HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 svanå
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/12 :  15:50:15  Show Profile Send Haakan a Private Message
är det nån som har prislista på svanåsprylar? pma gärna över den isf

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/12 :  15:53:29  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Även jag är väldigt intresserad av en komplett prislista.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/05/12 :  15:56:02  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag också.

/J
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/05/12 :  15:57:20  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Mailar inte Svanå en sådan på förfrågan

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/12 :  15:59:58  Show Profile Send Snoop a Private Message
TQ45 säljs dem fortfarande?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/12 :  16:35:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Maila och fråga så får ni säkert svar...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/12 :  16:37:03  Show Profile Send Haakan a Private Message
tror jag säkert men nu är det så att jag vill ha det nu

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/05/12 :  19:14:54  Show Profile Send Micke65 a Private Message
TQ45 kostar ca 1500:- om jag minns rätt
/micke
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:16:24  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Finns en kanon bra ljudabsorbent som kan fås med i stort sett vilket tyg som helst laminerat på. kolla www.akustikmiljo.se

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/13 :  20:52:52  Show Profile Send Haakan a Private Message
nya variovent v-4 (helmholtz) kostar 1500+moms färdigbyggd

var ungefär 43*43*112 om jag inte missminner mig

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/14 :  07:58:57  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag har mailat vid några tillfällen och frågat om priser på en myriad av produkter men bara fått svar med något enstaka pris. Jag skrev också att jag ansåg att priserna skulle visas på webbsidan eftersom många av oss inte har budgeten att handla "allt man behöver för ett perfekt rum" utan snarare att man får börja någonstans med det man har råd med och sedan bygga vidare - något som är extremt svårt om man inte har priserna, och det känns onekligen jobbigt att tjata sig till priser på alla de moduler som man är intresserad av - för man måste verkligen tjata sig till det (iaf i mitt fall). De höll med och sa att priserna kommer ut på nya webbsidan - men det verkar ju inte ha blitt något av det.

Hur går det egentligen med Svanåprodukterna från Hificonsults sida - det kommer inte upp några priser på deras webbsida? Sladd

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/14 :  10:44:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tq finns inte längre utan det är V4 o V3 som gäller nu. Pris är ca 1500 Kr om jag kommer ihåg rätt. Dom olika modulerna för diffusering har givetvis olika pris beroende på vilken modell. MA modulerna tex kostar ca 2000 :- per kvm.

För att få tag i Matts så är det nästan bäst att ringa.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/05/14 :  13:04:51  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Hej!

Tålamod är en dygd.....

Hemhifi-folket kommer i fortsättningen att ha några utvalda produkter att välja på. Svanå själv pysslar ju med att arbeta per timme och per kvadratmeter och i unika miljöer. Hela hans enorma sortiment går inte att prissätta för hemhifi och hembio, det är ursprungligen inte tänkt för detta.

Intresset ökar dock glädjande nog och därför tas det nu fram ett begränsat antal varianter/produkter som tillverkas i lite större serier.

Dessa är Akustiktavlor, helmholtzresonatorer samt absorbenter. Med dessa 3 prytlar kan man få ordning på de flesta problem som finns i normala hem samt även grotta sig djupt in i hi end-sfären.

Akustiktavlorna finns nu som prov i butiken, vi lägger ut bild och pris nästa vecka, 60x90 cm, huvudsakligen en diffusor men också en absorbent i mitten. Pris ca 1950:- styck

Absorbenterna har börjat säljas, 60x90 cm i tjocklekar från 2 cm till 5 med eller utan färgat tyg på framsidan. Priser från 150 - 500:- styck.

V4 samt V5 (siffrorna indikerar måtten, V4 är 40 cm djup) kan läggas mot vägg eller ställas i hörn, tar från ca 30 - 40 Hz och är steglöst ställbara, ca 105 cm långa. Varje enhet kapar ca 1,5 dB i vald frekvens. Kostar ca 2000:- styck.

Jag vill dock poängera att det inte finns en prislista färdig för V4, V5 samt akustiktavlorna då ingen sådan lista har kommit från Svanå ännu. Gamla priser gäller ej längre då sälj till hemhifi och hembiokunder nu sker genom 3 nya kanaler:

För södra Sverige köps produkterna via Hificonsult (Närke och söderut), mellansverige sköts av Svanå & Co själva via en separat firma och Norrland slutligen av en 3:e aktör som också nås via Svanå.

