HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelhajar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:19:59  Show Profile Send daja a Private Message
Hej

Är det någon av er kabelhajar där ute i landet som har provat att seriekoppla t.ex högtalarkablar för att ta del av alla de olika påstådda fördelarna med dom? Bara en lite fundering... Kanske kan ge lite intresanta resultat... Eller?

99 cd-p - 99 - piP

Edited by - daja on 2005/05/10 13:21:06

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:23:23  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Seriekoppla högtalarkablar??? Vad skulle man vinna på det
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:25:02  Show Profile Send daja a Private Message
Ja om det nu är så stor skillnad på högtalarkablar kanske man kan göra en "utopi-kabel" av flera olika som har starka fördelar.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:25:12  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
En kabel har inga fördelar, bara nackdelar! Den perfekta kabeln är ingen kabel... Skall de kombineras så ska de kopplas parallellt, eller så kan man köra olika till basen och diskanten.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:28:26  Show Profile Send olof a Private Message
"En kabel har inga fördelar"

Haha det verkar som om du är ganska ensam om den uppfattningen på detta forum(inget ont menat med detta bar ett konstaterande)
Om man nu har en stark kabel religion så tycker jag inte detta är konstigare än nåt annat

Edited by - olof on 2005/05/10 13:29:01
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:34:21  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Jag menar att en kabel försämrar bara signalen, en kabel kan aldrig förbättra signalen, den har alltså inga fördelar! Den bästa kabeln är en 0cm lång kabel utan påverkan av signalen.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:35:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jo, men det finns ju inte...kablar måste man ju ha...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:38:15  Show Profile Send daja a Private Message
Konraqu: Jojo det kan man ju klura ut själv men tyvär funkar det inte så i verkligheten. Det jag vill komma åt är svar från kabelhajar som ständigt pratar om vilka otroliga förändringar lite ledare kan göra. Sån stor skillnad att man t.o.m. måste möblera om ibland

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:39:42  Show Profile Send mayro a Private Message


måste va mig du menarmöblera om osv


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:40:05  Show Profile Send olof a Private Message
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:42:25  Show Profile Send olof a Private Message
Hur kan man rimligtvis veta om det är kabeln eller de ändrade förutsättningarna i rummet man hör. Jag känner själv att skulle jag flytta högtalarna samtidigt som jag byter nätkabel å sedan relatera detta bara till kabeln så skulle jag också vara förvånad över vilken skillnade det blev
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:43:44  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
quote:
högtalarkablar för att ta del av alla de olika påstådda fördelarna med dom?
Jag reagerade bara lite på påståendet med fördelar, det finns som sagt inga fördelar, bara kablar med mer eller mindre impedans, induktans, capacitans etc...
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:43:48  Show Profile Send daja a Private Message
Ja du bland andra.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:45:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jag menar att en kabel försämrar bara signalen, en kabel kan aldrig förbättra signalen, den har alltså inga fördelar! Den bästa kabeln är en 0cm lång kabel utan påverkan av signalen.
Njäe, då funkar inte mina högtalare optimalt - jag räknar med en viss serieresistans.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:45:42  Show Profile Send daja a Private Message
Konraqu: Det är inte vad jag påstår utan andra. Har du totalt missat kabel-hysterin som sprider ut sig ibland på detta forum? Dessutom är det svårt att klara sig utan kablar...

99 cd-p - 99 - piP

Edited by - daja on 2005/05/10 13:46:50
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:54:52  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ahaa... Det var en flame för att få igång ännu en tråkig tjötig och totalt meningslös kabeldebatt igen... Det borde jag ju sett om jag läst ditt första inlägg lite noggrannare.... "kabelhajar" "påstådda fördelar"

Okej, jag lämnar tråden omedelbart...
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:59:55  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
quote:
Njäe, då funkar inte mina högtalare optimalt - jag räknar med en viss serieresistans.
OK, det är faktiskt riktigt, viss resistans räknar de flesta högtalartillverkare med, det kanske hänger på det som många påpekat att man faktiskt måste ha kablar mellan förstärkare och högtalare... Man måste ha kablar men de ska inte seriekopplas i alla fall!

Edited by - konraqu on 2005/05/10 14:01:25
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/10 :  14:04:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Visst är det en fördel med kablar, just att de för signalen mellan förstärkare och högtalare (eller nåt annat) och tur är väl det, men en kabel kan inte bli bättre än att den inte försämrar något alls. Däremot så kanske du vill förtäcka något annat som känns fel (kan vara att möta en personlig preferens) i din anläggning med en viss karaktär som en viss kabel kanske kan ge, knappast en fördel sett på kabeln men kanske en fördel för dig med ditt system - dock inget man ska sträva efter om absolut inte nödvändigt.

