HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fyllning i tubetraps?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2005/05/02 :  15:47:04  Show Profile Send Andrén a Private Message
Jag är i full gång på att bygga mina tubetraps. Men jag vet inte vilket mtrl som lämpar sig bäst att fylla de med?

Jag har kollat på andra som byggt och sett allt i från stenull, skumplast och syntetull. Men vad funkar bäst? Vilka parametrar är det som gör det bra till dämpning? Eller i vilket frekvensområde är de olika materialen mest funktionella?

Är det densiteten, massan, täthet? ja vad är det som fungerar bäst? en blandning eller ej? Tidningspapper, frigolitchips eller ljudisoleringsmatta från biltema?

Hjälp mig med bra snabba svar!

Mvh Karl-Johan

Akustikchef på Sounds of Science


Edited by - Andrén on 2005/05/02 21:59:15

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2005/05/02 :  21:59:00  Show Profile Send Andrén a Private Message
Någon måste väl kunna hjälpa mig?

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/05/03 :  07:27:03  Show Profile Send mace a Private Message
De tube traps jag monterat ihop har ingen fyllning alls, bara "vägg" så att säga

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/05/03 :  16:22:16  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Som dämpningsmaterial har jag funnit att mineralull: stenull eller glasull fungerar bäst. Viktigt är också att ett lufttätt hålrum bildas inne i tuben och det utrymmets storlek (djup och längd) påverkar var i frekvens och hur mycket det kommer att dämpa. Tuben ska ju fungera som en utjämnare mellan över och undertryck. Energin ska omvandlas till värme när den rusar genom mineralullsskiktet, så tjocklek och densitet är av stor betydelse. För tunt och för löst ger lite broms och motsatsen med för tjockt och för hårt material, reflekterar istället. Att tänka på också är att svepa in det hela i ett dammskydd av fibertextil så att inte fibrerna flyger omkring i rummet under spelning. En dia på 35cm ger en dämpning ner till 125-150 Hz, en 42cm diameter går ner till kanske 100Hz. Vanligtvis ligger problemen inte i basregionen , grötighet och andra otrevliga ljudstudsar och ekon med en en diffus ljudbild , uppstår vanligtvis mellan 100-400Hz. Placera tuberna bakom högtalare, snett framför dessa utmed sidoväggar, på sidoväggar och bak lyssnarplatsen , men spara reflekterande ytor på ca.65cm mellan tuberna. Takreflexer botas med absorbenter och diffusorer i mötet tak/vägg och där emellan. Själv använder jag dussinet hjälpmedel i rummet som är behagligt dämpat och ger både bredd , höjd och djup av ljudscenen och dessutom tillåter en lägre samtalston med bibehållen uppfattningsskärpa. Lycka till!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/03 :  19:27:44  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message

http://www.geocities.com/jonrisch/a.htm
http://www.geocities.com/jonrisch/a1.htm
http://www.geocities.com/jonrisch/basstrap.htm

Liten ordlista:
Polyesterbatting = polyestervadd (finns att köpa i tygaffärer eller på Jysk bäddlager)
Burlap = ungefär juteväv, finns också i välsorterade tygaffärer men det går bra med annat tyg också

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/03 :  19:35:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
I min anläggningstråd finns liten kort beskriving av hur jag byggde tube-traps. Jag byggde enligt john risch recept och du kan läsa om det i min anläggningstråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 Länkarna till John Risch fick du i min förra post.


"Sampix" har använt rörskålar (färdigformade rör av pressad mineralull och sedan ett lock av spånskiva eller mdf i varje ända. Problemet med rörskålar är att de är knepigare att få tag i som privatperson och inte helt gratis heller men de sparar mycket jobb. se hans sida: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15279&whichpage=9 of följande sida kan du se hur "sampix" har gjort.


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2005/05/04 :  16:18:00  Show Profile Send Andrén a Private Message
Tackar för bra tips! Nu ska det inhandlas mineralull =)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/05 :  11:17:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är viktigt att förstå att materialet måste vara genomsläppligt för luft eftersom det delvis fungerar genom att tryckutjämning mellan rummet och rummet inne i tubetrapen får luft att rusa in och ut genom tubetrappens vägg.
Skumplast är väl lufttätt?
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2005/05/06 :  00:16:42  Show Profile Send Andrén a Private Message
Mer eller mmindre så är det väl det, men faktum är att det fukar som extra dämpning under min matta samt att jag sett bilder på tubetraps-byggen med ljust "dämpmattor" eller skumplast som del i fyllningen. Så frågan om hur det är i jämförelse?

