HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sådan snakker man om hifi i dk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rene
Member

597 Posts

Posted - 2005/05/10 :  20:09:54  Show Profile  Visit Rene's Homepage Send Rene a Private Message
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23402

det er jo næsten flovt at være dansker , så er det sgu godt man kun er ½ dansk også svensk :o)

www.vassagohifi.dk

Edited by - Rene on 2005/05/10 20:10:58

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/10 :  20:37:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kan någon översätta till svenska? Obegripligt språk, och det säger jag som är skåning!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/10 :  23:09:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det verkar som om diskussionerna om testmetoder finns i Danmark också...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/05/10 :  23:35:16  Show Profile Send edison a Private Message
matte76:

Skojar du?
Danska tycker jag är lätt att läsa, men ett par hack svårare att lyssna på än skånska...f'låt, just had to

Jag tränade iofs lite danskaläsning med några årgångar av High-Fidelity innan den svenska editionen startade...också fuskar jag lite med att titta in på www.foto.no det är inte så stor skillnad mellan norsk å dansk, när man läser dem...

Klart, vissa ord verkar ju luriga men går oftast att reda ut av sammanhanget vad som menas..men liiiite snårigt får jag hålla med dej om att det kan vara...ibland

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/05/10 23:38:06
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/11 :  02:52:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Sjutton sidor!!!

Bravo
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/05/11 :  09:15:07  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Om jag måste välja mellan att prata med en engelsktalande eller en skåning, så föredrar jag engelska alla gånger.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/11 :  09:29:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Skojar du?
Danska tycker jag är lätt att läsa, men ett par hack svårare att lyssna på än skånska...f'låt, just had to


Nejdå, skojar inte. Bara delvis! Har lite svårt att läsa vissa ord, men ännu svårare att uppfatta vad de säger. Riktig bonnaskånska kan även jag som pratar tydlig malmöitiska ha svårt att förstå ibland, så där kan jag hålla med Kevin Mitnick, men "storstadsskånska" är inga problem ens för 08:or att förstå (har själv pratat med många och jag pratar ganska fort), om de nu behagar anstränga sig lite.. Inte ens Hifi Art-Kent hade problem när jag och Jonasihm (också han malmöit) från forumet var på besök förra året...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/11 09:32:24
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/05/11 :  10:39:48  Show Profile Send edison a Private Message
matte76:
OK!


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/05/11 10:40:14
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/05/11 :  17:56:01  Show Profile Send paradigm a Private Message
Altså, nu tror ju inte jag att det var språkförbistring som "Rene" ville diskutera, utan hifi-branschens motiv i allmänhet och Linns i synnerhet, om jag nu inte har missförstått det hela.

Själv har jag med åren hunnit bli en fullfjädrad cyniker, som alltid blir misstänksam inför allehanda erbjudanden och alldeles särskilt när någon säger till mig att jag ska få något gratis eller kostnadsfritt. För övrigt, lämnar jag därhän, att ha några åsikter om huruvida Linn är ett bra eller dåligt märke, då jag har alldeles för lite erfarenhet av dem och hellre vill haka på själva principdiskussionen som Rene tar upp.

Att fråga en försäljare, om den produkt som han säljer är bra eller inte, menar jag, är ungefär lika meningsfullt som att fråga "Ärlige Berra" hos traktens bilnasare, om bilen han vill sälja till mig, har några fel eller inte.

Så länge vi pratar om någon säljares utkomst och levebröd, kommer ärligheten och uppriktigheten så gott som alltid att vara förloraren.

Visst, jag utesluter inte att det kan finnas en och annan genomärlig försäljare, som inte vill föra kunden bakom ljuset, men jag misstänker att en sådan säljare snart tvingas att försöka försörja sig på något annat sätt, för det är s.a.s inbyggt i systemet att incitamenten för att skönmåla, framhäva och ibland också vilseleda, är så oändligt mycket starkare, allrahelst om försäljaren vill vara "framgångsrik" i sitt säljarjobb.

Är det inte rätt uppenbart också att försäljare som utan att blinka säljer "snake oil" för dyra pengar, på ett sätt redan har bekräftat det jag här påstår?

Nu är jag inte ute efter att racka ner på de forummedlemmar som också råkar vara företagare och säljare, utan jag vill bara belysa själva problematiken utifrån ett rent principiellt perspektiv, så som jag uppfattar det hela.

/Rolle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000