HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sammanfattning, HFLS 1 (HifiForumLoudspeaker 1)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/18 :  12:47:17  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
XT25an faller ju av som ett mellanregister off-axis.
Snygg ja, bra nej. Tycker jag iaf.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/18 :  13:14:03  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Originally posted by FredrikN

quote:
Originally posted by henricsson

quote:

Skulle Seas P17 REX fungera bra i en MTM variant tillsammans med
Vifa DX25? P17 Rex kostar 545 :- på hifikit. Passar skapligt in i budgeten.

http://www.kaiaudio.com/diy2001/vladopen1.html
Ser lovande ut.

Verkade vara helt okej. Diskanten ? Ren nyfikenhet, vad skulle skillnaden bli om man använder P17RCY istället?

Tja F, jag testade filtret med Seas P17RCY / 27TFFC i MMT-konfiguration,, blev ingen supersuccé.. Det blir det inte med vilket filter jag än väljer Har du också P17RCY?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/10/18 :  13:24:11  Show Profile Send Kraniet a Private Message
jag har ju mitt eget projekt som snart kommer att dra igång.. Har funderat på en del element. Började med SS 15W senare Etons 5" sen har jag varit inne på Seas lilla excel 5" och nu har jag då börjat fundera på peerless HDS 5" (den utan fasplugg då eftersom den mäter finare). Enda jag är säker på är väl Focal 120 TD5 diskanten eftersom den verkar ha en överlägsen offaxis återgivning. 30 grader off axis är bara ett par db ner i 20000 hz, jämför det med Vifa, SS etc som har väldiga dopp..
Vet dock inte hur "ärliga" focals datablad är..
En annan fördel med focal diskanten är att den är avsedd att användas med en bred baffel (enligt chefen över hela JmLab koncernen..) och eftersom mina högtalare blir 35 cm breda så kan det ju inte va en nackdel.
En Utopia liknade konstruktion kommer det nog bli eller en mezzo Utopia. Beror lite på om jag ska köra HDS eller Seas (Seas är ju dubbelt så dyr..). I basen blir det en isobarik med två åttor som förmodligen blir HDS dom också..

Vill prova ett seriefilter men ett sånt går inte att bi-ampa så jag vet inte..

Tänkte iaf göra MTM delen skiljd från baslådan så det blir en monitor på baslåda egentligen. Men eftersom baslådan ska ha samma vinkel som toppen kommer det se ut som en trevägare iaf..
ått slags faér på sidorna och svart läder på fronten, går det väen så kan det ju komma se riktigt proffsigt ut.. =)

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/18 :  13:33:08  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Kraniet, om du ska göra en Utopia kopia varför använder du då inte Focal 6WM som sitter i Utopian?

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/10/18 :  13:42:10  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Därför jag vill ha en 5 tummare dels för bättre impulssvar (som dock inte nödvändigtvis behöver vara fallet bara för att det är mindre element) men också för at femtummare ofta har mer frekvesåtergivning längre upp i tonerna.. Jag vill gärna dela vid eller strax över 3000 Hz. Sen vet jag inte heller hur bra magnetsystem focal har i sina basar, kortslutningsringar etc..
Men visst du har en poäng.. Och jag har varit inne på femtummaren focal har dom är onekligen intressanta.. Priset har väl en del i det hela också.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/10/18 :  13:53:55  Show Profile Send frez a Private Message
Måste säga att jag gillar idén med ett experiment med Vifa XT rakt igenom. DVS StefanBs förslag.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2002/10/18 :  15:08:22  Show Profile Send FredrikN a Private Message
quote:

quote:

quote:

quote:

Skulle Seas P17 REX fungera bra i en MTM variant tillsammans med
Vifa DX25? P17 Rex kostar 545 :- på hifikit. Passar skapligt in i budgeten.

http://www.kaiaudio.com/diy2001/vladopen1.html
Ser lovande ut.

Verkade vara helt okej. Diskanten ? Ren nyfikenhet, vad skulle skillnaden bli om man använder P17RCY istället?

Tja F, jag testade filtret med Seas P17RCY / 27TFFC i MMT-konfiguration,, blev ingen supersuccé.. Det blir det inte med vilket filter jag än väljer Har du också P17RCY?

Nej det har jag inte, bara nyfiken. Är nybörjare så någon vidare koll har jag väl inte. Vad gjorde att det inte passar att använda P17RCY i MMT eller MTM?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/18 :  16:07:50  Show Profile Send celef a Private Message
Nå, går det komma överens om vilka element som skall användas? Sedan skall väl högtalarens "röst" diskuteras, eller?

sound pollution
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/10/18 :  16:17:55  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Det skulle kanske vara bra att lista upp de föreslagna elementen och dess pris. Då är det nog lättare att komma fram till något tror jag.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/18 :  16:45:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message

Hejsan!