Vi väntar också på både prislistor och V4/5 och mer akustiktavlor från Svanå. Så fort allt finns kommer vi att lägga ut bilder, priser och al info på hemsidan.

Tålamod var det....

Här är akustiktavlan stulen från en annan tråd på annat forum som teaser:

http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=020

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2005/05/15 18:44:00
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/14 :  13:31:47  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
Varje enhet kapar ca 1,5 dB i vald frekvens.


det lät väldigt lite, ok att dom är relativt små men 1.5db?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/14 :  15:11:04  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tålamod - vad är det

En RIKTIG teaser var det med, för jag ser ingen bild alls

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/14 15:11:38
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/14 :  15:13:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Antar att det är en tavla som Juha har. Det är fellänkat heltenkelt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/05/14 :  16:16:02  Show Profile Send hjort a Private Message
Priset för V4 och V5 är 1500 + moms enligt vad Mats sa till mig.
TQ45 kan beställas fortfarande men den är inte lika effektiv i lågbas register.

Jag satte upp fyra st såna här i taket med 5 cm luftspalt. De kostar ca 400:- styck och då ingår byglar för antingen tak eller vägg.
De är gjorda av "rätt" material så dämpningen blir jämn det blir det inte av skumplast.
De kan plockas upp från http://www.bullerbekamparen.se/ i partille eller köpas hos http://www.absoflex.se för frakt med posten.

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/14 :  20:26:43  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Finns det några specs hur stor absorbtionen vid godtycklig frekvens är på dem?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/14 :  20:58:07  Show Profile Send Haakan a Private Message
det står i pdfen på hemsidan...men det va inte mycket under 400hz

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2005/05/15 :  01:43:59  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Det måste vara underbart att arbeta inom ett område där man inte har någon konkurens alls. De presumativa kunderna ställer frågor på ett forum istället för att kunna vända sig till någon konkurrent.
Efter att ha gjort en enkel mätning med en testskiva och ljudtrycksmätare är jag själv sugen på att försöka förbättra akustiken i mitt lyssningsrum.
Men om jag är kund med pengar i näven tycker jag inte att jag ska behöva ha nå't större tålamod....

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/05/15 :  16:37:34  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej Mirage!

Det finns betydande konkurrens även inom detta område.

Om vi inte har något att sälja så kan vi ju inte. Det handlade inte om ovilja eller ointresse alltså.

Vi lägger ut info så fort det går.

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/15 :  16:49:45  Show Profile Send Haakan a Private Message
är du 100% på siffrorna ang v-4? 1.5db lät lite, har hört några siffror att gamla tq45 dämpade 3db det är ju rätt stor skillnad

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/05/15 :  18:33:33  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

I väntan på datablad och prislistor är jag inte säker på någonting

men en tq 45:a är större och kostar mer, det finns fysisk samt penningmässig logik i det mesta.

V4:orna går att fixa in i ett rum på ett mer osynligt sätt, liggande, stående, 2 på varandra eller efter varandra på golvet, som blombänk.... en mer flexibel produkt.

Pratade med Mats på Svanå för en timma sedan. Vi får våra första V4:or i veckan som kommer, tycker Mats det ser det bra ut trycker han på produktionsknappen.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/05/15 :  19:36:54  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
2 på varandra


Detta kan man ju även göra med TQ-45:orna. Från bilden hos Juha tycker jag TQ-45 verkar bra mycket snyggare än V4... men det är ju en smaksak
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2005/05/15 :  20:15:44  Show Profile Send juha a Private Message
V-4 är lite snyggare än TQ-45, åtmistone i verkligheten. V-4 har ju en fördel att man kan bygga vidare på den, TQ-45 är svårare att integrera helt enkelt.

V-4 finns även med rundat hörn tex.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/05/15 :  23:16:51  Show Profile Send Bubben a Private Message
TQ-45 kostar 1000:-/m inkl moms + frakt. Altså en hel del mindre än V4 om priserna stämmer. (Har kvitto på TQ-45)
Stämmer det att TQ-45 inte går att beställa längre...? jag skulle behöva ett par till.
Eftersom det inte har nämnts så mycket om priser kan jag ju nämna att på samma kvitto står det att en halvrund, 120 cm lång, 32 cm i diameter, skumgummi-abcyl kostar 500:-.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000