HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med ny Cd i mitt system!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/21 :  08:41:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
PeterL: Den väntade vi på och där kom den...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/21 :  08:52:30  Show Profile Send PeterL a Private Message
Andrén: Hur är det möblerat i lyssningsrummet, har du mattor på golvet, bokhyllor, heltäckningsmatta? Lyssningströtthet beror ofta på att de akustiska förutsättningarna inte är de bästa. Visst kan man minska lyssningströttheten ibland genom att köpa en spelare som bäddar in allt lite i bomull, men då får man ju dras med bomullen för jämnan. Med ett lyssningsrum somär ok så blir man inte lyssningstrött av en neutralt klingande anläggning.

Matte76: har saknat dig

PeterL
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/21 :  09:17:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
PeterL: Har saknat dig med...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/21 :  09:48:33  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Andrén: lyssna på musiken istf på en spelare som färgar ljudet, skaffa en Pioneer DV-668.
Amen!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/21 :  09:48:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Att de aldrig ger sig

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/21 :  10:27:59  Show Profile Send PeterL a Private Message
FBK och Matte76, nu sknas bara blue...
FBK, tack för ditt djuplodande inlägg.

PeterL
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/21 :  10:54:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
FBK och Matte76, nu sknas bara blue


...och några till va... Nu skiter vi i detta, lite barnsligt. Dessutom OT, vi kommer ändå aldrig komma överens angående Pioneer-spelarens förtjänster som signalkälla.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/21 11:00:24
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/21 :  11:08:02  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag måste berätta att vid lyssningen av min Denver så provade vi även en pioneerbaserad inbränningsmaskin.Och provade som ljudkälla då självklart.. Minns inte vad den heter. Men det är en sk "profsmaskin" för studiobruk som man bränner av i realtid med. som kostar en ca 5000kr... Den lät faktiskt VÄRLDIGT bra ska ja säga.. Tror man lätt kunde tweekat in den att spela kanon i mångas system.. Så är en 668 liknande i sitt ljud så....

Skulle vara skoj att höra en sådan faktiskt...fast med lite modd så man kunde prova lite olika nätsladdar. 668án kanske har den möjligheten??Så det finns flera goda ljudförmedlare där ute som kan ge billiga bra resultat.En del direkt. En del behöver bara småfixas med lite. En del har ju tweekat sina pioneer med gott resultat har man ju settt på forumen....

Är det inte skoj detta att vi KAN sitta i realtid och komunisera om erfarenheter samt tips o råd så här...

Jag finner detta klart skoj...och är väldigt glad för alla typer av inputt man får ifrån er alla...bara att via våra klubbstugor man fått en helt ny bekantskapskrets här nere i sin nya miljö är ju HF.nu´s förtjänst...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/21 :  11:09:13  Show Profile Send PeterL a Private Message
Nej vi lär inte komma överens, men vi kan väl försöka respektera varandras åsikter.

PeterL
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/21 :  11:11:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
vi kan väl försöka respektera varandras åsikter


Absolut, och det gör jag också. No hard feelings.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/21 :  11:15:31  Show Profile Send PeterL a Private Message
Andrén: Jamo Concert 8 har jag aldrig lyssnat på men väl 11:orna. De kan uppfattas som påträngande, särskilt i rum med lite dämpning. Har du dämpat väggen bakom högtalarna? Har du provat ha en tjock matta som täcker golvet hela vägen mellan dig och högtalarna?

PeterL
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/21 :  11:26:06  Show Profile Send mayro a Private Message
då får jag kasta in en "brandbom här då.. eftersom det kommer tal om rum osv...

Mina erfarenheter är generellt att det är stärkarna eller cd som skapar OFTAST ett hårt framåtlutande ljud och inte högtalare och rum...Rumsproblem skapar sällan akut lyssningströtthet. Detta gör däremot stärkare samt eller cd...

Det finns en vansinnig mängd stärkare som anses kanon där ute som är rent påträngande hardfi....

"men som sagt.. "brandbomsvarning".. detta är enbart mina erfarenheter rent generellt...

Jag skulle kunna skriva säkert en stor del namn som skulle få folk att explodera av ilska.. Men samma folk kan man läsa här o där har problem med sitt hårda ljud om trådarna har annan inriktning...