Ni får nog under helgen på er att disskutera element. Jag är fullbokad lör och sön.

Status idag är:
* PL 18
* Eton femma
* PHL femma (?)
* Seas 17
* Peerless åtta
* Peerless femma (?)
* DX25
* XT25
* SEAS Hxxx
...m.fl som jag inte kommer på på rak arm.

// Pär Engelholm
// HifiForum.nu

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/18 :  21:57:17  Show Profile Send celef a Private Message
Har ni helt uteslutit P17WJ?

sound pollution
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/18 :  22:08:33  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Mina slutgiltiga förslag blir då:

Diskant:
Vifa DX25 kostnad ca 300,- Finns inte någon konkurent i denna prisklass enligt mitt tycke.

Bas:
1. PHL 1220/1330/1340 (dom är väldigt lika) 93dB! men kostar ca 1'200,- Tillgänglighet? Skulle för en relativt billig pennig ge en mycket kompetent och dynamisk 2-vägare!
2. Focal 6W4311 lite lägre känslighet, ett Utopia ellement.
3. Peerless 850136 pris ca 600,- rak frekvenskurva till 5kHz on-axis. Låg Qts tyvärr.
4. Vifa P21 mycket billig och går DJUPT Fs 26Hz! Men kräver lite väl stor låda.

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/19 :  13:54:20  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
En liten kommentar bara om XT25 och hur den faller av. Jag har ju byggt GALTIS med denna och uppfattar det inte som något bekymmer. För övrigt så är ju hifi lyssning en enmans eller kanske tvåmanshobby. Dvs då man verkligen lyssnar, så sitter man i favoritstolen, i sweetspot, och då är ju det viktiga att man har perfekt ljud där. Eller????

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/10/19 :  18:00:58  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag har byggt med XT25 tillsammans med XT18 och måste hålla med StefanB m.fl. att XT25:an låter mycket bra trots den begränsade spridningen. Jag har själv inte jämfört (lyssnat på) DX25 och XT25, men en person jag känner har gjort det och han tyckte att XT25 var klart bättre än DX25 på i princip alla punkter. I lyssningstest alltså.

Mvh Tobias
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/19 :  18:46:23  Show Profile Send henricsson a Private Message
Håller med StefanB om sweetspotten,, hur går det med GALTIS föressten?

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/19 :  21:03:48  Show Profile Send markih a Private Message
Hallå!
Sweet-spoten påverkas av ljud från alla riktningar! Ni sitter väl inte och lyssnar i döddämpat rum eller

Sen kanske direktljudet påverkar klart mer än 30 resp 60 gradersriktning, å andra sidan är den totala ljudutstrålningen summan av alla riktningar och där är bara 0-gradersriktingen en liten del.

Fundera istället på att få en lämplig spriding, avpassad till alla register och valiga rum. Det tror jag på

markih
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/19 :  21:13:42  Show Profile Send celef a Private Message
Jag håller med markih!

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/19 :  21:37:32  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag håller med celef!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/19 :  21:46:07  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Håller med Nagref
Och vem har högtalarna riktade spikrakt mot öronen?

Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2002/10/19 :  21:47:11  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Hittade några element på denna sida.
http://home.cfl.rr.com/merlyn42/merdrivers.html

Audax AT170M0: A fairly clean paper-cone shielded 6.5" driver. Not the greatest driver in the world, but at a low price and shielded, it gets my vote for inexpensive A/V systems. In MTM arrangements it can produce pretty big bass, and is pretty flexible for vented or sealed enclosures. It looks a little cheap, though, so it's a good candidate for using a grille! My parents have an MTM arrangement with these drivers and an Audax AW025S3 and they sound really amazing for the price.

Audax HT210G2: A decent 8" treated paper-cone driver. As with the AT170M0, it's not the greatest, but it is certainly acceptable. There is a substantial breakup mode around 2-4kHz that sounds not-so-great, but it can be damped by painting the entire cone with a latex-based damping compound like what it used on professional driver's cloth surrounds. After that is accomplished, it actually sounds pretty good. Not recommended for vented enclosures because of it's tendency to become very boomy and uncontrolled, but it has clean, solid, punchy bass response in a moderately-sized sealed enclosure (0.5-0.75cuft). Definitely my favorite for low-cost 2-way systems, but only if you are courageous enough to damp the cone, surround and dust dome with the proper latex damping material. Otherwise, look for the other Audax paper cone, which doesn't suffer from the same breakup mode, the HM210G0:

Audax HM210G0: An outstanding choice for a small 2-way system, this driver is the big brother to the much cheaper HT210G2. With a cast frame, vented spider, damped paper cone, soft surround and dome, this driver is one of the best for full-range 2-way systems. It has excellent midrange clarity, an easy-to-use frequency response, and great bass response in fairly small sealed enclosures. As with the HT210G2, this is probably best used in a sealed enclosure due to it's floppy suspension, but it produces excellent response to 40Hz in an appropriate enclosure. My friend Chad has been using this driver in his system for the last 6 or so years with great results. This is my pick for a small 2-way bookshelf system.

