HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Thule PR250B - balanserad utgång vid flerkanal?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/05/08 :  19:13:31  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag har kollat en del på en Thule PR250B men jag undrar hur det funkar med den balanserade utgången när man kör i 5.1 läge?
I stereoläge så kan man ju köra PureAudio så kör den vidare allt från den balanserade ingången till den balanserade utgången. Och har man en PA250B till så är det väl bra. Men om man har ett annat slutsteg som har balanserad ingång, får jag ljud från den balanserade utgången vid 5.1 spelning då?

Mvh
Bosse

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/05/09 :  11:22:23  Show Profile Send ryst a Private Message
PR250B har bara ett set med ballanserade utgångar (R/L) men de fungarar även när du lyssnar på 5.1

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/05/09 :  20:39:15  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Så jag behöver bara koppla in balanserade utgången (R/L) och center, bakre surround och ev. sub för att kunna avnjuta såväl musik via balanserad ingång som 5.1 ljud?
Låter fint. =)

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/05/09 :  23:42:38  Show Profile Send ryst a Private Message
Jepp

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/05/12 :  16:21:14  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Testade det med mitt PR250, den balanserade utgången fungerade fint även i 5.1, men vad jag förstår så används den vanliga obalanserade ingången på PA250-slutsteget när den körs i 5.1-läge... Har man både PR/PA250 måste man ha fem RCA (sex om man använder sub) och ett par XLR för att koppla ihop dem...
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/05/13 :  00:02:07  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jo, så har jag oxå förstått det. Men det är ingen fara för min del. Jag vill ha den balanserade ingången till cd-spelaren och den ska inte spela i 5.1 ändå.
Det svåra nu är väl att hitta nån pr250b-ägare här i närheten som är villig att låta mig provlyssna. Får väl locka med fika eller en middag...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/05/13 :  09:20:18  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Tänk på ett PR250 brusar en del, speciellt i 5.1-läget. Balanserat brusar det mindre, jag tycker det låter mycket bra... Den har inte heller någon analog 5.1-ingång.

Läs mer om bruset här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5995
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/05/14 :  00:29:34  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Hm, inte bra ju. Jag hatar brus. I den tråden på faktiskt.se så stod det att primare sp31.7 brusade oxå. Ska man behöva överge hemmabio idén för 2kanals för att slippa brus. Nu finns de ju fler märke än Thule och Primare. