HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygg din tangentialarm själv
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/13 :  00:47:20  Show Profile Send esl a Private Message
Byggde tonarmar och skivspelare för flera år sedan och var inspererad av en dansk kille som heter Poul Ladegaard.
Den Danska tidningen High Fidelity har faktiskt haft en hel del fantastiskt bra reportage och byggbeskrivningar.
Bla denna som jag funnit på nätet:
http://www.aiko.com/roscoe/airbearingarm.html

Jag byggde de sista armarna med lufttillförseln i svävardelen istället, vilket ger fördelen att man kan minska lufttillförseln, eftersom inte en massa luft går till spillo som i Pouls konstruktion.
Inte bara hans förresten, alla tidiga luftarmar var byggda så (förutom maple noll)

Lägg också märke till att den horisontala resonansfrekvensen kan läggas långt under den vertikala. vilket inte är fallet med andra armar, t.o.m Forsellarmen och Air Tangent kan inte uppnå så låg horisontell resonansfrekvens utan att påverka den vertikala.

Ett oljebad rekommenderas att "hänga på" även om denna luftarmen kan fås mycket mer dämpad (genom att minska luftmängden, och därmed luftspalten) än Forsellarmen och Airtangent.

Visst är det en tjusig konstruktion!
Lägg märke till hur han löser problemet med att slippa "slipa in" svävaren i bärarvinkeln!!

Genom att lägga en aluminiumfolie på bärarvinkeln, lägga på epoxilim och sedan "svävarvinkeln", så har han skapat en i det närmaste perfekt avgjutning! Har testat själv och det är busenkelt!

Lycka till!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2005/05/13 20:00:25

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/05/13 :  11:19:03  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Detta måste testas...

Jag har en Thorens TD 150 II på ingång som får bli verk... den har så tråkig arm i alla fall...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/13 :  15:27:37  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Är detta möjligt, går det att göra själv! Kanske något för IndustriProgrammet (jobbar som nätverkstekniker på en skola) att sätta tänderna i...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/13 :  18:14:30  Show Profile Send esl a Private Message
Det finns bildlänkar högst upp på sidan. Materialkostnaden inkl luftpump hamnar på max 350 kronor.
Och då räcker pumpen till skivspelaren i framtiden också...
Som armrör är gamla skidstavar, badmintonrack, fiskespö mm utmärkta, då de finns som
koniska och i kolfiber, lätta och mycket styva.
Verikallagringen med rakblad är det som jag körde med och det funkar bra. Gamla begagnade brytblad funkar fint... släng dem inte! Bygg en tonarm istället!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/13 :  18:36:29  Show Profile Send esl a Private Message
lömde att skriva "vikten av" (hehe) massa hos skivspelare och fundament med en tonarm där man har en så stor vertikal massa. Tänk er slädens totala vikt på kanske 150-200 gram och så slår man till spelaren från sidan... Släden kommer att stå still i förhållande till omvärlden, nålen kommer inte att "hålla emot tillräkligt"
Väggfast montering och en spelarvikt (med fundament) på 20 kg är ett minimum.
Helst vill man ju uppnå viktförhållandet 1:1000 mellan rörlig del/stilla del, även hos skivspelare (alltså inte bara högtalarkon/låda).
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2005/05/13 :  18:53:45  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Det är bara att börja bygga, mkt. enkel & bra resultat. Gjorde min arm i balsaträ, har dock köpt ett alu & ett kolfiberrör från en bågskyttefirma till att göra en ny arm utav. Har fått beskrivning av en enligt källan mkt. bra arm.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/13 :  19:37:23  Show Profile Send Peter S a Private Message
Får man fråga vilkat bågskyttefirma? Jag har lagt en beställning hos ett firma i Gbg men det drar ut på tiden.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/13 :  22:01:49  Show Profile Send time a Private Message
PeterS, gå till en sportfiskebutik, det gjorde jag och fick en massa olika spödelar som blev armrör

Lämnat forumet
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2005/05/13 :  23:38:14  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Peter S. http://www.scandinavianbowhunting.com/
Mkt. hjälpsamma, ett stort + med pilrör är att dom är extremt raka & styva. Fick mina efter 2 dar.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/13 :  23:47:31  Show Profile Send esl a Private Message
Fiskespö i kolfiber biltema 119:-
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/14 :  10:23:22  Show Profile Send time a Private Message
Man får dem gratis om man är tillräckligt ihärdig ! Det är roligt med tonarmar, provade bygga några för några år sedan. Tyckte nog att Forsellvarianten fungerade bäst praktiskt eftersom slangen till luften bromsade mer än en konventionell arm. Kanske beror det på vilken mjukhet man har på pickupen om det fungerar. Här är mitt försök till arm, hålen laserborrades och släden slipades sedan in med ventilpasta




