HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ytfinish sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/05/16 :  07:58:19  Show Profile Send Kmj a Private Message
Hallå igen, jag har lite byggen som närmar sig slutstadiet och jag behöver nåon kul finish på dessa. Det är både slutsteg, försteg och ev högtalare men alla skall få samma finish var det tänkt. Jag är ute efter det där varma antika lystret men har ingen aning om vad det är sopm används.
olja, lack, polyuretan, matt blank, halvblank?


Kanske inte exakt såhär jag menade men åt det hållet. Är det nån som vet vad jag är ute efter?

Materialet som används är förresten körsbär och (Lauran?)-plywood

.....where the music comes to die.

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/05/16 :  08:13:32  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Är det en ljup glans du söker så ska du använda en båtlack, tex International Schooner, så lägger du minst 5 lager så får du den där djupa glansen du ser på träbåtar.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/05/16 :  08:26:32  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag glömde att nämna att jag gillade den typen som används i båtar och jag kunde inte komma på vad det kallades men "Båtlack", det var ju enkelt .
Behandlar man som med andra också, dvs ett lager får torka, scotch-brite, polering och sedan repetera?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/05/16 :  10:30:22  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
ett lager får torka, scotch-brite, polering och sedan repetera?


Yes!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/16 :  11:10:28  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Glöm inte att förtunna lacken de första gångerna!!!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/05/16 :  11:22:29  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Glöm inte att förtunna lacken de första gångerna!!!!


TACK!!!
Det var det jag glömde på mina hfls-1:or, det blev inte alls så bra som jag hade hoppats så det måste jag komma ihåg.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/16 :  11:55:47  Show Profile Send Haakan a Private Message
förtunna med vad?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/05/16 :  12:07:23  Show Profile Send Kmj a Private Message
lätflyktigt kolväte av nått slag?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/05/16 :  17:43:06  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Kml: Schooner behöver du inte förtunna den fungerar iaf, annars ska du förtunna med balsamterpentin. Lucktar så gott . Första lagret , även andra kan du låta torka sen slipa med fiiint papper, dom andra lagren kan du stryka vått i vått. Eller så gör man som det står på burken .
Men vill du veta mer kolla på http://www.trabatsakuten.nu glömm inte sen att njuta av alla vackra träbåtar som finns i bildgalleriet. Tyvärr är inte vår med där....

Edit:för många www

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2005/05/16 17:43:41
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/05/16 :  17:53:10  Show Profile Send Kmj a Private Message
tackar, jag vek mig tyvärr för familj, färghandlare och snickare. "Körsbär är fint nog utan båtlack, spar det till mahogny och ta vanlig lack till det du har nu". Så jag köpte på mig lacknafta så jag kan tunna ut det lacket jag redan har, dock blir det nog att polera riktigt ordentligt (duger det inte så kan man ju testa annat ). Ohhh, fina båter förresten.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/16 :  17:57:38  Show Profile Send time a Private Message
Ta för guds skull ingen plastlack bara ! Schooner är mycket bra, flyter ut fint och ger bra glans. En kompis förstörde sina lådor med golvlack ( tyckte jag ) gräsligt

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/05/16 :  18:11:30  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har för tillfället Hedins betslack, fast ofärgad. Men har nån andra och bättre alternativ så rekommendera gärna, kanske ska man köra på schooner ändå, vill man inte ha en så djup lyster så kan man ju bara putsa mindre

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/16 :  18:24:18  Show Profile Send time a Private Message
Betslack slutade man med när man gick ur lågstadiet Nej, skämt åsido, schooner är verkligen trevlig och ger inga penselränder eller annat trist. Gå nu genast till färgaffären och låt plånboken glappa

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/05/16 :  18:30:35  Show Profile Send Kmj a Private Message
Time,
imorgon fixar vi det.

