HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Switchade nätdelar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/14 :  14:13:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag har en liten fundering kring switchade nätdelar.
Fördelen med dem är att de, då man massproducerar dem, blir billiga, små och inte väger något (bra i frakt osv.) Dyr att ta fram, men det problemet är tämligen delikat för tillverkaren.
Baksidan är att de stör en hel del och att transientsvar osv kanske inte är lika goda som vid en gammal hederlig nätdel (?)

Det folk som tweekar sina prylar hemma verkar gå på just eventuella switchade nätdelar.

Min fråga och tanke är då angående slutsteg med switchade nätdelar.
Att datorer och massa annat i hemmet skitar ner ens hifi-el, och att detta uppkommer just i de switchade nätdelarna har jag fått höra.
Hur är det då med stora slutsteg? De har juh ofta switchade nätdelar som mest liknar kärnkraftverk. Jag kan inte erindra mig att någon klagat på dessa.

Hur ligger det till?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/14 :  14:14:39  Show Profile Send Haakan a Private Message
denna tråd kommer få många delade meningar

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/14 :  14:18:35  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Haakan: Härligt :D
Är det lite "kabel-varning" på denna tråden?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/14 :  15:17:23  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag har nu bara lyssnat på 250A moduler å dom spelar ganska bra, men det sägs ju att asp ska va klasser bättre?

platsar inte denna tråd i diyavdelningen?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/14 :  15:34:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den just nu högaktuella Bladelius Beowulf har switchad nätdel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/14 :  16:27:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Haakan,. ja jag visste inte om den platsade så bra här eller om den skulle vara i DIY-avdelningen.
Å andra sidan är det väldigt få DIYare som bygger switchade nätdelar. Och i stort sett alla ice-"köpesteg" har asp-modulerna väll?

Jo. Bernt, det var lite den jag hade i åtanke, den och några andra kraftiga grejor. Beowulfs switchade lämnar enormt mycket ström. Den borde väll vara en riktigt mardröm om man är rädd för datorns tämligen lilla nätdel och små switchade nätdelar till lampor osv.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/14 :  16:28:39  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Såhär ser min uppsätting ut hemma :





De två PLX2402 (japp det är 3402 på bilden, men men) stegen har switchade nätdelar och de låter kalasbra, de stör inte omgivningen det minsta, inte ens processorn som står överst med endast ett par puckar som distans till slutstegen.

De har ett fantastiskt grepp om högtalarna och är hur klara som helst, desutom med ett sjujäkla bett.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/05/14 20:01:10
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/05/15 :  00:35:38  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Moderna switchade nätdelar har blivit bättre ur störningshänseende, problemet med störningar är uppdagat och åtgärderna är bättre filtrering.
personligen är jag inte oäven mot switchade nätdelar, men dom kan kräva en översyn med lödpennan, en bra switchad nätdel är en nätdel som är anpassad för just den applikationen den är avsedd för och filtrerad därefter.
-Sen tror jag nog att en klass-D förstärkarmodul utstrålar mer RF än en SMPSU (SwitchModePSU) fast det finns ju dock andra typer av störningar på nätsidan.. det finns ju filter för det också..
Jag använder för tillfället ett SMPSU till en Tripath-stärkare, upplever inga problem, dock är det mätbart jämfört med ett motsvarande ordinärt slutsteg.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000