Author |
Topic |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/05/13 : 09:02:05
|
Hej,
Enligt radion har Monica Zeterlund dessvärre omkomit i en brand.
Zetterlund har givit mig ett antal låtar som ligger varmt om hjärtat.
Dock är det ännu inte 100% bekräftat att det är Monica som omkommit branden. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2005/05/13 : 09:39:35
|
"sakta vi gå genom stan.."
Henne har man ju liksom växt upp med på tv bland annat.
Vila i frid. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/13 : 09:53:30
|
R.I.P |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
|
C-Quence
Member
553 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/05/13 : 10:49:18
|
Verkligen sorgligt... Jag hörde om detta på morgonnyheterna. Otroligt sorgligt oavsett vem det är som omkommit i lägenheten. Men låt oss hoppas att Monica är välbehållen...
Jag har många av hennes inspelningar och njuter verkligen av hennes stil och framföranden. Hon har en härlig förmåga att föra fram det "Svenska vemodet". Hon gör det på ett vackert och medryckande sätt. En stor sångerska...
P.S. C-Q, det är en av våra absolut största Svenska nutidssångerskor som det handlar om, jag tror nog att vi klarar av att hantera flera trådar samtidigt om denna ikon. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
C-Quence
Member
553 Posts |
Posted - 2005/05/13 : 10:53:38
|
Det är mycket tråkigt att en av våra största sångerskor gått bort (may she rest in peace), men jag tänkte mer på att slå ihop informationen eftersom det skulle inviga lite mer ordning & reda, så att säga.
|
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2005/05/13 : 13:55:51
|
Fruktansvärt tragiskt men.......enligt nyheterna så ligger troligen sängrökning bakom. Hur dum får en människa bli. Tur att inte fler i huset strök med.
Ber om ursäkt om jag verkar cynisk!! Tragiskt som sagt men att röka i sängen............
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
Edited by - Snoddas on 2005/05/13 14:27:34 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/05/13 : 17:01:32
|
Saxat från SvD:
"Kan orsaken till branden vara sängrökning? – det har vi inte en susning om nu, det kan man bara spekulera om och det tycker jag inte att vi ska göra, säger Petersson." |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2005/05/13 : 18:01:28
|
Jag vet ingeting om denna person, förutom att jag känner igen namnet. Vad var hon mest känd för?
R.I.P. om så nu är fallet.
mvh Martin |
This space intentionally left blank.™ |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2005/05/13 : 18:44:39
|
En legend har gått ur tiden, tror inte riktigt vi svenskar har förstått hur uppskattad hon var utanför våra gränser, sådant brukar inte visa sig förän det är försent, många fantastiska skivor som hon har gjort lever dessbättre vidare ! |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Sondek
Member
378 Posts |
Posted - 2005/05/13 : 22:44:51
|
"Att angöra en brygga" med Monica... bättre svensk jazzklassiker finns väl knappast?
En samlings cd med Monica spelar i bakgrunden just nu och jag kan bara konstatera att hon kunde sjunga med en speciell inlevelse som få andra!
I TV sammanhang är det väl Söderkåkar hon är mest känd för! Men man bör nog vara närmare 40 år för att minnas det...
Tråkigt att hennes liv slutade så tragiskt!
|
Bättre och bättre dag för dag :-) |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 15:12:03
|
Tråkigt, en stor artist har gått ur tiden.
|
|
|
Greensleeves
Member
172 Posts |
Posted - 2005/05/18 : 04:19:41
|
Dels är det naturligtvis tragiskt att en så stor artist, och människa, gått ur tiden, dels är det tragiskt att hon pga ryggproblem m m inte kunde uppträda och spela in så många skivor som vi alla fans önskat, dels är det (smått) tragiskt att det kanske inte finns så mycket till återväxt inom artistbranschen, eller finns det..?
Vi får hoppas att Lisa Nilsson m fl blommar ut till någonting riktigt stort vad det lider.
Mvh Greensleeves |
Mvh Greensleeves |
|
|
|
Topic |
|