?

/A

-eller cd:n...
-eller både och...
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/24 :  19:33:56  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Beror lite på vad det får kosta, tror nordost red dawn signalkabel samt högtalarkabel skulle göra en del för ljudet. Men det är min personliga smak....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2005/05/28 :  08:43:33  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag kanvarmt rekomendera ett byta av framför allt signal kabeln.
Jag sitter med en lika dan cd-spelare med tillhörande förstärkare marantz pm 17 mkII till detta har jag ett par JmLab 816 cobolt signature. tidigare hade jag en viper signalkabel audioquest vilken jag bytade mot en QED silver spiral med bulletpluggs. Jag jämnförde denna kabel mot nord ost blue och jag tyckte att Qeden var mycket trevligare då jag blev lite lyssningstrött med nordosten.

Lycka till.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/05/28 :  09:42:34  Show Profile Send David A a Private Message
Köp en beg. Tact 2.0 eller dylikt... Skit i rumskomspenseringen och använd istället den utmärkta Eqn till att fixa dina rumsresonanser. Sen kan du byta kablar för sisådär 10miljoner kr och ändå inte komma i närheten av dom förändringar du kan göra med Tacten
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/07/06 :  09:53:10  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ovanstående inlägg är svar på min ursprungliga fråga.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/07/06 :  10:26:33  Show Profile Send FBK a Private Message
Och vad få detta slutsteg kosta som mest

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/07/06 :  10:32:23  Show Profile Send ryst a Private Message
Lägger min röst på Classé CA301 alt CA401, passar som handen i handsken till B&W.

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/07/06 :  12:58:25  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjenare Leo, sitter själv (ibland) och utvärderar min Classé CAP 151 mot min Amplifix med mina N804:or. Mina lyssningserfarenheter är att Classén låter trevligare framförallt i diskanten (dock inga stora skillnader), men att den inte är lika "exakt" som amplifixen, framförallt i basen.
Classén låter mer stort, medans Amplifixen låter lite mindre, men kanske mer exakt. Svårt val alltså.
Problemet är lite att jag levt med Amplifixen i ett par år, och är van vid hur den låter, vilket gör att jag har den lite som referens för hur det ska låta i tanken, försöker därför jämföra/utvärdera med låtar jag inte lyssnat på så mycket tidigare för att få en färsk uppfattning ifrån båda.
Om du funderar på Classé (eller Advantage) så skulle vi eventuellt kunna byta förstärkare några dagar för att utvärdera varandras (då vi båda bor i Lund).
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/07/06 :  14:06:03  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Tack för erbjudandet Saim, du har PM!

Classé ser ju intressant ut men uj uj uj vad jag måste spara... Är det stor skillnad på CA301 och den mindre CA201 förutom effektspecen?

Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/07/06 :  14:58:45  Show Profile Send ryst a Private Message
quote:
Är det stor skillnad på CA301 och den mindre CA201 förutom effektspecen?

Vad jag har hört så ska kvaliteten på CA201 inte vara den bästa (ja vet, det blir lite jag mötte lassie när man uttalar sig om produkter man inte hört).

Har dock lyssnat rätt mycket på CA301 i butik och har inget att klaga på.

Bara för att ge lite "tyngd" till mitt uttalande så har jag ägt CA100 samt CAV75 och äger för närvarande CAV150 samt M700.

turbo
Starting Member

29 Posts

Posted - 2005/07/06 :  17:43:28  Show Profile Send turbo a Private Message
Jag har en CA201, tycker inte det är nåt större fel på kvaliteten
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/07/06 :  18:44:26  Show Profile Send CC a Private Message
Jag rekomenderar naturligtvis Dynamic Precision
Har själv hört olika modeller från DP kopplade till 802:an och kan inte säga annat att det har spelat i åttor runt andra upställningar såsom Classe osv. som jag hört!
Det blir en helt ny kontroll i basen, mer dynamik över hela registret (speciellt mellanregistret) samt en ljudbild som får övriga uppställningar att vara löjliga...
En beggad 6.4:a går väl att hitta för under tjugotusen? Å den bantade 6.4P bör hamna runt 15" kanske?
Tänk bara på att det är renrasiga djur som ska behandlas därefter!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/07/06 :  19:24:57  Show Profile Send svejk a Private Message
Går det så kan det kanske vara ide med ett Elektrocompaniet slutsteg och köra biamp.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2005/07/06 :  22:04:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag håller med CC att DP är en mycket stark kandidat och värd mödan att leta reda på ett ex. Inget slutsteg har varit nära att helt försvinna i signalvägen hemma hos mig.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2005/07/07 :  01:09:00  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Ljudmakarn har en Pass Aleph 0:a för 28500. http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=789. Pass gör jävligt bra stärkare, borde dessutom passa dina talare väldigt bra.

/Kari
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2005/07/08 :  01:34:40  Show Profile Send ulf a Private Message
Kan bara varm rekommendera Classe 300. En otroligt bra stärkare beg för runt 20000:-.DEn drev mina svårdrivna Audio Artistry Beethoven mycket bra med en härlig warm klang. Den finns nu hos Mayro till låns (jag köpte Krell monoblock till slut) och han är mycket nöjd med den.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000