HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikproblem/Placeringsproblem högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/12 :  08:12:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har just nu mina högtalare för tätt intill varandra (bara ca 1-1 1/2 meter) och för nära vägg (ca 25-30 cm) i mitt rum, ska dock flytta i juli och då ska uppställningen förbättras. På vilket sätt blir ljudet sämre (dvs grötar det ihop sig etc) när det är uppställt som jag har det nu jämfört med korrekt avstånd mellan högtalarna och mer luft till bakvägg? Vilka förbättringar i ljudet kan jag vänta mig vid bättre högtalarplacering? Mina högtalare har två basreflexportar baktill.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/12 08:16:26

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/12 :  08:38:37  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
För det första så justerar du basmängden genom att ändra högtalarens avstånd till bakväggen, närmare ger mer bas och kan samtidigt ge mer problem med resonanser i rummet. Detta märker du enkelt om du förflyttar dig runt i rummet medans du spelar. Någon bumlighet i lyssningsposition vill du inte ha.

Samtidigt så justerar du djupet på ljudbilden med avståndet till bakväggen, detsamma med sidoavståndet, längre till sidorväggarna ger en bredare och luftigare ljudbild, närmare så blir den mindre bred (utanför högtalarna).

Avståndet mellan högtalarna bestämmer fokusen i ljudbilden, nära ger en bättre definierat centrum i ljudbilden, bättre fokus på rösten t.ex. Det är med andra ord en avvägning mellan avstånd mellan högtalare och till sidväggarna, bredd och fokus. Kommer högtalarna för långt ifrån varandra så tappar du fokusen och röster blir diffusare och breda mellan högtalarna.

Symmetri är att eftersträva för olika avstånd till väggarna skiftar ljudbilden åt respektive håll.

I slutänden är det ju en smaksak vad man är ute efter, många problem kan man också efter-justera med akustikpaneler om uppställningsmöjligheterna är begränsade.

Ofta brukar man väl säga att man börjar med att flytta högtalarna i djupled tills man får ett bra djup i ljudet. Sedan flyttar man högtalarna nära varandra och flyttar ut dem gradvis tills man tappar fokusen i centrum. Sedan flytta dem nära sidoväggarna och flyttar dem tills bredden känns okej. Då har du fått fram en ungefärlig placering, sedan kan det vara en avvägning där du får optimal bredd eller fokus då du förmodligen kommer fram till olika placeringar för optimal fokus och optimal bredd.

Där du har bredd och fokus kan du justera djupet ytterligare, även mixtra med toe-in. Det är ett iterativt förfarande

Det är med andra ord alla parametrar du justerar med placeringen så den är ytterst viktig.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/12 08:45:06
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/12 :  08:44:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har inga sidoväggar nära högtalarna, däremot står en tv mellan dem och en möbel på var och en av sidorna, dvs bägge högtalarna står mellan två möbler kan man säga. Hur påverkar det ljudet? Hur hör man resonanser? Jag tycker röster är lite diffusa på vissa skivor, dvs de hamnar en bit bak i ljudbilden.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/05/12 :  08:46:42  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet då då

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/12 :  08:49:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jonas = Farbror Barbro?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/12 :  09:02:35  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
När du har möbler nära högtalarna så påverkas ljudet bå¨de på sidorna och mellan. Du förlorar lite i bredd och i fokus. Bredden behöver inte direkt vara negativt, men objekt mellan högtalarena resulterar alltid i att man tappar lite fokus och luft i ljudet - det är i varje fall min erfarenhet. Speciellt om objektet finns i nivå med diskant och mellanregister.

Resonanser är ju ljudvågor som reflekteras av väggarna och förstärker nya ljudvågor från högtalarna, och det resulterar i att man får högra volym peaker vid vissa frekvenser. Eftersom högre frekvenser har kortare ljudvågor blir det inga stora problem där utan det är i basen som har väldigt långa ljudvågor som problemen är som störst.