Lämnat forumet
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/14 :  12:02:42  Show Profile Send esl a Private Message
Det finns tunna fina slangar som man kan ha till släden och som inte gör för mycket motstånd..
Jag använde "kabelisolering" som en nödlösning och det funkar fint! Gratis dessutom!
Intressant med laserborrningen... vilka firmor gör sånt?
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/14 :  12:11:54  Show Profile Send time a Private Message
Vi gjorde det i vår applikationsverkstad men de har numera knoppat av sig och kör eget. De heter Lasernova och ligger i Östersund. Vi gjorde armrör till andra Svenska armar på tiden när det begav sig...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2005/05/14 :  13:37:18  Show Profile Send Jan I a Private Message
Hei time
Flott arm du har laget.
Hvilken tykkelse har du på hullene?
Hvor mange hull har du og hva er avstanden mellom dem?
Har du hull både på for og bakside?
Hvilken type luftpumpe bruker du,og hva er avgitt luftmengde på den?
Hva er diameteren på røret,og hva er diameteren på akselen?
Mange spørsmål,men håper jeg får svar
På forhånd takk
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/14 :  14:26:42  Show Profile Send time a Private Message
Jan I, Kommer inte ihåg håldiametern men troligen 0.2 mm. Det är 5 mm mellan hålen och röret är 300 långt, hål bara på en sida. Röret är ett 20 mm rostfritt rör avsett för kylning i kärkraftverk, väldigt jämnt, sedan slipat. Släden är inslipad med pasta, kanske någon tiondel större. Det finns inga sanningar så det går säkert att använda andra diametrar och hålkonfigurationer, huvudsaken är att släden svävar. Blir hålen för stora kommer släden att stöta mot luftströmmen innan den "hoppar över" Pumpen är en membranpump, känner inte till data men jag tror en vanlig akvariepump skulle fungera, det går inte speciellt mycket flöde. Någon annan kanske vet vilka pumpar som går att använda ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/14 :  15:39:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har en akvariepump till min.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/14 :  15:48:30  Show Profile Send Peter S a Private Message
Time: Mycket vackar arm
Var nånstans köpar man rostfria rör från kärnkraftverk
Vilkat material är slädens rör gjort av?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/14 :  15:52:09  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag fick tag i tunn silikonslang till luften. Den ligger i en slinga bakom armen och gör minimalt motstånd.
Var lite osäker på Forsell-principen, undrade vad som händer varje gång släden hinner till ett nytt hål.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/14 :  16:00:37  Show Profile Send Peter S a Private Message
Esl: Fiskspö från biltema!! Tack för tipset!
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2005/05/14 :  17:46:50  Show Profile Send Jan I a Private Message
Hei Bernt
Flott arm din også
Hvilke dimensjoner er det på din arm? (rør og aksel)
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/14 :  17:51:36  Show Profile Send time a Private Message
PeterS, Sandvik gör rör, går att fixa. släden är gjord av aluminiumrör och hållaren somarmen sitter i av Acryl. Hålen ger lite motstånd men väldigt lite, det kanske är lika illa som slang ?! jag tror bägge alternativen fungerar bra. Det är väl synd att slakta ett spö, min lokale fiskehanlare hade en hel knippe med spödelar, det var bara att välja !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/14 :  18:52:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jan I, det är Peter S som byggt min spelare så han vet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/15 :  12:55:04  Show Profile Send Peter S a Private Message
Time: Tack!
"synd att slakta ett spö" - mera synd att slakta fisken, skulle jag säga...
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/15 :  12:57:13  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jan I: Släden är 15mm utvändigt och långa röret 12mm.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/05/15 :  21:41:19  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Det ter sig logiskt att ansluta luftpumpen till armdelen (och inte till släden) utesluter utblåsmotståndet för varje hål som i Forsells arm. Men då tillkommer frågen om det mekaniska motståndet i luftslangens mekaniska inertia gentemot armen.
Jag är benägen, rent intuitivt, att föredra Peters lösning före Forsells.
Det stämmer också med ESL's design.
Dimitri
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/15 :  23:09:00  Show Profile Send time a Private Message
Forsell och Häggmark(Airtangent) mfl använde rör med hål trots stort besvär med laserborrning mm Antagligen för luftslangens skull. Den minsta friktion tippar ljudbilden direkt. De har säkert funderat en del innan de gick till verket inga B-skådisar direkt..

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000