HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stammande CD, Bilder !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/13 :  20:50:42  Show Profile Send time a Private Message
I veckan ramlade jag på en gammal Micromega Duo CD3 som jag gärna ville ha i fungerande skick. Den ville inte läsa skivan och en ny CDM 9 beställdes. Den startade nu men hackar ibland till och klickar och förtsätter sedan, mycket irriterande tills jag kom ihåg det gamla luttricket och ställde ett par fötter under framkant och den fungerar !! Men frågan är nu vad det är för fel ??? någon som vet ? Spelaren är så snygg

Lämnat forumet

Edited by - time on 2005/05/14 12:43:06

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/05/13 :  22:25:07  Show Profile Send Bardis a Private Message
De gamla Micromegorna hade problem med mekaniken. Allt kan strula i dem. Motorerna glappar. Kuggarna slits. Lagerna glappar mm. En noggran överyn med lupp kan hjälpa. Med rengöring.
Kan du berätta vilken mekanik det sitter i den?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/13 :  23:00:15  Show Profile Send time a Private Message
Det här är den toppmatade DUO CD3 med lexanlock och skivpuck så det finns ingen släde. Lasern är en CDM 9 /45, alldeles ny ! Spelade förresten på den ikväll igen och nu funkade den nästan helt OK ! börjar nästan misstänka att någon spänning inte är som den ska, kanske en rutten konding ? Den har legat oanvänd något år innan jag fick den. Den är så trevlig att man gärna vill ha den att fungera, härlig highend från början av -90

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/13 :  23:09:25  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Rengöring av "guiden" supertun siliconolja på ...... gammal olja har en benägenhet att "hartsa" och bromsar då .......

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/13 :  23:14:54  Show Profile Send time a Private Message
CDM 9 är en svängarmsmekanik och den är alldeles ny och verkar gå lätt så det borde vara något elektriskt fel ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/13 :  23:16:20  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Går inte lasern på släde ??

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/13 :  23:17:29  Show Profile Send time a Private Message
Nä, den svänger i en radie, detta är vintage

Lämnat forumet
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/05/13 :  23:55:06  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Det kan inte vara spänning/fokus på lasern som är kass? Brukar finnas två potar för att justera detta, dock vet jag inte om det finns någon generell metod eller om man vill ha en servicemanul. Vrid inte spontant, kan gå snett då med uppeldade spolar =(

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/14 :  00:00:43  Show Profile Send Haakan a Private Message
visa bild på skapelsen då !

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/14 :  00:07:50  Show Profile Send time a Private Message
Det verkar inte finnas några justeringar ? bild imorgon !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/14 :  00:17:14  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jo men det måste finnas justeringar för "toe-inn toe-out" (som man sa förr i välden om framvagnen på våra bilar) alltså riktnings inställning på lasern!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/14 :  10:13:23  Show Profile Send time a Private Message
Så här ser den ut, riktigt trevlig när den fungerar





Svängarmsmekanismen ser ut så här:



Och underifrån:



Och slutligen kortet, utan justerpottar !



Vad göra ?



Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/14 :  10:54:33  Show Profile Send time a Private Message
Tänkte förståss byta kondingar men de visade sig vara ett oöverstigligt projekt då våra grodätande vänner verkar ha börjat med kortet när de gjorde chassiet det går inte att lyfta kortet eftersom transportfästena låser kortet ! Jag får nog fråga Cittromannen som är van med franska "finesser" / Idioti, välj själv

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/05/14 :  11:47:45  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Synd för dig time att den där är så j-la läcker!!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/14 :  11:53:19  Show Profile Send time a Private Message
Ja, VILL ha den att fungera ! Just nu funkar den men det verkar som regleringen för trackingen till svängarmen slår i botten när den är kall. Ett schema vore fint, har skickat en förfrågan till Grodätarna men väntar mig inget eller ett Goddag yxskaft-svar

Lämnat forumet
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/05/14 :  13:41:08  Show Profile Send luften a Private Message
time: Vacker cd-spelare! Hoppas du får den att fungera... ett tips vore att sätta in en fråga på diyaudio.com under digital forumet. Killarna där verkar veta en massa om philips transporterna, så dom kanske kan hjälpa dej!

//air
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/15 :  10:50:45  Show Profile Send time a Private Message
Luften, tack det glömde jag, fick tips om att byta "the evil electrolytics" så det är väl bara att börja bryta för att få ur kortet. Den började fungera efter att ha stått påslagen i fyra dagar så det kanske är en elyt som inte mår så bra. Den är trots allt tonåring ( kanske därför den krånglar ?!)

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/15 :  10:59:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Trotsåldern?!?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/05/15 :  11:01:12  Show Profile Send snare2 a Private Message
Många menar att CDM-9 är ett av de bästa drivverken som gjorts & till och med bättre än tex de senare CDM-12 typerna.

Det sitter CDM-9 i bla Burmester.

Edit= stavfel.

Edited by - snare2 on 2005/05/15 11:03:02
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/05/15 :  13:32:09  Show Profile Send molsson a Private Message
Dom felen som var med micromega, var dom lite senare tillverkade stage-modellerna.

No hay banda!!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/15 :  13:42:58  Show Profile Send time a Private Message
Jag ägde den för ca 12 år sedan och tyckte då den var bra men bytessjukan fanns då En av de grejor jag ångrat att jag bytt bort. Burmester minsann ! Den kanske är helt OK med en ny klocka och naturligtvis utan stamning

Lämnat forumet
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/05/15 :  23:27:00  Show Profile Send cittroman a Private Message
Franska finesser kan jag köpa men har aldrig stött på idioti!

Just nu är det tyskt rammel som spökar i farsans CX, min får stå utanför garaget.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/16 :  07:45:16  Show Profile Send time a Private Message
Jodå, har haft några "Gudinnor" DS, så jag vet vad du menar ! En liten knyck med skiftnyckeln fixade transportsäkringarna så det gick att få upp kortet. Nya kondingar beställda hos Elfa, spännande att se om den tar sig ! Fast ibland kan man undra om de tagit något glas rödvin för mycket förståss

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/16 :  16:52:42  Show Profile Send time a Private Message
Jaha, detta är svaret man får från Micromega, det blev alltså ett GoddagYxskaft-svar Jag frågade efter schema och vad jag skulle göra ! Grodätare

"Dear Sir,

We can’t provide you the schematics for the laser alignment as we are doing it in house.

Best Regards,

Sebastien SCHAER

MICROMEGA S.A"


Lämnat forumet
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/16 :  17:09:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kvak kvak, garlic, matbröd i armhålan...

Nåja - spelaren är bra när den funkar...

Det är inte så enkelt att det är injustering av lasern som behövs? Har för mig Pac pratade om detta nån gång på nån av sina maskiner!??


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/16 :  17:22:45  Show Profile Send time a Private Message
Det verkar som de justerar med fasta motstånd, finns inte en enda justering på hela spelaren. Kommer att byta "the evil electrolytics" och se om det hjälper. Livslängden på sådana standardkomponenter är väl egentligen redan uppnådd ? 12-13 år ? PAC gav mig lite tips men denna är lite för "fransk"

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000