Det enklaste sättet att hitta en detta fenomen är att spela ett basrikt spår och vandra runt i rummet. Värst är det vid väggen bakom lyssningsposition, så det är ingen jättebra idé att sitta och lyssna i en soffa ställd mot bakväggen. Har du soffan mot bakväggen kan du enkelt testa detta genom att luta dig fram, skillnader på några fjuttiga 10-tal cm gör stora skillnader, så du hör hur basen stramas upp och minskar när du böjer dig fram.

För det första så varierar ljudet från skiva till skiva så på vissa skivor kan det förstås finnas diffusa röster. Jag vet inte om jag skulle säga att en tillbakaskjuten röst är en diffus utan det kan ha med djupledet att göra men det kan också bero på en eller flera komponenter i din anläggning.

Så nej, det finns inga genvägar tyvärr. Men det underlätter helt klart att veta vad man ska leta efter när man flyttar högtalarna, och det är viktigt att flytta i ett led åt gången, annars spelar allt för många faktorer in i förflyttningen och det är svårt att hitta ett bra läge på högtalarna.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/12 09:04:29
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/05/12 :  09:14:56  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Hur hör man resonanser? Jag tycker röster är lite diffusa på vissa skivor, dvs de hamnar en bit bak i ljudbilden


Hej Matte!
Man får anta att du nu fått dina nya Vienna
högtalare med scanspeak-elementen.
Det tar förmodligen väldigt lång tid att spela in
dessa. Minns hur det var med mina egna
scan speak kolfiberbasar till proac klonerna.
Minst 200 -400 timmar innan rösterna lossnar.

Den som väntar på något gott

JM lab högtalare i electra serien skall gärna
gå 1000timmar innan det börjar hända riktiga saker.
Men de uppnår aldrig det stora fylliga mellanregistret
som ett par koofiber scanspeak element förmår.
Samtidigt är LM Lab basen torr och mycket lättare att bemästra....

Edited by - Per100 on 2005/05/12 15:57:14
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/12 :  09:26:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Per: Nej det handlar inte om mina nya högtalare, de får jag först nästa vecka, utan om de lånade Concert Grand. Men de kanske också behöver mer inspelning, sen är ju högtalarkablar och ena signalkabeln helt nya och knappast inspelade...

Sen är det bara diskanten som är från Scan Speak (eller egenligen en av Vienna modifierad Scan Speak-diskant), membranen är från Seas (kanske också modifierade av Vienna) efter vad jag läst.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/12 09:37:46
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/05/12 :  09:40:52  Show Profile Send ulfsan a Private Message
...fel tråd...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/05/12 09:42:05
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/05/12 :  15:57:47  Show Profile Send Per100 a Private Message
Ser att det bara är Mahler och Strauss som har
scanspeaks kolfiber basar.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/12 :  16:27:12  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message


Jag har heller inga problem med sidoväggar, högtalarna ut (framkant) drygt metern från bakväggen och drygt 2m mellan högtalarna. Tyvärr har vi en TV imellan högtalarna men jag brukar ibland ställa en madrass framför men har inte märkt nån dramtisk skillnad. Snarare så att skivor med ordinära panorerad mono inspelningar låter ngt. bättre utan madrassen men goda riktiga stereoinspeln. vinner med madrassen.

Tyvärr står soffan mot väggen, en kompromiss jag gått med på, men det funkar faktiskt. Bor i betonghus men den väggen är ganska porös, ej bärande.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/12 :  17:00:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
per100: Det stämmer nog! Ska försöka lyssna på någon av dem en dag, för Viennas ljudkaraktär gillar jag skarpt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/05/12 :  19:47:56  Show Profile Send Leif B a Private Message
Hej matte.
Det där med högtalarplacering är en lång historia.
Din placering nu borde göra att basen känns bumlig och oprecis.
Perspektivet borde kännas trådsmalt. Djup i ljudbild, närmast obefintlig. Högtalare behöver luft och placeras helst 1/3-del ut från bakre väggen av rummets djup. Sittplatsen bör vara c:a 1/6 av rummets djup. Sen ska du sitta ungefär 1,18 ggr avståndet mellan högtalarna.
Omräknat med ett rum på 6 meters djup så blir det typ så här.
Högtalare 2 meter från bakvägg.
Sittplats blir 1 meter från bakvägg.
Avstånd fram till högtalare blir då 3 meter.
Avståndet mellan högtalare blir då 3/1,18 m. Dvs 2,54 m
Jag tycker denna variant kommer närmast optimal placering. Kräver dock antingen att man har egen lägenhet eller en snäll fru eller flickvän som förstår att du är lika snäll även om du är lite galen.

