Author |
Topic |
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 23:47:16
|
Hejsan!
Bra, kul med fler förslag!
Peerless'n är ju intressant. Den känsgliheten är ju kul! 3.3 ohm blir lägsta om man parallellkopplar, om jag inte minns fel! Helt ok för en vettigt PP kopplad rör-häck! ;-) Dock är ju inte spridningen den bästa på Peerless åttorna. Jag är lite tveksam till spridningens kvaliteer...Jag tror vi belastar diskanten mkt med låååååg delning.
Inga förslag ratade, inga godkännda... FLER FÖRSLAG!!!
// Pär Engelholm // HifiForum.nu |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 09:17:19
|
PL18 i 8-ohmsvariant blir nog bra till både MT och MTM, tror jag. Lättare att hålla reda på när bara ett element ingår i bygget. I sanningens namn tror jag dock Vifa P17 är enklare att bygga med (väldigt trevlig frekvensgång, snäll avrullning en ganska bra bit ovanför arbetsområdets slut). PL18 ger väl dock rätt låg känslighet i MT konfiguration, kanske är bättre med 4-ohmsvarianten ändå...
Tror dock PL18 är ett mycket bra element.
Peerless elementet verkar ha en något knölig frekvensgång. 164 WR 33 102 SD AL LS 8 ohm (850439) verkar då vettigare. Eller varför inte 850490 (8") istället? Verkar ju lättare att jobba med.
Fler elementförslag?
|
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 10:01:58
|
quote: Originally posted by epkpeng
Hejsan!
Peerless'n är ju intressant. Den känsgliheten är ju kul! 3.3 ohm blir lägsta om man parallellkopplar, om jag inte minns fel! Helt ok för en vettigt PP kopplad rör-häck! ;-) Dock är ju inte spridningen den bästa på Peerless åttorna. Jag är lite tveksam till spridningens kvaliteer...Jag tror vi belastar diskanten mkt med låååååg delning.
// Pär Engelholm // HifiForum.nu
Jag tycker rak frekvenskurva till 1,5kHz 60°off-axis är bra spridning för en 8"are. Är det bara jag som vill ha hög känslighet, behöver ju inte vara rör med i leken. Det är Dynamik jag är ute efter en högtalare på 92dB behöver ju bara halva stärkar effekten mot en på 89dB, för att nå samma nivåer. Alltså lägre dist och bätre dynamik |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 10:14:40
|
quote: Originally posted by Alexi
Hejsan!
// Pär Engelholm // HifiForum.nu
Jag tycker rak frekvenskurva till 1,5kHz 60°off-axis är bra spridning för en 8"are. Är det bara jag som vill ha hög känslighet, behöver ju inte vara rör med i leken. Det är Dynamik jag är ute efter en högtalare på 92dB behöver ju bara halva stärkar effekten mot en på 89dB, för att nå samma nivåer. Alltså lägre dist och bätre dynamik
Alexi, med så här små element (ensamma sexor och åttor) kan du nog driva de flesta element till gränsen. Och då är det luftpumpningsförmåga som troligen sätter stopp innan du har slut på effekt, skulle jag tro. Alltså slaglängd gånger membranarea. Iallafall om du har en 100W eller så.
Jag tycker själv dock illa om alltför trögdrivna högtalare, men om du prioriterar hög känslighet framför renhet kommer det bara att låta illa när du spelar högt...
Alltså: kvalitet före kvantitet. Går det sen att få till ett system som kan spela högt så är ingen gladare än jag (och du, kanske...)...
En MTM variant med lite mer högkvalitativa och tjuriga (trögdrivna) element passar nog oss bättre! |
|
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 10:15:41
|
Förresten. En åttatummare med rätt spridning kan man ju dela uppåt en 3 kHz utan problem. Fler förslag på sådana element är önskvärda, alltså! |
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 10:17:53
|
8" till en stativare? Då hamnar vi väl onekligen i slutenlåda-konceptet om den inte ska bli för stor.. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 10:23:10
|
quote: Originally posted by Nagref
8" till en stativare? Då hamnar vi väl onekligen i slutenlåda-konceptet om den inte ska bli för stor..
Hmmm... du har nog rätt. Mina dubbla 6,5 där hemma är ingalunda en stativare heller, det är en 21-kilos golvstående klump på 96 cm i gummifotslästen... kanske optimistiskt med en MTM med basreflex ändå.
