HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ã„r det värt att byta upp sig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/08 :  22:41:43  Show Profile Send Slupen a Private Message

Jag undrar om jag får ut max av mina Dynaudio 52SE med min Puccini Integrerade förstärkare.

Spanar lite på Puccini SE som är nästa dubbelt så stark och fått mycket fina recensioner på HM.

Jag undrar om ni tror att jag skulle få förbättring som är värd tusenlapparna eller mest en marginell förbättring?

Systemet http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39356

Lite HIFI om dagen är bra för magen!

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/08 :  22:54:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Äe det bara jag som ser knäppa tecken när du skriver

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/08 :  23:04:49  Show Profile Send Slupen a Private Message
inte en aning faktiskt.. men sitter med en mac så skulle inte bli förvånad

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/05/08 :  23:14:31  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag skulle nog sikta lite högre upp på "förstärkarhimlen" med tanke på dina förövrigt välljudande hötalare.

Som du nog har märkt så trivs de bäst med lite mera ström & effekt än vad Puccini SE kan ge dig, låna ditt öra till tex Primare I30, eller gamla A30.1, Myrad eller varför inte en beggad integrerad Krell. Utbudet är ganska stort på integrerade förstärkare.

Är du mycket nöjd med ljudet från Puccini så låna hem en Puccini SE & hör om du tycker att det är värt pengarna.

ja just det.. jag ser också konstiga tecken.

Edit: = stavfel..

Edited by - snare2 on 2005/05/09 00:03:42
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/09 :  00:28:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tecken ja, om du sitter med Internet Explorer, gå till Menyraden till Visa - klicka - välj kodning och kolla vad du har för språk inställt. Prova västeuropeiska (Windows). Se om det hjälper, har du någon annan läsare så finns det liknande rubriker med språkinställningar.

Myryad är inte strömstark, Primaren är nog bättre.
Sedan beror det ju på hur mycket du kan spendera på det hela.
Advantage Thor skulle förmodligen var ypperlig i sammanhanget.

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/05/09 00:43:42
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/09 :  00:38:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Thor med 52Se har jag lyssnat på ett par ggr , en fin kombination

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/09 :  01:02:09  Show Profile Send Slupen a Private Message
Nu har jag inte sådär överdrivet mycket pengar som jag kan lägga på en ny förstärkare.

Säg runt 7-8tusen beggat som absolut max i nuläget..
Puccinin SE är ju grymt prisvärd i det avseendet.

Ändrar det vilken förstärkare som är aktuell?

Språket ja.. Nu sitter jag vid en vettig pc så nu ska tecken stämma.. Ser även själv hur miffo inlägget ser ut

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/09 :  01:05:27  Show Profile Send Slupen a Private Message
Måste nog tillägga att jag tycker att Thor är en toksnygg integrerad godsak

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/09 :  01:09:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr lär inte Thor gå att få för de pengarna, 13000:- beg. tror jag att jag sett någonstans och då gällde det nog att hänga på låset.

Bravo
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/09 :  01:15:15  Show Profile Send Slupen a Private Message
Den lite klenare Primare I20 kanske är att tänka på

Eller ska man se till att straffa Dynaudion med ordentligt med watt när man väl är på g?

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/09 :  01:16:21  Show Profile Send Slupen a Private Message
Inte såkonstigt att folk hänger på låset med den designen på lådan...

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/09 :  01:35:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ljudet är ändå bättre än designen!

Bravo
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2005/05/09 :  09:19:26  Show Profile Send Jonas a Private Message
Jag har för mig jag sett en Roksan Caspian Mk II nyss begagnad för 6-7000 och det är ett hett tips. Hemma hos mig spelar en sån stärkare fint ihop med ett par QRS Merkurius.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/05/09 :  13:34:52  Show Profile Send John a Private Message
Som lite ekonomisk info kan jag väl säga att jag sålde min Puccini SE för 5000 nyligen och har sett en annan gå för ungefär samma. Tror att det är därikring de brukar ligga.
Tyckte själv att den funkade bra till mina relativt lättdrivna golvare, men betydligt sämre till de stativare jag skaffade efteråt. Och det är ju inte så mycket hjälp fr dig...
/en john som nu har ett ca fem gånger så kraftigt slutsteg på lån

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/05/09 :  16:47:07  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag så i nya nummret av H&M så fanns det en annons på stora Primaren integrerade för strax under 12'
Mvh
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/05/09 :  17:47:09  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Primare I20 kommer inte att räcka till i detta fallet. Dynaudio kräver mer av förstärkaren. I20 har dessutom lite problem med laster under 4 Ohm.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/09 :  17:48:46  Show Profile Send Slupen a Private Message
Tack för alla tips!

John: Hur skulle du beskriva skillnaden på hur högtalarna uppför sig efter att du byttre till betydligt kraftigare kaliber på förstärkaren?

Roksan Caspian MK2 är ju också toppstestad men håller ungefär samma watt som Puccini SE. Den kanske är för slö den med.

