Author |
Topic |
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 13:45:33
|
Man kan köpa ritning på Dillon Acoustics "Metaphor" för $60
eller vaffö inte "Attitude"
|
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 21:48:24
|
quote: Originally posted by celef
Det där med hörnhögtalare är intressant (jag kommer ev snart att flytta och kommer då få ta ett litet rum till dedikerat lyssningsrum) och funderar om det är möjligt att få till en bra hörnhögtalare? Ett element monterat 30cm från hörn får en jättedip runt 315Hz och vidare upp, om man då likt Carlsson dämpar närmiljön f o m denna frekvens kan tonkurvan jämnas ut, men kommer man få en god återgivning? Fördelen är ju oxå att man får maximalt avstånd till motstående yta med hörnplacering.
Celef... Spana in mina över 10 år gamla lik...
Koaxer gjorda för hörnmontering! Klädda med det formsköna materialet liggunderlag och spraymålat... Att folk inte skäms... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 22:07:26
|
Tycker det hade varit intressantare att bygga enligt egen konfiguration annars förloras hela idén |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 22:12:37
|
Jag håller med dig H. Om Tobias har byggt med XT25 och XT18 så är ju det redan gjort. Då går den kombinationen bort. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Tobias
Member
185 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 22:53:56
|
Jag håller med Nagref. Synd att Dillon acoustics redan har byggt med Peerless och Hiquphon. Visserligen använde de OWI, men blir ju ändå lite trist. Det blir nog svårt att hitta en kombination av element som ingen provat innan. Om man inte vill göra något så dåligt att ingen kommit på tanken att göra det tidigare.
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 22:57:06
|
Ja precis, annars blir det ju inte en Hififorum design! |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
chrixter
Member
50 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:40:15
|
Tycker att Hiquphon OMIII verkar vara ett toppenelement att ha med, var köper man föresten det? Att det sitter i Acoustic Realys lådor räcker för mig - då duger det garanterat!
http://www.acoustic-reality.com/portal.asp
Redan de gamla pyramiderna var hysteriskt bra. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 16:52:58
|
Det är ingen större skilnade på OWII och OWIII, här är lite mätdata:
Dom säljes ändast i par, här kan du se priser och parametrar: http://www.zalytron.com/hiquphon.htm |
Edited by - Alexi on 2002/10/21 16:55:01 |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 19:44:46
|
Ursnyggt Nagref! :-) Men närmiljön, dämpade du inget? |
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 19:57:01
|
Ursnyggt Nagref! :-) Men närmiljön, dämpade du inget?
Näe! Man var ju en tuffing på den tiden... |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 20:06:13
|
Hejsan DIY-vänner,
Jag undersöker just hur tillgänglig en av de föreslagna diskanterna är: DX25 från Vifa.
Återkommer med sammanfattning framöver.
// Pär Engelholm // HifiForum.nu
|
Edited by - epkpeng on 2002/10/21 20:07:10 |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 21:31:20
|
Nagref: Vågar man fråga hur de lät, självklart lät det bra men hur bra? :-)
Ekpeng: Öhh, finns det nåt alternativ till DX25? CT62H möjligtvis! :-) Hur blir det med basen, vilken ligger "bäst" till? |
sound pollution |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 23:19:06
|
DX25an släptes väll ganska nyligen till almänheten (OEM ändast tidigare). Så affärer som inte har den nu borde få in den i framtiden. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 12:05:47
|
Nagref: Vågar man fråga hur de lät, självklart lät det bra men hur bra? :-)
Visst får man fråga! Ärligt så lät de inget vidare.. Tanken var att de skulle placeras i hör eftersom det är där de flesta lär placera sina högtalare men när de var färdiga så upptäckte jag att det inte fanns några hörn lediga! Nåväl det ordnade sig men det hjälpte inte. De skulle göras på ett annat sätt idag men man lär sig så länge man lever! |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 14:19:53
|
quote: Originally posted by Nagref Visst får man fråga! Ärligt så lät de inget vidare.. Tanken var att de skulle placeras i hör eftersom det är där de flesta lär placera sina högtalare men när de var färdiga så upptäckte jag att det inte fanns några hörn lediga! Nåväl det ordnade sig men det hjälpte inte. De skulle göras på ett annat sätt idag men man lär sig så länge man lever!
Det hedrar dig att du visar dessa, uhum, icke-skönheter offentligt...
Kanske är det så att man skönjar ett intresse för design, som då denna högtalare ritades inte riktigt, öööh, hade blommat ut helt? |
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 18:16:07
|
"De skulle göras på ett annat sätt idag men man lär sig så länge man lever!"
Intressant, kan du berätta mer? Det ser allt mer ut att jag kommer att flytta och då är en hörnhögtalare ett måste (litet lyssningsrum) om jag skall lyckas undvika närfält. Men, kalkylerat med detta rumsgainet blir det svårt att få till det på annat sätt än att välja en 3vägare!
|
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 21:35:42
|
Hmmm vad är det för simuleringar du vill visa Celef? Gain från olika begränsningsytor? Är inte 9 dB ett väldigt konstigt värde i så fall??
För att svara på din fråga så hade jag nog försökt att optimera avståndet från begränsningsytorna beroende på hur stor spridningen hade varit från elementen och vilket frekvensområde de hade blivit tvungna att hantera. Hade det rört sig om en hörnhögtalare så hade en stegad baffel blivit ett måste. Inte för att grupplöptiderna skulle överenstämma vid delningen utan därför att avstånden till väggarna skulle blivit de rätta för att man inte skulle få så många negativa interferenser. |
|
|
Topic |
|