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/06 :  08:11:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag läste någonstans att man ifrågasatte betydelsen av tryckutjämningen utan menade att det är vanlig passiv dämpning som har störst inverkan, och då genom att dämpmaterialet på grund av tubetrappens form kommer en bit ut från väggen, vilket är en förutsättning om man ska dämpa bas. Men i så fall kan man lika gärna ha en skiva som man ställer i hörnet i 45° vinkel mot dom båda väggarna.
Enda möjligheten att testa är att klä alla sina tubetraps i plast och se om det blir någon skillnad.
Men i alla beskrivningar av tubetraps så trycker man på nödvändighetan av att ha ett poröst material i väggarna och att täta ordentligt mot locken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/05/06 :  12:53:51  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Plast reflekterar, så det bör man bara använda på en begränsad yta av absorbenten. Ska man dämpa i den nedre basregionen, krävs mycket djupa och stora absorbenter, såvida man inte använder Heimholz typ. Man blir ofta lurad att tro att en oren bas (bumlig) beror på för dålig dämpning under 100Hz. Men orsaken är vanligtvis en massa reflexer,ljudstudsar,fladderekon och stående vågor mellan 100-400Hz ,som maskerar den rena basen och skapar en odiffus ljudbild (grötighet) som följd.

Det bästa är att börja rensa upp i lyssningsrummet med att angripa dessa oönskade reflexer och man kanske upptäcker att en ren och tillräcklig bas framträder, torr och snabb.
Jag rekommenderar att börja i rätt ände (se mitt inlägg i denna tråd) och att sedan prova och testa olika lösningar. Fördelen med tubetraps är att de dämpar ganska brett i registret och inte så exakt i frekvens, som andra mer specifika lösningar.

Jag har funderat på att ev. låna ut ett testkit med 4-6 absorbenter så kan alla som vill testa några dagar, och sedan om testet faller gott ut, själv bygga eller införskaffa ett antal av dessa akustikförbättrare.


PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/05/06 :  13:33:48  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Ber om ursäkt! HELMHOLTZ heter det och inget annat!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2005/05/07 :  22:32:55  Show Profile Send Andrén a Private Message
Tackar för detta. Har gjort lite granna åt ackustiken hittills, men det finns ju mer att göra såklart. Var har du dina absorbenter då? Om du bor i närheten av uppsala/stockholm så vore det ju enkelt som du sa att låna och testa hur det skall placeras på bästa sätt.

mvh Karl-Johan

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/05/08 :  10:54:39  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Jo det går att ordna. Kommer att vara i Stockholmsområdet veckan efter denna. Min tanke var att de som har intresse för akustik, kunde få prova denna lösning med 2x35cm runda tuber att placera på högtalarväggen, 2x35cm halvrunda att hänga på vägg snett framför högtalarna, vid första reflexen och 2x24cm halvrunda att hänga bakom lyssningsplatsen. Tuberna är ca.120cm höga och försedda med pålimmade lock i MDF, dammskydd av fibertex, yttertyg i röd nyans och ytterlock i vitlackad MDF med neddragen kant. Den som lånat detta "kit" ansvarar för det och ordnar med hämtning eller transport till ev.nästa i turordningen. Det kostar inget att prova några dagar förutom ev.leverans. Sedan kan var och en bedömma om detta är något att satsa på d.v.s att själv bygga eller låta någon annan göra detta.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2005/05/19 :  16:21:19  Show Profile Send Andrén a Private Message
Sådär då var de färdigbyggda =) Det blev till sist att jag fyllde de med stenull.
Första intrycket var, hur de kan göra sådan stor skillnad. Har visserligen inte gjort någon ambitiös uppställning av högtalarna ännu, men som sagt det äter verkligen upp massa dåliga resonanser, mellanregister och diskant kommer fram på ett mkt bra sätt.
Enda som jag skulle kunna önska extra är att kunna ta bort ännu lite mer av låga frekvenserna, men med 25cm diameter så rören så blir det svårt.
Men slutligen är jag mkt nöjd.

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/05/19 :  18:39:21  Show Profile Send xdakob a Private Message
Kul att det fungerar, Kalle!

Får komma och lyssna hos dig någon dag!

Ha det fint

Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2005/05/19 :  20:56:06  Show Profile Send Andrén a Private Message
xdakob: Det får du gärna göra, men jag sticker till Gotland om en vecka, och kommer inte vara hemma nå vidare mycket i sommar så det får bli snart =)

Mvh Kalle


Övrigt så ska g försöka få upp några bilder så folk kan se hur det ser ut .

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/05/19 :  22:17:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Detta är ju en väldigt intressant tåt, men var är alla bilder?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2005/05/19 :  22:40:25  Show Profile Send Andrén a Private Message
Har inte haft tillgång till digitalkamera under byggets tid, men jag ska fota resultatet och lägga upp.

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/05/20 :  00:36:53  Show Profile Send xdakob a Private Message
Vi får väl se...

Har lite tajt om tid just nu, två tentor nästa vecka men det kanske finns tid lite längre fram. Annars får vi ta det efter sommaren!

Ha det fint

Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000