HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stora och tunga högtalare med dynamik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/20 :  18:57:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Angående tänket att stora högtalare ger "mer" än vad mindre dylika kan göra.

Japp !

Mer, definitivt, en känsla av storhet och obeskrivlig kraft, japp, en kolosal mäktighet som gör att mankänner sig liten i jämförelse med det som gestaltar sig framför sina slutna ögon, u bet !

Har varit där och upplevt detta, inget snack, det är mycket imponerande.

Sedan knackar verkligheten på dörren till din lägenhet och ifrågasätter ens prioriteringar.

Det finns inte mycket som slår vad ni här är på jakt efter, och jag skulle aldrig stå i vägen för denna upplevelse.

Men kom ihåg en sak bara, upplevelsen är direkt propotionell mot vad man sätter i rörelse omkring sig, och hur folk i din omgivning reagerar på detsamma, och ja, detta gäller även vid normal lyssningsnivå.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/20 :  19:07:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Men för stora högtalare i vanliga lägenhetsrum ger inget bra ljud...det är min erfarenhet, då jag har Viennas stora Concert Grand hemma. Bra ljud, visst, men man märker att de kan så mycket bättre. Bor man i ett hus med stora rum är det en annan sak...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2005/05/20 :  19:10:05  Show Profile Send tian a Private Message
hum, åsikter går isär.
Men det är det som är roligt med forum :)

Hur som helst så kommer jag aldrig att kunna välja små stativare för att jag kommer att sakna känslan direkt.
Precis som dom som har stativare aldrig skulle kunna använda feta högtalare som en annan.

Angående slag längd och andra parametrar så har jag inga på mitt baselement.
Vantage vägrar att lämna ut dom och det är svårt att ta sig in i lådorna för att se vad det är för slags element, för dom är limmade :(

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/20 :  19:12:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag håller med om stativare, gillar man bastung musik som tex rock, som jag gör, håller inte stativare måttet, om man inte kompletterar med sub. Lyssnar man bara på akustiskt och lugnare musik är dock ofta stativare bättre än golvare på diskant och mellanregister. Jag fördrar dock också golvare, av normal storlek som inte kräver minst 40 kvadrat för att låta riktigt bra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/20 :  20:40:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det handlar om våglängd kontra element diameter/strålande yta! Om man har en 10 - 15 cm kon som återger 100 cm våglängd till 10 cm våglängd (340-3400 Hz) så hur kan man förvänta sig balans när man låter en ynka 22 cm kon försöka återge 17 meters våglängd??? Strålningsimp vid 20 hz för en 10 tums bas är näst kortslutning. Man försöker med andra ord driva elektronik och framförallt elektromekanik rakt in i en kortslutning med lite "strömbegränsande" trick som basreflexlådor mm. Hur skulle man någonsin kunna få slagkraft och dynamik med ett svagt system som får jobba in i en kortslutning???

Horn och JBLs 18 tums basar till folket!!!

Edited by - Circlomanen on 2005/05/20 20:41:32
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/20 :  20:48:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ps. Högtalare är nog bland de mest oeffektiva apparaterna vi har idag.
Det görs en hel del forskning om att få upp verkningsgraden på allt, tex bensinmotorer som har ca 7 % verkningsgrad har jag för mig. Det är ca 14 X bättre än ett par "vanliga" hifi burkar. Ingen stans i världen accepteras 99,5 % förluster i mekanik mm i vår vardag. I hifi djungeln så gör man tvärt om. Man bygger tyngre och tyngre "bilar" med lägre och lägre utväxling på drivningen och större och större motorer. Det är som att köra med en stor bandtraktor på lägsta växeln och prata on acceleration och körglädje! Ds
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/20 :  21:02:37  Show Profile Send ohmega a Private Message
Just det ja....det är väl här horn kommer in förmodar jag. Har bara läst lite,lite grann om att horn förändrar strålingsimpedansen - vilket gör dom effektivare. Dessutom tillkommer problemet med intermodulationsdistortion i små högtalare med stor konrörelse samt brett frekvensområde.

Fast jag tror ändå hur man än vrider å vänder på det hela så har stora och små högtalare olika styrkor och svagheter. Ingen sitter ju å lyssna på en stativare för 30kkr (eller mer) bara på ren missunsamhet mot sig själv.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/20 21:03:30
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/20 :  21:22:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Ingen sitter ju å lyssna på en stativare för 30kkr (eller mer) bara på ren missunsamhet mot sig själv.

För att inte trampa nån på tårna eller skapa nån otrevlig stämning så vill jag säga: MIN ERFARENHET är att små högtalare låter "trevligt" och just pga sina enorma förluster och tillhörande elektriska och mekaniska dämpsystem som måste till så får du en "förlåtande" återgivning, som i sin tur ofta "korrigeras" med en brilliant överanalytisk diskant.Med högeffektiva system så har du ofta lite färgningar och "egenheter", mest fel i tidigare led som exponeras skoningslöst när högtalarna slutar maskera alla detaljer under 2000 hz (där diskanten tar vid). Men du får en livfull återgivning för att du behöver inte en massa mekanisk dämpning och du har inte 99,5 % förluster av olinjär typ.
Jag har inte hört mycket dyrhifi som slår Bernts diskanter eller Lowthers bredbandare i detaljeringsgrad.
Tittar man tex på Dahlbergs och Bernts banddiskanter så har du en extremt låg rörlig massa,stor strålande yta med hög strålningsimp som bidrar till en naturlig dämpning utan att behöva dämpa mekaniskt i själva konstruktionen, och i stort sätt obefintlig mekanisk dämpning. Inga tunga gummiupphängningar och tyg spindlar som absorberar olijärt och skapar resonanssystem och djävlas. Där finns det detaljer! Massor och fritt existerande utan att piskas i ansiktet på en som jag ofta upplever på dyrfi.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/20 :  21:28:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
F.N Jag tror att jag börjar komma igång här!
För att återge en stor trumma naturligt så får inte den rörliga massan vara högre än trummskinnet, elementmotorn får inte vara svagare än trummisens armar,axlar och vilken muskelatur som nu används, och den strålande ytan får inte vara mindre.
Nått att tänka på för alla band, ESL och horn ägare där ute.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/20 :  21:34:20  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Jag har inte hört mycket dyrhifi som slår Bernts diskanter eller Lowthers bredbandare i detaljeringsgrad.
Tittar man tex på Dahlbergs och Bernts banddiskanter så har du en extremt låg rörlig massa,stor strålande yta med hög strålningsimp som bidrar till en naturlig dämpning utan att behöva dämpa mekaniskt i själva konstruktionen, och i stort sätt obefintlig mekanisk dämpning.