mvh Leif B

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/12 :  19:53:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Leif B: Tack för tipsen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/05/12 :  20:19:24  Show Profile Send pak a Private Message
en sak är då säker,och det är att det blir inge vidare bra fokus med så tätt ihop-inte hemma hos mig i alla fall.bara en enda ljudgröt där allt händer på samma plats-inge kul precis.precissionen blir mycket bättre med bredare isär,så man kan följa allt bättre.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/16 :  09:08:07  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jag tycker röster är lite diffusa på vissa skivor, dvs de hamnar en bit bak i ljudbilden.

Matte!!

Hade exakt samma upplevelse som du i början med att röster hoppade ett par meter bak i ljudbilden. Efter att ha ägt Kappa 600 som fullkomligt slänger ljudet i ansiktet på en insåg jag efter ett tag att det är så det här det skall vara.. Sångaren står ju faktiskt på scenen en bit ifrån en och sjunger normalt och inte i knät på en! Lyssnar man på en live konsert t ex är detta ännu tydligare. Och med vissa "analytiska" högtalare blir det otroligt påfrestande och jobbigt att lyssna när man nästan får rygga när sångaren kör igång!! Nä, med rösterna längre bak i ljudbilden står sångaren ihop med orkestern och sjunger!

Angående inspelningen är det som det redan konstaterats.. Viennas element behöver mkt gymnastik innan dom svänger som bäst!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/16 :  11:31:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mahler: Tack för reflektionerna, upplever faktiskt också att sångröster är mer en del av helheten än med mina tidigare AV, där rösten oftast låg längst fram. Kanske därför jag upplever röster ligga längre bak i ljudbilden med Vienna. Kanske är detta också mer realistiskt?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/05/16 :  14:33:27  Show Profile Send vole a Private Message
Som det har påtalats här ett flertal ggr. så är det så att Viennas högtalare kräver sin tid för att komma till rätta.. Om jag inte är helt fel på det så räknar bla. minst 200 tim för deras XPP koner som sitter bla. i Concert Grand.. När det gäller diskanten så får man räkna med "sin" tid där med för att den ska spela fullt ut.

När det gäller placering av högtalarna hos dig så är du ju medveten om att det är helt åt pipsvängen Det är inte många (golv)högtalare som du kan köra med att ha de måtten som du har..
Sen åt andra sidan så får du ju möjlighet inom det snara att kunna laborera lite mer med placeringen av högtalarna.

Det jag kan tycka är till din fördel är att du funnit den typ av ljud som högtalare presterara tilltalande och då med tanke på att du har minimala möjligheter till att placera dem så att de spelar ut som de ska, detta kan ju med andra ord bara blir TOPPEN när du väl kommer till din nya lght..

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/16 :  14:44:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
Helt riktigt Vole! Jag är medveten om dessa saker, ska bli skoj att se hur bättre placering av högtalarna gör för ljudet i det nya rummet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/16 :  14:47:34  Show Profile Send Mahler a Private Message
När får du nu dina nya Bebisar?? :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/16 :  14:50:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
På fredag om det går som det ska, vilket jag hoppas så klart! Ska bli kul att se (höra) om bebisarna bara skriker öronskärande eller om de kan sjunga vackert också!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/16 :  15:35:50  Show Profile Send Mahler a Private Message
Dom lär jollra finfint!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/16 :  15:38:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det håller vi tummarna för! Skriver recension när de är inspelade, vilket alltså dröjer ett tag!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/05/16 :  20:02:25  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Jag hoppar in här och passar på att fråga om någon vet någon bra sida med utförlig förklaring av högtalarplacering, akustik m.m.

/wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000