HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 en test mellan High End CDP och Vinylspelare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2005/05/22 :  00:22:52  Show Profile Send ulf a Private Message
I senaste numret av engelska HI Fi World finns en intressant test mellan två mycket bra bra High End Spelare. CDspelaren är en fransk Metronom CD3 signature ca 4800pund. Vinylspelaren är en Clearaudio Champion level 1 med Unify tonarm och Symphonie MC pickup samt Clearaudio basic phonosteg, totalt pris 3.265 pund. Båda spelarna får mycket bra kritik och de har olika saker de är bäst på.Men i slutända föredrar testaren CDspelaren. Hi Fi world har länge varit en tidning med inriktning på vinyl,rör och DIY. Så testen avslutas med följande ord "For our many vinylista readers (not to mention the editor-Ed)this was a shock result".
Kanske har CD formatet- efter 25år- äntligen mognat klart??

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/22 :  00:59:46  Show Profile Send fidelityn a Private Message
mognat!! cd-formatet är döende ju
Kul jämförelse dock
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/05/22 :  01:24:33  Show Profile Send hjort a Private Message
Det där låter lite för bra för att vara sant, finns det någon som säljer den i Sverige?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/22 :  01:54:59  Show Profile Send Blue a Private Message
hjort: Menar du vem som säljer Metronome? Dom lär finnas hos Hifi Art. Snygga prylar är det!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/05/22 :  22:34:51  Show Profile Send lars a Private Message
Det finns en blindtest där man jämförde samma inspelning på CD och Vinyl. Merparten tyckte att vinyl lät bäst.

Sen jämförde man vinyl och CD mot orginaltapen. Då tyckte merparten att CD lät mest likt orginalet.

??
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2005/05/24 :  15:29:26  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Man bör ju i detta fall hålla i minnet att det är en skillnad i pris på 1 535 pund, motsvarande drygt 20 000 kronor, till CD-spelarens fördel.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/24 :  16:06:47  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
cd-formatet är döende ju

Men jag läste ju en annons från Philips att cdmediet var oförstörbart o med perfekt ljud för alltid?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/24 :  16:09:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Men jag läste ju en annons från Philips att cdmediet var oförstörbart o med perfekt ljud för alltid



- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2005/05/25 :  08:38:00  Show Profile Send Skurt a Private Message
Hemma hos mig låter vinylen bättre. Båda signalkällorna har ett nypris kring 100 000:- (CDn från 2000/2001, skivspelare/tonarm från 80-talet och pickup ny). Skillnaden minskar, men än är nog inte CDn riktigt framme...

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/25 :  09:01:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tror också att vinylen fortfarande låter bättre, men det borde finnas mer att hämta ur cd-formatet fortfarande med tanke på att så många skivor är så dåligt producerade eller mastrade.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/25 :  09:41:12  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
många skivor är så dåligt producerade eller mastrade

Pressade... Det är pressningen som e värst!
Jag har hört orginalmastrar innan de lämnats till pressarna... skillnaden är ENORM!!!!
Jag satt o klagade på min svärfar (som bla e ljudtekniker) för ett antal år sedan om sunkiga inspelningar o aspackade tekniker bakom mixerborden osv... Jag fick då höra på ett antal orginalmastrar o sedan även slutprodukten som vi får köpa i affären
Vet f** vad de gör när tillverkningen drar igång, men f** så illa i alla fall!!!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/25 :  09:47:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
CC: Ja det kanske är pressningen, men jävligt trist är det i alla fall, de skivor som låter bra borde ju behandlas annorlunda och tyder ju på att det borde finnas mer att hämta ur cd-formatet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/05/25 :  10:32:27  Show Profile Send Zombie a Private Message
Pressning hit och pressning dit...varför tror ni det var poppis i hiffikretsar med direktgraverat?
Man pressar helt enkelt för många skivor per förlaga, en vana man säkert inte slutat med...
mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/25 :  17:54:59  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Hej...jag har hört detta om direktgraveringar och tidiga pressar...men aldrig hört...så finns det någon i Sthlmstrakten som skulle vilja dema detta?

/Micke
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/25 :  22:08:52  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har många direktsnitt (direktgraverade utan bandspelare) och även många förstautgåvor (många klassiska men naturligtvis även pop) och det är stor skillnad. När jag köper klassiska skivor så tittar jag på ett nummer som är "inristat" i vinylen som talar om från vilken lackfolie mm skivan pressats och om Du läst någon av de senaste numrena av engelska HiFi+ så har du säkert läst diskussionen av återutgåvorna Mercury Living Presence skivorna på vinyl och SACD och man talar då mycket om en berömd inspelning av Stravinsky's Eldfågeln. Man har jämfört originalet med återutgåvor och Richard S. Foster skriver att alla tappar hakan när han andaktsfullt sätter på originalet (kostnadspunkt £140). Jag har originalet och tänker ta med det och andra original till träffen hos Audio Concept den 4 Juni så då finns det möjlighet att jämföra original med återutgåva

- Nyligen köpte jag en box med Creedence Clearwater Revival på 45 varvare och de går inte att jämföra med tidigare utgåvor

Hälsningar,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/25 :  22:13:25  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Tack för tipset...hade jag missat..

/Micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000