Hur mycke effekt ska egentligen mina stativare behöva för att rocka loss på riktigt?
Mer frågor än svar som vanligt

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/09 :  18:19:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
Dynaudio kräver en hel del effekt för att "rocka", hur mycket är svårt att säga. Men minst 2*150 watt tror jag.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/05/09 :  20:30:47  Show Profile Send John a Private Message
slupen: Dessvärre kan jag inte ge några informativa jämförelser då jag var förstärkarlös under ett par månader (ljudminnet är ju kortare än det vanliga, dvs näst intill obefintligt) och jag inte ännu hunnit göra nån bra utvärdering av den nya förstärkarkombon. Med denna brasklapp (dvs. använd saltkaret när du läser) så skulle jag väl vilja säga att dynamiken har vunnit på förstärkarbytet. Hårda anslag från instrument låter inte hårda eller grötiga utan bara starkare, mer närvarande. Lite mera detaljer och 'energi' i diskanten upplever jag också samt bättre förmåga att hålla koll när det händer mycket i musiken (floskeltoppen nästa!).
MEN! Jag är en sucker för Puccinins mjuka, varma, tillbakalutade ljudbild. Passade som sagt bra till mina tidigare golvare.
/en john som nog skulle nöja sig med sisådär 100 watt själv, men det är ju kul med överflöd

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/10 :  00:42:15  Show Profile Send Slupen a Private Message
2*150Watt för att rocka loss ett par stativare låter som väldigt mycket i mina nybörjar öron. Menar du 2*150watt i 4 eller 8ohm?
Dynaudion ligger på 4ohm som du säkert vet.

Verkar som att jag är så illa tvungen att spara lite granna för ett lite kraftigare inköp på integrerat himlen.

John: Måste hålla med om att AA italienska sound är bra mysigt.. men får inte kombineras med fel produkter får då blir det rent ut sagt nattsvart.. Tex rega cd spelare

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/05/10 :  00:51:06  Show Profile Send olof a Private Message
En fråga till dig slupen. Är det något du saknar i din nuvarnade stereoåtergivning, något speciellt du strävar efter? Vad det gäller effekt och dynaudio så har jag en fråga. Tycker man allmänt att det inte går att spela tillräckligt högt med dynaudio konstruktioner? Det verkar som att de har väldigt låg känslighet eftersom alla säger att de ska brukas med förstärkare som har massa effekt.

Edited by - olof on 2005/05/10 00:52:54
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/05/10 :  01:36:46  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Vill knyta an till olofs svar.
Ett spontant svar på din fråga är ett "nej".
Mycket kan anföras som motivering. Den korta versionen får bli din egen formulering: nämligen i bästa fall, en marginell förbättring.
Dybaudio 52 är säkerligen alldeles utmärkta förmedlare, men jag förmodar att det blir deras tur att bli nagelförda som nästa steg i "uppgraderingsprocessen".
Du har en alldeles utmärkt anläggning. Tillåt dig att vara helnöjd.
Dimitri
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/10 :  01:51:58  Show Profile Send Slupen a Private Message
Olof: Det är sant att känsligheten i Dynaudio högtalare i regel är låg men att spela högre än vad som är nyttigt är inga problem även med min moderata förstärkare.

Om det är något som saknas i min nuvarande upplevelse av kombinatione jag har så är det kanske lite mera anslag i basen. Måste skruva upp volymratten nära till hälften då jag vill ha intensiv lyssning och känner inte precis som att det är allt för nyttigt för förstärkaren.

stereobilden växer sig inte riktigt fullvuxen förrän vid lite högre volymer. Vill känna helhetsbilden av musiken och en bas som är lite tydligare och inte så stum vid mellanhöga volymer.

Däremot så saknar jag inget i detaljeringsgrad utan är mer än nöjd på det här området.

Om resultatet är att högtalaren "släpper" lite mera vid lägre volymer med en starkare förstärkare så skulle jag nog inte tveka att åtminstone pröva, men är inte säker på om det fungerar så.

Ska även passa på att tacka alla som svarar, lär sig mycket mera här än när man hunsas på affär känns det som

Det var förövrigt introt till Jamiroquais nyaste skiva, första spåret med de klingande ljuden i början som gjorde att jag köpte högtalarna. Otroligt vacker återgivning jämfört med det andra alternativen i samma prisklass.

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/10 :  02:23:01  Show Profile Send Slupen a Private Message
Om jag nu letar effekt så borde de här räcka.. men misstänkt billiga för vad de ger för effekt.

Det är ett par Vincent SV-233

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4241
http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Vincent/SV-233.htm

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/10 :  07:25:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Menar 2*150 w i 8 ohm.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/10 :  09:43:58  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Först off topic, jag ser också ofta konstiga tecken från vissa postare, främst är det åäöÅÄÖ som ställer till det oavsett kodning och jag tror problemet snarare ligger hos avsändaren och/eller någon form av konverteringsproblem på forumet gentemot vissa avsändare.

quote:
Jag undrar om jag får ut max av mina Dynaudio 52SE med min Puccini Integrerade förstärkare.

Spanar lite på Puccini SE som är nästa dubbelt så stark och fått mycket fina recensioner på HM.

Jag undrar om ni tror att jag skulle få förbättring som är värd tusenlapparna eller mest en marginell förbättring?



Slupens senare inlägg från 2005/05/09 : 01:02:09 och framåt har inte de problemen, har du bytt dator eller webläsare?

Till Olof och Slupen:
Min erfarenhet av Dynaudio är att de behöver ganska mycket förstärkare för att bli kontrollerade samt att vissa modeller släpper bättre och ger finare ljudbild vid lite högre volym och för att kunna spela lite högre och ändå ha full kontroll i tex basen behöver man ju starkare förstärkare (tror jag)... Sedan har väl många Dynaudio-Contour inte hög känslighet utan oftare en smula lägre än snittet.

Till Slupen:
Olofs fråga vad du vill få ut bör du fundera på. I övrigt är ju standardrådet tag hem och prova några olika och hör själv. Själv har jag bytt förstärkare några gånger, oftast har det varit pga otillräcklig effekt, men nu senast för att få en ännu högre kvalité och detaljrikedom för att matcha högtalarna. Integrerade har ju två viktiga komponenter som påverkar återgivningen, dels försteget och dess klang och detaljrikedom, och dels slutsteget och slutstegets kraft jämtemot högtalaren samt klang och detaljrikedom.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000