HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W DM602 S3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/05/19 :  22:38:49  Show Profile Send kutte a Private Message
Hej jag undrar om B&W DM602 S3 är något att satsa på, min förstärkare är en Nad C320 BEE, cd spelaren Pioneer PD-s707 hur ligger dom till ljudmässigt.
Mitt rum är inte stort har förnärvarande ett par HFLS-1 men tycker de är lite väl påträngande funderar på att byta till ett par andra.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!

Edited by - kutte on 2005/05/19 22:41:21

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/20 :  00:18:39  Show Profile Send FBK a Private Message
Spontant så tror jag klart mer på ett byte av CD-spelaren istället. Finns intressanta modeller på beg marknaden som har ett ljud åt det mörka och varma, som borde få ljudet åt det håll som du vill ha det.
Generellt så tror jag att du kommer att få sämre total ljud med att byta ifrån HFLS-1 till ett par DM602 S3.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/20 :  00:23:34  Show Profile Send FBK a Private Message
Här är två förslag som jag tror kan passa i din anläggning. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4483
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=1112

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/05/20 :  11:01:02  Show Profile Send kutte a Private Message
Tackar för det tipset FBK, funderade för ett tag sedan på att byta min cd till en NAD C521BEE den kanske är bättre än min Pioneer.
Får väl ta och lyssna på en sådan, skall kolla in lite fler spelare sedan.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/05/21 :  02:37:36  Show Profile Send niklas a Private Message
Hej Kutte,

Pioneer-spelaren du har är nog ingen höjdare, men jag tror inte att du kommer uppleva gigantiska skillnader genom att byta cd. Kanske något, men kolla i så fall hellre in dvd-spelare i samma prisklass som en budget-cd, eller strax under.

Dina nuvarande högtalare är absolut bättre än 602-orna. Det vore ett hemskt nerköp faktiskt...

Hur ser rummet ut? Min erfarenhet är att det kan låta lite "påträngande" när det är kalt på väggarna och med modern (minimalistisk) möblering. Har du laborerat nånting med placeringen av högtalarna?

Elektroniken du har är helt ok, och högtalarna är väldigt fina, så jag tror rummet är boven!

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/21 :  08:22:09  Show Profile Send PeterL a Private Message
Jag tror liksom niklas att du kan vinna mest på att satsa på de akustiska förutsättningarna, hur ser det ut i lyssningsrummet?

PeterL
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/05/21 :  11:26:36  Show Profile Send kutte a Private Message
Hej mitt rum är på 11,15 Kvm takhöjd på 2,8 m högtalarna står mot kort ändan av rummet, det är 2m mellan högtalarna. Från bakväggen till framkant på högtalarna är det 83 cm till sidovägg är 30 cm, det står en 32" tv mellan högtalarna kan ej ha det på något annat sett jag har hyllor med cd på väggarna lite tavlor på väggarna har jag.
Golvet är av trä där ligger en matta mitt på golvet.

Hälsningar Stefan

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/05/21 :  19:51:29  Show Profile Send niklas a Private Message
Prova att ställa något (tex en fylld bokhylla) vid första sidoreflexen. Detta kommer att diffusera ljudet som studsar där och senarelägga det i tiden. Direktljudet kommer alltså att framhävas mer. Avståndet till bakvägg är nog helt ok. Helst ska man försöka dämpa bakreflexen, men du har såpass långt avstånd att reflexen kommer tillräckligt sent i tiden för att inte vara alltför destruktiv.

Det är inte enkelt med generella råd för sånt här. Man får prova sig fram helt enkelt. Att dämpa/diffusera förstareflexerna är en god början.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/05/21 :  21:31:15  Show Profile Send kutte a Private Message
Jag tackar för alla tips jag har fått, jag får prova att flytta runt på grejerna lite och se om det blir bättre.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/21 :  23:55:47  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hej mitt rum är på 11,15 Kvm takhöjd på 2,8 m högtalarna står mot kort ändan av rummet, det är 2m mellan högtalarna. Från bakväggen till framkant på högtalarna är det 83 cm till sidovägg är 30 cm, det står en 32" tv mellan högtalarna kan ej ha det på något annat sett jag har hyllor med cd på väggarna lite tavlor på väggarna har jag.
Golvet är av trä där ligger en matta mitt på golvet.


Då har du det som de flesta har det hemma, så testa med lite mer dämpning om du kan, annars så byt CD-spelare

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/05/23 :  03:07:45  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
kutte:

30cm är väldigt lite! Jag har 1½m på ena sidan och 2m på andra och jag har ändå dämpare som gjorde stooor skillnad.

Så innan du har gjort något åt sidoreflexerna hade jag absolut inte köpt några nya prylar. CDn förändrar ljudet väldigt lite jämnfört med akustiska regleringar.. antagligen försumbart i jämförelse.

Om du har extra madrasser eller stora kuddar kan du ju testa, även om madrasser & kuddar inte är alls lika effektiva som exempelvis glas- eller stenull.

Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/05/23 :  09:20:03  Show Profile Send kutte a Private Message
Hej avståndet till sidoväggen kan jag ej göra något åt, jag har nu prövat att dämpa sidoreflexerna och en viss skillnad blev det, men jag tycker att jag har något mysko med ljudet, tycker att jag hör mer från vänster högtalare än höger, jag skall kolla så avståndet är samma, jag upplever att det börjar gå åt rätt håll ialla fall, så än en gång tack för alla tips.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000