Så pojkar o flickor.... Nåt att fundera på anser jag... En HET sak. Men nödvändig i en tråd om hårt ljud osv...

Men skriver med glad min och inget illa ment här...

Så en Pioneer insatt med en sk hardfistärkare eller med en grumligt ljudande kan ge totalfel ljud ut... Så många som provat en pioneer har säkert gett den skulden för saker som rent av andra saker är skyldiga till

Bara en tanke...inget faktum.. enbart en tanke som sagt....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/22 :  00:05:44  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
då får jag kasta in en "brandbom här då.. eftersom det kommer tal om rum osv...

Mina erfarenheter är generellt att det är stärkarna eller cd som skapar OFTAST ett hårt framåtlutande ljud och inte högtalare och rum...Rumsproblem skapar sällan akut lyssningströtthet. Detta gör däremot stärkare samt eller cd...

En bra brandbombhåller med. Så länge man har normalt möblerat rum med soffa,mattor och tavlor, gardiner osv. Så brukar man inte behöva dämpa en massa extra om produkterna har ett någolunda balanserat ljud, men lutar de åt de ljusa eller spretiga så förstår jag att det inte alltid räcker med naturlig normaldämpning.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/05/22 :  01:21:32  Show Profile Send hjort a Private Message
Det där är ju helt beroende på om man plockar bort de tidiga reflektionerna och det brukar de flesta inte göra annat än med en matta på golvet.
Har man inte betongväggar är det oftast lite mindre känsligt men fördelarna är fortfarande stora.

Vad handlade tråden om nu igen
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/05/22 :  01:33:23  Show Profile Send Patrik B a Private Message
[Nu skäms jag! Jag brukar undvika att göra inlägg i dessa "flammade" trådare men gör nu ett undantag]

Lyssningströtthet har mycket att göra med rummet! I extremfallet så spelar eran stereo musik i någonting som påminner om ett svagt dämpat badrum. Prova att klappa hårt i händerna, får ni ett hårt metalliskt ljud som hänger kvar en ½ sekund efter klappet så behöver ni göra någonting åt akustiken!

Högtalare, CD-spelare och förstärkare är viktiga men trots allt underordnade rumsakustiken vid en direkt jämförelse. Pröva att köpa några tjocka mattor ifrån IKEA och bred ut över hela golvet på den del som stereon står, den skillnaden kan lätta överstiga ett byte utav CD-spelare (jag har precis gjort samma grej själv). (Utan dämpning utav efterklangen kommer mycket utav dynamiken i musiken att går förlorad)

[Och det här inlägget liknar snarast ett inlägg ifrån ett Troll]
Pioneer 668 är faktiskt en rätt bra CD-spelare. Jag närvarade på ett demo hos Ing. Öhman i måndags och jag måste säga att det är med råge de bästa musikåtergivning som jag har hört! Prylarna bestod utav Pioneer 668, en Denon hemmabioreciever samt Ino pi60s. En del utav hemligheten tror jag är att han har anpassat sitt rum till sina högtalare, alltså rumsakustik. Sammanfattningen är att det lät mycket naturligt!

/ Patrik B
(som är starkt påverkad utav jästa druvor )
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/05/22 :  01:41:45  Show Profile Send hjort a Private Message
quote:
Utan dämpning utav efterklangen kommer mycket utav dynamiken i musiken att går förlorad


Precis vad jag märkte efter att ha satt upp absoflex plattor i taket, helsike vad dynamiken blev bättre nu
Billig uppgradering dessutom!
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/05/22 :  01:46:20  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Akustikreglering är billigt, effektivt och förbannat svårt!

Och om jag ska komplettera mitt tidigare inlägg: Eftersom det lät så naturligt hos Öhman så har jag svårt att tro att Pioneer 668 är en dålig CD-spelare. Snarast är det nog en riktigt bra CD-spelare vilket faktiskt stör mig lite då den inte är speciellt sexig .

/ Patrik B
(just nu snarast något mer dragen än tidigare)

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/22 :  13:17:29  Show Profile Send Blue a Private Message
"Jag närvarade på ett demo hos Ing. Öhman i måndags och jag måste säga att det är med råge de bästa musikåtergivning som jag har hört! Prylarna bestod utav Pioneer 668, en Denon hemmabioreciever samt Ino pi60s."