Diskussioner runt en 0 mm kabellängd känns inte speciellt intressant eller relevant eftersom det är en praktisk omöjlighet.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/10 14:07:03
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/05/10 :  14:16:54  Show Profile Send daja a Private Message
Ni verkar inte förstå vad jag menar. Att kablar är ett nödvändigt ont är nog alla medvetna om men eftersom vissa anser att en del kablar är bättre än andra borde just dom kablarna ha fördelar som andra inte har. Om man nu skulle kombinera dessa fördelar borde det vara lika naturligt som att kombinera t.ex. elekronik för att ge en återgivning som man tycker om. Detta förutsatt att vissa kablar verkligen är bättre än andra.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/10 :  14:19:13  Show Profile
Ang detta med 0 mm kabel, ingen som testat att ställa ett monoblock i lagom höjd bakom högtalaren med typ enbart en 4-5 cm solid silver eller kopparbula rakt mellan terminalerna? Kanske är bra?!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/05/10 :  14:21:27  Show Profile Send daja a Private Message
Korta kablar i all ära men jag har kablar även i högtalarna...

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/05/10 :  14:24:09  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Själv har jag testat lite med längder på signalkablar rakt in i min lurstärkare och där jag inte hört skillnad på 1m och 10m anser jag då att skillnaden på 1m och 0,1m är försumbar.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/10 :  14:38:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Parallellkoppla däremot...

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/10 :  14:45:16  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag förstår hur du menar i trådfrågan. Och din fråga kan enkelt förklaras tror jag. Du frågar utifrån att om olika kablar har olika fördelar så bör ett ihopsattande av dom ge alla dessa fördelar....

Saken är att det blir så. fast tvärt om. Alla tillkortakommanden kommer bli det som hörs..

Detta då du för att enkelt förklara även om det är fel kanske..

Tänk dig en massa tonkontroller i rad där alla har olika inställningar... Slutet vart inte så skoj direkt....troligen iofs...


En kabel som spelas bör ha ALLA egenskaperna samlat i en enda kabel... Som en "hybridlösning" av alla dom ihopkopplades fördelar om du förstår....

sedan om att möblera om osv.. Man lyssnar självklart i ursprungligt läge. Sedan kollar man OM den provade kabel yex har en bredare ljudbild osv. Så den kan spela ÄNNU bättre. eller ibland får man flytta ihop lite då den INTE har så bred bild så det blir ett tomt hål i ljudbilden.. En ihopflyttning kan då sätta ihop allt igen osv...

Oftast är detta en sak som gäller då slutsteg eller elektronik byts för prov o inte kablar lika mycket. Även om det ändå händer...


Sen så ska jag inte debatera mer här så det blir tråkigheter som snudd jämt uppstår. Detta har redan en del skrivit som synes..Och detta inte utan grund heller. Men hoppas svaret ändå ger LITE förståelse för hur jag menar i inlägg av typen som tråden handlar om.

MVH
Tobbe

EDIT. Jag tog absolut inte illa upp för att kallas "kabelhaj" eller så. Det är ju endast en benämning som jag finner rent kul.. En "spelhaj" är ju ett proffs. Och vill folk kalla en så fina saker så..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/10 14:47:35
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/10 :  15:12:17  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Daja, jag tror nog att vi förstår vad du menar det är bara det att du vänder på pannkakan.

Att vissa kablar har fördelar över andra kablar, så kan man naturligtvis också se det, men personligen föredrar jag att se ingen förvrängningen av signalen som +-0 och allt därifrån nackdelar

Fördelarna är att de inte tillför eller drar bort något, koppla in flera kablar som ger +-0 (om du nu mot all förmodan skulle hitta en sådan kabel) så stannar du fortfarande kvar vid 0. Har en en kabel som är bra på basen (+-0) men inte bra i diskanten (+1) och räknar "baskontot" som en fördel och serikopplar med en kabel med omvänd "fördel" (+1 bas, +-0 i diskant) så har du i praktiken två nackdelar (+1, +1), färgad bas och färgad diskant. Two wrongs don't make one right

Om man nu inte snackar om biwire där du drar extra fördel av bättre basegenskaper hos den ena kabeln och bättre diskantegenskaper hos den andra.

Målsättningen är ju en kabel som varken lägger till eller drar bort, allt annat är nackdelar - såvida man inte vill förtäcka andra brister i en anläggning, till exempel en allt för intensiv diskant.

Edit: Ser nu att jag skriva samma sak som mayro, fast annorlunda formulerat

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/10 15:19:45
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/05/10 :  15:18:45  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
Saken är att det blir så. fast tvärt om. Alla tillkortakommanden kommer bli det som hörs..


i så fall är det det som du hör
Slutsatsen är nog förhastad då du troligtvis inte har samma kablar i högtalaren som utanför den. Att då säga att blir pannkaka att seriekoppla utanför är att omintetgöra ditt eget resonemang
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000