HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är det för fel på slutsteget??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/05/09 :  21:06:59  Show Profile Send svanbo a Private Message
Har just kommit hem med ett nyinköpt rotel 990-slutsteg, begagnat förstås. Kopplar in det och slår på det - men så fort jag slår på det går säkringen i rummet. Har sån där automatsäkring eller vad det heter så det är bara att ställa tillbaka den.

Har provat i flera olika rum och samma sak hela tiden. Har allt annat avstängt, kopplar bara in slutsteget.

Vad kan det vara för fel?? Någon kunnig?? Hjälp!!

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/05/09 :  21:09:32  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kom just på en egen teori:
Det KAN ha stått i en bil över natten, kan det då vara så att det bildats kondens någonstans i slutsteget som gör att det blir kortslutning?
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/05/09 :  21:17:46  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Har provat i flera olika rum och samma sak hela tiden. Har allt annat avstängt, kopplar bara in slutsteget.


Läste lite slarvigt innan Såg inte att du provat runt!!
Editerade bort mitt inlägg.............



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2005/05/09 21:20:36
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/05/09 :  21:20:55  Show Profile Send mace a Private Message
Drar det mer än säkringen pallar med när Du startar upp det tro ??

altså inte för att det är trasigt, utan för att det är suger mycket ström ?? Känner inte till Rotel 990 ??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2005/05/09 :  21:22:30  Show Profile Send erixon a Private Message
Förmodligen är det inte något fel på slutsteget. Det är bara så att det drar en hel del effekt från nätet vid startögonblicket och därför slår automatsäkringen ifrån.

Detta var/är inget problem med de gamla vanliga säkringarna "propparna". De hann aldrig lösa ut. Det finns både snabba och tröga automatsäkringar. Som standard sitter det förmodligen en snabb. Den går att byta till en trög men överlåt jobbet till en elektriker.

//erixon

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/05/09 :  21:34:57  Show Profile Send svanbo a Private Message
erixon: Det låter ju betryggande, att det inte skulle vara något fel på slutsteget... ska jag våga hoppas på detta och kontakta hyresvärden, eller felsöka vidare??

mace: Förmodligen drar det en del ström, det är på 2x200 watt... Men jag fattar ändå inte att säkringen ska behöva gå!!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/09 :  21:55:57  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Tycker det låter som ditt steg är trasigt tyvärr.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/05/09 :  22:05:08  Show Profile Send svanbo a Private Message
fidelityn: OK varför tror du det?
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/05/09 :  22:11:16  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
åk hem till en påolare med tröga säkringar (gärna mer än 6A) och prova.. då får du ju veta om det är dina säkringar eller steget som strular..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/05/09 :  22:11:38  Show Profile Send Merry a Private Message
Hej
Jag hade exakt samma problem med mitt nyinköpta Earthquake cinova slutsteg. Jag bytte botten plugg i proppskåpet och satte i 16 amp säkring och drog en 2 1\2 kvadrat's kabel till steget men proppen gick ändå.
Det visade sig att en pall åkt i backen hos fraktbolaget vid leverans och steget va trasigt , det syntes dock inte vid en yttre titt på steget.
Fick ett nytt steg direkt och nu funkar det kanon , säkrade om helt i onödan men enligt vissa så får man kanske lite bättre ljud
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/05/09 :  22:14:09  Show Profile Send svanbo a Private Message
Merry: hmm det låter ju lite illavarslande, detta har några år på nacken och någon garanti finns inte...

mr. Triatic: Ja det vore ju lätt gjort om man hade bil... lånade flickvännens mammas bil för att hämta det, suck... väger 15 kg...
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/05/09 :  22:15:54  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tycker inte att säkringarna ska gå för ett 2x200W steg.
Inte ens om det är snabba 6A säkringar..
Säkringa kanske skulle gå om nu steget har en jättelik kondensatorbank o ingen softstart.


Låter mer som om det är kortis i nätdelen.
Hade det varit i själva förstärkardelen så borde de interna säkringarna gå först.. Om det nu finns några sådana....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/05/09 :  22:19:10  Show Profile Send Merry a Private Message
erixon kan dock ha rätt i teorin om automatsäkring då jag har en kompis som har lite trassel med sina automatsäkringar som gärna löser ut vid start.
Hoppas det löser sig för dig , jag har även ett 2-kanaligt tandberg steg som jag spelade slut på men lämnade in det hos en elekronik firma och det blev lagat för 700:- och nu spelar det glatt i mina bak-kanaler.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/09 :  22:32:13  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Svanbo: Tror det för att ditt steg inte kräver mer än 550 watt i strömförbrukning och det är ingenting för en 6 eller 10 amp säkring i proppskåpet. Därav min tro på att ditt slutsteg är trasigt, förhoppningsvis har jag fel för din skull.
Om jag inte är ute och cyklar helt så är ditt slutsteg inte kortslutningskyddat, har ett 890 själv liggandes som inte är det och dom är jämngamla så därav lite gissande från min sida.