Wow, en hembioreceiver? Så det var alltså inte den där gamla stereo-receivern från tidigt 90-tal? Ska vi tolka detta som att LTS lista över rekommenderade produkter är på väg att få en uppdatering?

Ang 668an: JAG har aldrig påstått att det är en "dålig" cd-spelare. Bara att den inte är någon skänk från himlen och att det finns annat i prisklassen som i mitt tycke låter bättre.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/22 :  13:38:05  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Wow, en hembioreceiver? Så det var alltså inte den där gamla stereo-receivern från tidigt 90-tal? Ska vi tolka detta som att LTS lista över rekommenderade produkter är på väg att få en uppdatering?


Det är bara att läsa vad som står i inläggen Blue, svårare än så är det inte. Och för alla normalbegåvade och läskunniga som är nyfikna på vad LTS rekommenderar så hittar man det här:
http://www.lts.a.se/teknik/rekommenderat.html

PeterL
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/22 :  13:57:14  Show Profile Send Blue a Private Message
PeterL: Lugn och fin nu, jag är läskunnig. Däremot funkar fortfarande inte LTS-sidan i min webbläsare. Därför vet jag inte om den gamla rekommenderat-listan har uppdaterats. Har den det? Jag är uppriktigt nyfiken!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/22 :  14:53:15  Show Profile Send PeterL a Private Message
Blue, vad har du för operativ o browser?

PeterL
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/22 :  15:00:17  Show Profile Send Blue a Private Message
Mac OS och Explorer både hemma och på kontor, nyare grejer på kontoret, men det funkar inte där heller. Tips till LTS-webbmastern: Fixa en sida som är så universell som möjligt, misstänker att ni ändå inte har några större behov av coolaste flashlösningarna, det är ju bara information som ska förmedlas (väl?).

Och... varför vill du inte svara på min enkla fråga istället: Har rekommednerat-listan uppdaterats?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2005/05/22 :  15:36:27  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Sidan säger så här:

quote:
DENON DRA-585 RD (finns ej längre)
RDS-receiver, där effekt och förförstärkare lämnar ytterst lite att önska, förutom mer effekt (55W). Bättre radiodelar finns dock.Troligen ås är DRA-1000 lika bra men vi utlovar inga garantier för det.


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/22 :  17:27:58  Show Profile Send FBK a Private Message
Blue!
Det är 17 st produkter som finns på LTS rekomenderade lista, 5 st går att köpa nya idag och då har jag inte räknat in kablarna som LTS rekomenderar
Ps. Jag rekomenderar att läsa denna lista, ganska kul underhållning faktiskt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2005/05/22 17:31:54
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2005/05/22 :  18:24:57  Show Profile Send supersonic a Private Message
Läste lite om Denver på forumet här idag, 050522, och beslöt mig för att åka till Siba och inhandla en Denver 802 för 699:-. Tänkte väl som så att det är 30 dgr öppet köp så varför inte testa, kan ju också ha den som dvd i yngsta dotterns rum om inte annat.

Hemma för tillfället har jag en Marantz CD-5400 till musik och en Pioneer DV-575A till film. Tycker Pioneerspelaren klarar sig bra när det gäller filmtittande på 32tummaren men mindre bra som musikförmedlare, visserligen ok för priset men inte lika bra som Marantzen.

Mina planer var/är? att skaffa en bättre/dyrare cdspelare i framtiden så jag är alltså inte helt nöjd med Marantzen heller även om den låter förskräckligt bra med tanke på det ganska humana priset.

Så vad händer när jag kopplar på Denver?

Direkt ur lådan var den lite tam i undre registren men med väldigt hög upplösning. Detaljer blev mycket mer framträdande än med Marantzen, det gick att spela högre utan att det blev för hårt och skrikigt.

I början kändes det som att basen inte ville kom fram riktigt men nu efter 4 timmars spelande låter den lite mer/tyngre i de undre registren också. Ljudet är oerhört behagligt och som jag har förstått blir det bara bättre med moddning, vilken spelare blir det inte det på förresten? Är det så att det räcker med en nätbrunn, bättre nätkabel och lite smältlim så kanske det kan vara värt att testa. Så mycket kan jag säga iaf att Marantzen inte är värd 1800 kr mer, inte ljudmässigt iaf.

Eller är det så att jag bara inbillar mig? Ska givetvis testa mer, har ju 30 dgr på mig.

supersonic
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000