Någon av dessa element är något att ha, pris ingen aning.
Någon på detta eminenta forum vet säkert.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/10/19 :  22:02:43  Show Profile Send henricsson a Private Message
Heh, jag med efter lite påläsning kring ämnet

För oss som inte visste, kort o gott på swe:
http://hem.passagen.se/drkrupp/gk/hifi/klarbox_spridning.html#spridning

Enligt Ingvar Öhman
http://www.sonicdesign.se/oeint13.html
http://www.sonicdesign.se/oeint14.html

Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/10/19 :  22:03:06  Show Profile Send Tobias a Private Message
Hej!

Det är framförallt vid stora vinklar som ljudutstrålningen från ringradiatorn är dålig för höga frekvenser. Det innebär att det bara är reflexer från sidoväggarna nära högtalaren samt golv- och takreflexerna som får en betydlig avrullning i diskanten. Dessa reflexer vill man i allmänhet ändå dämpa eller diffusera, så problemet är inte så stort som man kan tro. (Självklart ska man dämpa även lägre frekvenser än den översta diskanten, men det spelar ju ingen roll om ljudet är frekvensrakt eller inte om det ändå skall dämpas bort i absorbenten.)

Om man vill diffusera reflexerna, med t.e.x. svanå miljötekniks Golden Horn, http://hem.passagen.se/akustik/brediff.htm , ser man att dessa inte fungerar över 8 kHz. Då kanske det bara är en fördel om ljudet som träffar dem inte innehåller så mycket energi i den översta oktaven.

Även om man inte gör något åt reflexerna nära högtalarna kan det vara en fördel att dessa får en avrullning i diskanten, då hjärnan lättare uppfattar dessa som just reflexer och inte direktljud.

Det är dock lämpligt att begränsa spridningen från högtalaren i de lägre frekvenserna också, så man bör välja mellanregister/baselement som passar till diskantens spridningsegenskaper. Gör man det rätt kan man få alldeles utmärkta resultat med XT25:an.

Den dåliga spridningen är för övrigt enligt min mening den största nackdelen med ringradiatorerna. På många andra punkter är dessa överlägsna alla softdomar och metalldomar som jag har sett och/eller hört.

/Tobias

Edited by - Tobias on 2002/10/20 10:50:13
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/20 :  01:13:59  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Heh, jag med efter lite påläsning kring ämnet

För oss som inte visste, kort o gott på swe:
http://hem.passagen.se/drkrupp/gk/hifi/klarbox_spridning.html#spridning

Enligt Ingvar Öhman
http://www.sonicdesign.se/oeint13.html
http://www.sonicdesign.se/oeint14.html

Kul länkar de där sista. T o m lille nagref står omnämnd på ett hörn!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/20 :  11:06:01  Show Profile Send celef a Private Message
Det där med hörnhögtalare är intressant (jag kommer ev snart att flytta och kommer då få ta ett litet rum till dedikerat lyssningsrum) och funderar om det är möjligt att få till en bra hörnhögtalare? Ett element monterat 30cm från hörn får en jättedip runt 315Hz och vidare upp, om man då likt Carlsson dämpar närmiljön f o m denna frekvens kan tonkurvan jämnas ut, men kommer man få en god återgivning? Fördelen är ju oxå att man får maximalt avstånd till motstående yta med hörnplacering.

sound pollution
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/10/20 :  11:15:25  Show Profile Send Tobias a Private Message
Vad tycks om ett bygge med Hiquphon OWII (http://www.pip.dknet.dk/~hiquphon/page5.html) och Peerless HDS 164 (http://www.d-s-t.com/peerless/index.htm , type no. 850439)?

Det borde väl kunna bli en trevlig liten högtalare, ganska lättdriven dessutom och med bra (stor) spridning. Delningsfilter till dessa element borde gå att göra enkla och billiga. Någon som vet vad elementen skulle kosta ungefär? Jag har för mig att Hiquphonarna kostar ca 1000 kr styck.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000