HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Snik gainclone!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/05/18 :  21:50:51  Show Profile Send Nicks a Private Message
Hej igen,

Nu har jag lödat ihop en nästan gratis GC till! är faktiskt lite nöjd! har inte testkört den än, jag är bara nöjd med konceptet.

Lite bilder:








Lådan är en gammal nätdel till PC som jag fått gratis. Kylflänsarna är också till PC. 20kr styck i lokala datorbutiken. Kabeln är FK 1,5mm2. Chippen är OPA541 som jag fick som samples. Det enda jag köpt är motstånden och kondingarna samt hålplattan. Kondingarna är elfas utförsäljningskondingar på 10000uF för 19,5kr/st plus moms.

Jag är fortfarande lika fascinerad över hur enkla de här förstärkarna är!!

Nätdelen är min gamla som får dela med sig lite av sin kraft. 500VA ... 12kg...


Nicks

Hihi. :)

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/05/18 :  22:22:43  Show Profile Send ILLY a Private Message
Gött mos Nicks!
Jag gillar kloner (dags å byta namn till chipförstärkare som diyaudio.com gjort förlängesen?)! Skönt koncept; billigt, lättbyggt och välljudande. Nästan för bra för å va sant!

500VA räcker en bit... Själv har jag 240VA (3x80) till tre kanaler LM3875 och det funkar. Det enda jag reagerar på med din krets är att den ser lite gles ut. Du borde kunna sätta motstånden ännu närmre chipet och klarat dig undan med mindre kabeldragning. Eller?

20kr styck är ju ganska så överkomligt... Jag har lite skal över från slaktade PC-nätdelar, kanske dags att börja använda dom.

Seså, testkör nu så vi får veta hur OPA541 står sig i konkurrensen!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/18 :  23:19:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Cool!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/18 :  23:26:09  Show Profile Send ohmega a Private Message
Vilket lågt kilopris...tilltalar en smålänning

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/05/18 :  23:30:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Detta gillar jag; äkta DIY, recycling och kreativitet, i en liten ask.

/MI


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/05/19 :  07:39:43  Show Profile Send Nicks a Private Message
Man tackar! Alltid trevligt med positiva kommentarer.
Illy: Alla motstånd är lödda direkt på chippet.

Jag ser fram emot att testa ev skillnader mellan OPA541 och LM3875.

Mer om detta senare.

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/05/20 :  16:54:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jaha där är den omtalade gainklonen som det talades om på vägen till Gbg, kul att du har fått ihop den och den skall vara till dina horn.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/05/20 :  20:13:39  Show Profile Send Nicks a Private Message
Yep Bubbel stämmer. Jag var och besökte den lokala datorbutiken idag igen. Det blev 2st kylflänsar till och en till gammal nätdel till PC. Inflationen måste ha drabbat datorbutiken sen sist. Jag fick betala hela 50kr!!! Blev bara 40kr sist...
Nu väntar Elfa besök igen. Jag har bestämt mig för att bygga 6 kanaler totalt. Jag har ju 12 element per kanal i mitt bygge. behövs lite effekt

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/21 :  10:30:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Du har inga ritningar?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/05/21 10:31:11
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/05/21 :  13:08:42  Show Profile Send Nicks a Private Message
Här finns allt du behöver!
www.chipamp.com
http://www.decdun.fsnet.co.uk/gainclone.html#gcintro

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/21 :  13:33:58  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Härligt. Skoj att bygga grejor som är "gratis" ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000