Skulle va nåt å lyssna på...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/21 :  00:06:11  Show Profile Send mayro a Private Message
Circlomanen


så ska slipstenen dras....

rakt på sak utan krumbukter....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/21 :  00:29:03  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Circlomanen

Du kom med det förlösande....HORN såklart....stora horn.....och stora horn brukar vara just JÄTTESTORA:-).

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/21 :  07:41:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

MOUHAHAHAHA

(Insidan av "massoravbasmed160dBpotentialochåtergivningtill5hz"!)
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/21 :  09:14:26  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Bunkerbas
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/21 :  10:09:33  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ojojoj! Ser kapabla ut!

Men inte 5hz@160dB antar jag?



Edited by - Baltazar on 2005/05/21 10:10:19
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/05/21 :  10:19:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


hehe vänta bara

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/21 :  10:29:03  Show Profile Send mayro a Private Message
NN

Har betraktat ditt projekt redan.. och ser imponerande ut..

Ser ut att kunna ge utslag på reichterskalan också...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/05/21 :  10:30:57  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja det kan nog säkert ruska om, men huvudtanken är
att det kommer agera bättre akustiskt sett än bara
två lådor i hörnen, förhoppningsvis kommer jag
elliminera en del problem akustiskt sett.

Sedan blir det en snygg möbel hehe

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/21 :  10:46:13  Show Profile Send mayro a Private Message


Ja sedan så är det ju skillnad på SPL bas och highendbas också...

Menar.. disco bas är inte highend.. Utan den ska också spela i samma rytnm och timbre osv.. Och ha upplösning... Nu talar jag inte om djupaste direkt. Den biten hänger ju ändå med per automatik om övra basen är intigrerad bra...

I min "värld" eller vad man vill kalla det är det mellanreg med basen som största delen som ger rumsinformation... Diskanten är endast ett medel för att få konturerna på plats...

Att bara få bas är stenenkelt.. Att få den bas som erfordrar i ett välavägt system är klart svårare...

Detta märks rätt tydligt i mitt system då mina basar har gummikanter i stället för foam... Bas kommer men lite "stum" sådan kan man säga..
Det inverkar rätt tydligt mot rätt typ av bas... Som mina tidigare hade... Men nu ska det åtgärdas snart...

Hoppas man får höra ditt stora projekt nån gång NN... Ser klart kul ut... Och jag noterade dina ord om att bygga liknande!!! Så det ligger där i bakhuvudet...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/05/21 :  10:51:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

"Detta märks rätt tydligt i mitt system då mina basar har gummikanter i stället för foam... Bas kommer men lite "stum" sådan kan man säga.."

stopp, backa.. vad menar du med detta

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/21 :  11:30:33  Show Profile Send mayro a Private Message
Ägaren innan mig satte dit gummikanter i stället för foam.. Vilket gör att basarna spelar väldigt "stumt" i efterklan osv.. Vilket inverkar då det är är sådan musik... Med konstant bas där tonen hänger fast märks det inte. Men en trummas efterklang blir kort om man säger så...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/05/21 :  12:04:19  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Mayro, jag känner inte igen mig i det du beskriver. Skulle inte en kort efterklang i en trumma, alltså rimligt kort, vara tecken på rapphet och mindre sladder?
Det är vad jag förtsått själva grejen med gummi i upphängning av stora koner. tunnt material och minimalt med mekaniskt motstånd...
Kan det vara att du personligen föredrog lite mer must i trummorna? eller för att de elementen och konstruktoinen som sådan var avstämd efter originalkanterna?

edit:sorry Mayro, stavade ditt namn fel

Edited by - Matrixen on 2005/05/21 12:05:24
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/21 :  12:09:25  Show Profile Send mayro a Private Message
Infinitys stora basar är gjorda för foam.. Gummi är som att sätta järnbalkar i stället för stötdämpare...

Det är en ren katastrof med gummikanter på dessa tolvor...

Dom är så snabba så dom spelar ända till 300 hz och gränsar över ribbonen som spelar till 200 hz utan problem....

Så det är problemet med gummi... Inte ens dom små elementen i martin logan klarar detta konststycke...

Så därav problemet... Foam ger i stort sätt "noll" motstånd...i alla fall jämfört med gummi...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/21 :  12:11:50  Show Profile Send mayro a Private Message
det är också därför dessa tolvor kräver sin stärkare som KAN hålla i dom.. Men sätter man dit denna erforderliga stärkra så....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/05/21 :  12:15:06  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

suck vilket struntprat gubbar
vad har gummi med snabbhet o göra, det finns olika
blandningar och former för detta, och olika applikationer
där dessa appliceras..

klart man inte kan smälla in en gummikant på ett element som
är gjort för en speciell foamkant om gummikanten inte uppfyller
samma funktion smo foamen..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000