Det innebär t.ex att spänning ligger kvar på högtalarutgångarna långt efter att slutsteget stängts av och en kortslutning där mellan polerna slutar direkt med haveri i sluttrissorna på den kanal som kortslutits.

Om det skulle vara så är inte trissorna speciellt dyra till din Rotel.
Bytte 8 st. på mitt förvisso till inköpspris men endast 150:-

OBS: är långt från elektriker så någon mer kunnig kan säkert ge svar

Edited by - fidelityn on 2005/05/09 22:41:35
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/05/09 :  22:46:10  Show Profile Send svanbo a Private Message
fidelityn: 890 är väl något äldre, enligt rotels hemsida tillverkardes 890 87-89 och 990 92-97. Men 550 watt i strömförbrukning stämmer enligt manualen i alla fall.

Kortslutningsskyddat vet jag ej, men det finns en säkring i alla fall och den är hel, har kollat...
Tack för förklaringarna i alla fall!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/09 :  23:21:49  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Svanbo: Då skiljde det mer än vad jag trodde, utgick från designen då jag antog att dom var liknande i årsmodell.
Strömförbrukningen i 890 var 850 watt iaf och det är inga problem med snabb 6 amp säkring, men det var ju inte det du ville veta.
Har du ingen lödmupp i din närhet som kan kolla lite närmare vad som kan vara felet ?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/05/10 :  06:48:50  Show Profile Send svanbo a Private Message
fidelityn: lödmupp? Hmm nej tror inte det tyvärr...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/05/10 :  06:57:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
(parantes) jag har två 2X1200W steg och kan dra igång bägge samtidigt utan att 10A säkringen går och detta medan tv'n och datorn är igång. (slutparantes)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/05/10 :  07:10:26  Show Profile Send svanbo a Private Message
OK kanske ska utesluta möjligheten att slutsteget inte är trasigt då... suck.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/05/10 :  08:36:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det finns rätt gott om diyare i gbg.
Så det borde inte vara så svårt o hitta någon som kan ta sig en titt på ditt steg..




Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/05/10 :  10:30:29  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tobbe_L: Hur vet du att jag bor i Gbg?

Men det är sant - finns det ingen vänlig själ som vill komma förbi på en fika och lyfta på locket på mitt slutsteg?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/05/10 :  10:46:06  Show Profile Send ztenlund a Private Message
svanbo: Det står att du bor i Gbg i din profil.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/10 :  10:49:51  Show Profile Send mayro a Private Message

Sätt strömbrytaren på on.. Och slå på strömmen i säkringen... OM steget har fel löser den omedelbart ut igen.. Om inte startar steget efter ett eller två försök..

Så har jag fått starta många steg som har tuff start.. Såsom Yamaha PC2002m.. Där var det regel att man startade i skåpet med snabbsäkringar... 16 amp small direkt... Det är skit med snabbisar ibland. Men dom är ändå bra...

Prova.. Inget har någonsin pajat av detta... Tror du får igång det...OM det inte ÄR fel på det. Och då spelar det ingen roll...

edit..
INGET inkopplat första gången du provar!!!!!!!

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/10 10:50:26
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/05/10 :  10:55:58  Show Profile Send svanbo a Private Message
ztenlund: Det var så enkelt alltså...

mayro: Ok ska prova detta när jag kommer hem! Och jag ska inte ha nåt inkopplat Menar du att man ska "hålla kvar" säkringen i på-läget eller slå till den så fort den slår ur? Men riskerar man inte att paja nåt då, säkringar finns ju av en anledning?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/05/10 :  10:56:38  Show Profile Send svanbo a Private Message
Fick också tips om att prova att koppla in den i köket, där det oftast är kraftigare säkringar... även det ska provas!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/10 :  11:16:07  Show Profile Send mayro a Private Message


Den kan lösa ut en gång ändå. även två ggr.. Men det brukar komma igång...

Det är inte ovanligt detta med starkare steg i koppling till dessa snabbutlösande säkringar. Dom reagerar för fort.. En "vanlig" säkring tar ju lite tid på sig att brinna av. Och då hinner steget ladda upp under denna korta tid och inget händer....

Nej. Är steget helt så startar det ju.. Är det trasigt så går ju säkringen omedelbart hela tiden direkt... Så det hinner inte hända nåt i alla fall...

Min 16 amp blixtrade hysteriskt en eller två ggr. Sen gick allt igång...

Men klart är ju att du OM steget går igång bör byta säkringen till en trög 16 amp. eller i alla fall 10 amp som man får ha.. Frågar du värden så lär han sparka bakut. Ber du en elkunnig vän hjälpa dig så är det inget problem..Med bytet menar jag...

6 amp är inget att driva stora slutsteg med. Så 10 minimum...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000