HLindgren,
Jag har RIKTIGT fint våtslippapper men det kanske inte funkar till de första två lagren?

vått i vått?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/16 :  20:52:28  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kmj, skit i våtslip ... slipa torrt och köp med en "klibbduk", jag lovar kanonresultat ......

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/05/16 :  22:09:32  Show Profile Send Kmj a Private Message
ok, vad är en klibbduk? och vad menas med att "dom andra lagren kan du stryka vått i vått"?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/16 :  23:23:41  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
En "klibbduk" kan du köpa i färgaffären oxå, den tar ALLT damm efter putsning, användes vid sprutlackering ...... Vått i vått är lacken fortfarande "fuktig" när du stryker på nästa lager!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/05/16 23:24:34
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/05/16 :  23:46:23  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Kjm, funkar med torrslip åxå, vått är ju inte så det rinner, mer kladdigt som ett flugpapper.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:18:46  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag märkte när jag lackade golvtrösklar att "rätt flyt" är viktigt för att få den absolut blanka ytan. Som ovanstående säger förtunna lacken och man kan också lacka endast horisontella ytor. Tar en väldig tid om man kör 3-5 lager men det blir bra. Mina fönsterbrädor är gjorda av en golvplanka och de är absolut spegelblanka och inte ett enda bös i lacken heller. Trösklarna blev också bra.

Jag körde med vanlig polyuretan lack för inonhus snickeri. Scan... någonting. Vit burk med tre stjärnor.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/05/17 14:19:57
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:14:18  Show Profile Send classe a Private Message
TIME tack för den ska lacka om dom sedan

18 ska de va.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/05/17 :  17:36:23  Show Profile Send Kmj a Private Message
ah, jag köpte båtlack innan idag men ingen förtunning förutom lacknafta.
quote:
Som ovanstående säger förtunna lacken och man kan också lacka endast horisontella ytor. Tar en väldig tid om man kör 3-5 lager men det blir bra.

Jag kan inte beställa de sista komponenterna förrän efter löning så jag har inget annat för mig i helgen, tid är med andra ord ingen bristvara . Jag har förresten bara lacknafta hemma, detta funkar som förtunning till betslacken men funkar det till schooner?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/05/18 :  09:33:51  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Kmj: Den funkar till Schoonern, skillnaden är om man oljat trät först så drar lacknaftan ur oljan ur trät det gör inte balsamterpentinen. Så till ett par högtalare borde det funka men som sagt har bara lackat båt och där skulle jag aldrig använda lacknafta.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/05/18 :  11:04:18  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ok, använder ingen olja så det är lugnt. Men iofs..... Kan man olja först och sedan lacka (ej lacknafta då)? Det hade inte varit helt fel med lite mörkare körsbär nämnligen

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/18 :  11:47:43  Show Profile Send time a Private Message
Det går att blanda bets i oljan, fråga på färgaffären, använd Internationals bets för båtar. Du får köpa ett par solglasögon sen
Classe, sorry, det var inte dina sarkofager utan ett par andra med MATT golvlack, inte så spännande minst sagt, noll lyster och en "plastig" yta

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/05/18 :  11:52:59  Show Profile Send Kmj a Private Message
MÖRKA solglasögon .
Synd bara att det gick en flis i fanéret på fram-ovansidan. Av nån anledning så kan jag göra allt felfritt tills jag kommer till sista sidan då strylar alltid något.

Iallafall, jag hade för mig att det inte var bra att olja och sedan lacka över. Det jag hade tänkt använda isåfall är Teakoljan som brorsan har till sina proac-kloner och sedan på med schoonerlacket.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:10:37  Show Profile Send time a Private Message
Linolja / Båtfernissa går bra ihop, det är så man gör med båtar. Olja, olja, olja och olja, sedan fernissa men vill du inta ha en högblank yta funkar teakolja med. Eftrerom de inte kommer att vara ute på sjön kan du kanske lägga på ett lager med bets och sedan fernissa ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000