HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modifiera Pioneer PD-91
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/05/09 :  22:54:40  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Har en Pioneer PD-91, en kvalitativ spelare ur Pioneers Referenceserie från början av nittiotalet. Jag har hört att det är möjligt att modifiera denna spelare för att bli mer "up-to-date" med dagens hifikrav. Är det någon som kan berätta för mig vad denna modifiering går ut på?

Har exempelvis hört att LTS under flera år använde PD-91 som referens, men då med en extern DAC? Någon som vet mer om det?

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/05/10 :  08:22:57  Show Profile Send Conan a Private Message
Har själv haft en PD-91:a och tycker fortfarande att det är en aldeles utmärkt spelare med alla mått mätt. Gjorde ingen moddning men vet att t.ex. Josef Svalander hade en hel del ideer om hur man förbättrar den. Kolla upp http://www.svalander.se/ så kan du säkert få tips eller i alla fall kontaktinfo.

LTS tyckte ju också mycket om PD-91 och dess efterföljare PD-93. Den externa DAC:en som kom senare var en Sentec DiAna som ju var föreningens "top of the line"-apparat tills förra året då Pioneers DVD DV-668 tog över tronen - men det är ju som man säger en helt annan historia.

Även carlssonplanet (www.carlssonplanet.com) hade, tror jag, en PD-93 och en DiAna som referenskombination till för aldeles nyligen. Möjligen var Reference Audio på Götgatan inblandade i nån slags moddning också för att mer percist klocka spelaren mot DAC:en. Ring deras service på 08-640 30 03 (vardagar 11-12) så får du säkert veta mer om saken.

Har också den vägen vandrat via PD-91 till en påhängd DiAna till en DV-668, och faktiskt är skillnaderna inte så häpnadsväckande som man kan tro. När man kommit upp i den kvalitetsnivån som en PD-91 innebär är det egentligen inte lätt att motivera uppgraderingar ur återgivningsmässig synvinkel alls längre. Visst, min DV-668 har fördelen att spela nästan alla förekommande skivformat men på 95% av alla CD tror jag faktiskt det skulle bli svårt att peka ut spelarna i ett blindtest. Jag skulle aldeles säkert föredra ett system med min gamla PD-91 och ett snäpp bättre högtalare än min nuvarande anläggning som jag, noteras bör, är mycket mycket nöjd med.

Om det inte kliar i fingrarna alltför mycket skulle jag rekommendera dig att låta spelaren vara faktisk. Lämna in den på genomgång och justering och försök kanske hitta en Sentac DiAna att hänga på så har du en spelare som slår det mesta på fingrarna när det gäller CD-återgivning många år till.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/10 :  09:36:30  Show Profile Send mayro a Private Message


G-dis dacen var det som användes i highendkretsar .. inte diana...

Detta stog också rätt mycket om då i hifipressen.. Man monterade in ny utgång osv till dacen... Tror Forsells samt Licens dacarna är avfällingar till G-dis dacar ifrån start på nåt sätt...Men detta är hört enbart o inget annat.

Men detta var vanligt modd då. Hade själv en Pd 75á som driverk moddad just så. Har även haft pd 91 samt Pd95....

Enkla saker är att byta ut nätkablaget. Och dit med nätbrunn så du kan exprimentera med nätkablar lite.. Där kan man vinna en del utan att förstöra en klenod...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/05/10 :  14:24:24  Show Profile Send Bardis a Private Message
Nytt utgångsseg med rör är en vinnare. Någon som provat singel end med utgångstrafo. Har sett en del SRPP-kopplingar förut.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000