Men om man gör högtalaren ganska djup tror jag det kan funka ändå. Som slutet sidosystem går det definitivt bra.
|
|
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 10:42:45
|
Det är rätt många saker att ha i huvudet då man konstruerar högtalare... Har kollat lite. PL18/4 mäter rätt snyggt men den är inte så smidig i att ha i en MTM direkt... PL18/8 mäter inte så snyggt men det är säkert åtgärdbart. Ett broblem uppenbarar sig om tänker sig att använda både 4 och 8 ohmsvarianterna då de mäter så olika. Filtret måste vara olikt också vilket är en försvårande omständighet tycker jag... När det gäller PL18/8 vs P17 så skiljer det marginellt när det gäller maximal ljudtryckskapacitet (membranarea x lijnär slaglängd) och när det gäller möjlig lägsta gränsfrekvens (5%) men däremot så kan man ha en mindre låda med PL18... Kanske kan man klara sig med en låda på 14l. En fördel med PL18 är att vi lättare kommer upp till pengamålet 4000kr.. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 10:46:13
|
quote: Originally posted by j.persson
Förresten. En åttatummare med rätt spridning kan man ju dela uppåt en 3 kHz utan problem. Fler förslag på sådana element är önskvärda, alltså!
En 8" med rak frekvenskurva 60° off-axis upp till 3kHz, som upfyller dom andra krav vi har på tillgänglighet, pris och bas kapasitet. Låter som en omöjlighet! |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 10:50:42
|
Utbilda oss: "PL18/4 mäter rätt snyggt men den är inte så smidig i att ha i en MTM direkt..."
Varför?
Jag skulle bli glad av valet P17, då jag har 12 st ligandes hemma! ;-)
Hur funkar P17 i MTM? Sluten låda? Dubbla P17 - vilken volym på lådan krävs? P17 är väl inget egentligt element för sluten låda?
// Pär Engelholm |
|
|
Niclas
Member
587 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 10:57:11
|
En liten annan infallsvinkel från en "oinvigd" i högtalarbyggprojekt : Varför inte ta en riktigt lyckad stativare som preferens & försöka göra en bättre ? Tex Dynaudio cont. 1.3SE till storlek & utseendemässigt men med andra element & filter. Kan det inte vara en match att, om inte få den mer väljudande, göra den billigare än org ? Mvh
|
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 11:10:10
|
quote: Originally posted by Niclas
En liten annan infallsvinkel från en "oinvigd" i högtalarbyggprojekt : Varför inte ta en riktigt lyckad stativare som preferens & försöka göra en bättre ? Tex Dynaudio cont. 1.3SE till storlek & utseendemässigt men med andra element & filter. Kan det inte vara en match att, om inte få den mer väljudande, göra den billigare än org ? Mvh
Man utgår ju ifrån hur mycket pengar man vill lägga, sen försöker man ju göra det så bra man bara kan och förhopningsvis kan man tävla med mångdubbelt dyrare "köpe" högtalare. |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 11:13:24
|
quote: Originally posted by Alexi
quote: Originally posted by j.persson
Förresten. En åttatummare med rätt spridning kan man ju dela uppåt en 3 kHz utan problem. Fler förslag på sådana element är önskvärda, alltså!
En 8" med rak frekvenskurva 60° off-axis upp till 3kHz, som upfyller dom andra krav vi har på tillgänglighet, pris och bas kapasitet. Låter som en omöjlighet!
Rak kurva 60 grader off axis till delningen tycker inte jag behövs! Det är snarare ett tecken på att man kan dela högre, om man har det...
|
|
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 11:17:44
|
Jag skulle bli glad av valet P17, då jag har 12 st ligandes hemma! ;-)
Hur funkar P17 i MTM? Sluten låda? Dubbla P17 - vilken volym på lådan krävs? P17 är väl inget egentligt element för sluten låda?
// Pär Engelholm
P17 fungerar troligen bra i MTM. Sluten låda är (enligt mig) bara aktuellt om man använder högtalaren som sidosystem, dvs den arbetar ner till 80 Hz. Då behöver man bara bekymra sig om att den rullar av tillräckligt lågt så att fasgången inte beblandar sig med delningen till subbasen.
Finns ju många som gör annorlunda, exempelvis NHT. De föredrar ju slutna lådor.
