HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ny förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

C.Matsson
Member

62 Posts

Posted - 2005/05/12 :  18:05:10  Show Profile Send C.Matsson a Private Message
jajjebulla, ännu en "vadskajagköpaförförstärkare?"-tråd!
som sagt, nästa månad åker min harman/kardon hk-670 ut och jag har ingen aning om vad som ska ta över den. min budget kommer att vara 4000.- och jag har inget emot att köpa begagnat.

jag har kollat på rega brio 2000 och den är ganska intressant just för att den är mer byggd för ljudets skull och inte en massa "lull-lull" (input och volym, no more, no less).
tyvär har jag inte fått tillfälle att lyssna på den änn men det ska förhoppningsvis ske snart.


jag lyssnar mycket på akustisk musik och även lite tyngre rock. (ibland händer det att det poppas lite elektronisk musik också, typ daft punk)
vinyl och cd är väll de format som spelas.

det jag söker är öppenhet och detaljer.

ps. vad är skillnaden på integrerade förstärkare och steroförstärkare? (vet inte om det är jag som fått nått om bakfoten här)


http://www.krs-one.com/

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/05/12 :  18:16:28  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Nytt är givna kandidater för provlyssning NAD C320BEE (ca 3700) eller storebror C372 (ca 5000) på HiFi-Klubben. I övrigt har jag inte mycket att komma med vad gäller förslag. Jag har lyssnat på för få förstärkare historiskt, för att ha någon uppfattning av lämpliga förstärkare på begagnatmarknaden.

Vad gäller skillnaden mellan integrerad förstärkare och stereoförstärkare kan jag förtälja följande:

Integrerad förstärkare har både förförstärkare och effektförstärkare inbyggda i samma burk. Integrerade förstärkare kan vara stereoförstärkare.

Stereoförstärkare är en förstärkare som ger utsignalerna i två kanaler. De kan vara integrerade förstärkere men även förförstärkare eller effektförstärkare. Normalt anger man detta specifikt när förstärkare presenteras. Står enbart "stereoförstärkare" är det oftast - men behöver inta vara - en integrerad förstärkare.

Blev det begripligt?

mvh/ Jörgen G

PS
Se vidare Blue:s kommentarer nedan i denna tråd över förstärkarbegreppen i det engelska språket/DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/05/13 11:49:16
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/12 :  18:30:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag skulle nog vänta lite tills jag sparat ihop lite mer.
Tveksamt om du kommer att uppleva någon större skillnad för 4000:-
Varför slänger du ut HK:n?
Är det något du inte gillar?
Vad har du för högtalare?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/05/12 :  19:05:14  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Som förslag i prisklassen finns väl även Marantz PM-7200, i "vanliga" affärerer ca 5000 :- och över nätet går den att få för 4000:- om jag inte minns fel.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/05/12 :  19:08:47  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Satt med en H/K 670 innan och har svårt att se
någon vits med att byta ut den mot något i 4000kronorsklassen.
Tycker själv att det är en mycket kompetent stärkare för
dom pengarna!
Det är att byta i sidled i mina ögon. Regan
är kanske lite mer "finlir" än H/K´n men om
du upplever Regan som "bättre" vet ej tusan.

Skall du byta upp dig för 4000Sek. får du
nog snegla på det stora landet i öster eller hitta
ett sanslöst klipp hos någon desperat privatperson

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

C.Matsson
Member

62 Posts

Posted - 2005/05/12 :  19:22:58  Show Profile Send C.Matsson a Private Message
nånting är det med h/k 670 jag inte gillar, men riktigt vad vet jag inte..
fast åt andra sidan har jag bara haft "dåliga" högtalare till den, men men.
jag är bara sån av naturen att när nått har ägds i 1 år så måste det bytas ut.

nu i eftertanke så sparar jag nog till ett par högtalare...

http://www.krs-one.com/
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/12 :  19:47:38  Show Profile Send marens a Private Message
Det finns ju en del saker att inte gilla hos H/K 670. Har haft två exemplar själv och dessa hade båda diverse irriterande egenheter (inga direkta fel tydligen) Stor obalans i volymen, klickande ljud i högtalarna vid knapptryckningar, hörbart brum från nätdelen, kass fjärrstyrning, mjukvaran hängde sig en gång, en annan gång stod volymen på kvart över när jag kom hem osv. Ljudet är det inget större fel på dock.

Nu har jag en Rotel (i liknande prisklass) sedan ett par år tillbaka och saknar inte HK:n.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:25:18  Show Profile Send ohmega a Private Message
C.Matsson: Jag tvivlar på att Regan kommer att ha den kraften som du säkerligen har vant dig vid. Spara åtminstone 3-4 tusen till för att göra ett kliv uppåt. Jag själv har gjort alldeles för många "sidledesbyten" för att kunna rekommendera nåt annat.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/05/13 :  07:28:02  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag bytte från H/K 670 till Primare I20 för 2 år sedan. Tror du kan få tag i en begagnad sådan för ca 4000.
Lycka till!
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/13 :  11:37:45  Show Profile Send Blue a Private Message
En liten kommentar ang "integrerad förstärkare vs "stereoförstärkare". Jörgen G har rätt i det han skriver. Begreppet stereoförstärkare används väl inte så mycket i svenskan, men om det händer så beror det nog på en begreppsförvirring pga sammanblandning med engelskan. Där är ju en "stereo amplifier" ett tvåkanalsslutsteg och inget annat, medan en en intergerad förstärkare brukar heta "intergrated amplifier". Säger man bara "amplifier" på engelska är det alltså egentligen ett slutsteg (även kallat "effektförstärkare") som avses.

För övrigt instämmer jag i att det låter onödigt att byta HK:n mot en 4 kkr-förstärkare, iallafall om du handlar nytt.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/05/13 :  13:42:17  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Stor obalans i volymen, klickande ljud i högtalarna vid knapptryckningar, hörbart brum från nätdelen, kass fjärrstyrning, mjukvaran hängde sig en gång, en annan gång stod volymen på kvart över när jag kom hem osv. Ljudet är det inget större fel på dock.



Tyvärr, är det ju så att HK verkar ha en hel del problem med
sina stärkare........
Av dom sakerna du räknar upp så hade jag också problem med
" klickande ljud i högtalarna vid knapptryckningar" och
"kass fjärrstyrning". Har också läst om problemen angående
skenande volymkontroller.

Dock så är det ju som sagt inget fel på ljudet i dom (om man nu
kan bortse ifrån viss små egenheter hos förstärkaren)

Kanske kan vara en ide att (som du själv skriver) se över högtalarna
eller något annat i kedjan.......


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/05/15 :  03:34:21  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Kjøp en brukt integrert Thule forsterker. Eller EMBLA "digital-forsterkere". Forvent ikke presisjon i verdensklasse, men en ytelse som gir "value for money", musikalitet og gode musikkopplevelser, tross de åpenbare svakheter du må leve med innenfor et "low budget".

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000