Tror det kan bli mycket bra med Vifa P17.
Nagref, vad har du emot PL18 i MTM???
Seas P17RCY och liknande element är ju också ett alternativ. De är ju inte så dyra... |
|
Edited by - j.persson on 2002/10/17 11:20:39 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 11:23:51
|
quote: Originally posted by j.persson Rak kurva 60 grader off axis till delningen tycker inte jag behövs! Det är snarare ett tecken på att man kan dela högre, om man har det...
Okej jag antog det eftersom ni verkade såga 136an så hårt, som har rak frekvens till 5kHz on-axis och en fs på bara 28Hz okej den har ett nästan 2dB's dipp mellan 600-800Hz och en låg Qts 0.28, men det var det ingen som anmärkte på. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 11:39:34
|
Jag har inget emot PL18/8 i en MTM däremot PL18/4(Ohm). Den senare får antingen väldigt låg impedans eller så blir verkningsgraden sämre än vad den borde behöva vara i en MTM. PL18/8 är nog det element jag skulle satsa på då lådan kan bli rätt trevlig i storlek även med en basreflexkonstruktion och den kan gå relativt djup då motorsystemet inte är så starkt som i PL18/4 eller P17RCY för att nämna några. PL18/8 och DX25 låter som en trevlig kombination. Om vi ska ha högtalaren i ungefär de där dimensionerna som skissades på så behöver basreflexröret vara monterat på baksidan (lämpligen) och om det är på 50mm så behöver det vara rätt långt (nästan 20cm i mina preliminär beräkningar) och då är en djup låda inget problem utan en tillgång! |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 11:45:18
|
Hej,
Ett föslag som sträcker sig lite längre in i framtiden...
DX25 tillsammans med en PL18. Lådan byggs på "JM Lab manér" för att relativt enkelt kunna justera stegad baffel, göra MT till MTM.
// Pär Engelholm |
|
|
chrixter
Member
50 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 12:25:08
|
En nybörjarfråga, när det gäller pris för element+filter, snackar vi per låda eller per par? Antar att det är per låda... |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 12:30:39
|
Så kan man göra epkpeng! Åtminstone för teständamål. Jag misstänker att lådan till PL18 kommer bli rätt djup så den kommer se lite underlig ut men det får ju prototyper göra! Det är nästan deras skyldighet! Eftersom PL18/8 går lite djupare i basen och inte har så mycket (25% el. 1dB) sämre verkningsgrad än PL18/4 så förslår jag att vi använder PL18WO09-08. Som diskant föreslår jag DX25TG05-04 eftersom så många verkar vilja ha den och den passar ju dessutom bra tillsammans med två basar om man skulle vilja ha det... |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 12:44:33
|
quote: Originally posted by Nagref
Så kan man göra epkpeng! Åtminstone för teständamål. Jag misstänker att lådan till PL18 kommer bli rätt djup så den kommer se lite underlig ut men det får ju prototyper göra! Det är nästan deras skyldighet! Eftersom PL18/8 går lite djupare i basen och inte har så mycket (25% el. 1dB) sämre verkningsgrad än PL18/4 så förslår jag att vi använder PL18WO09-08. Som diskant föreslår jag DX25TG05-04 eftersom så många verkar vilja ha den och den passar ju dessutom bra tillsammans med två basar om man skulle vilja ha det...
Instämmer i ovanstående helt utan invändning! Tvärtom håller jag med om allt! Det här kan ju bli bra ju!
Och JM-lab iden är ju jättebra ju! Verkligen smart! |
Edited by - j.persson on 2002/10/17 12:46:16 |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 12:51:56
|
chrixter: 4kkr är för ett par utan lådor men med filter och element (och kanske det andra juxet som behövs som exempelvis terminaler, dämpmaterial, tätningslister, basreflexrör och skruv...). |
|
|
kung
Member
317 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 13:47:20
|
Håller oxå med nagref där.. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 14:31:03
|
Vad menas med stor motorkraft? |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 15:08:13
|
quote: Originally posted by henricsson
Vad menas med stor motorkraft?
Motorkraften eller egentligen kraftfaktorn mäts i Newton/Ampere och brukar anges Bl. Det anger med vilket kraft elementet puttas framåt vid en given inström.
Ju högre akustisk belastning elementet tillgodogör sig, desto högre motorstyrka krävs. |
|
|
|
Topic |
|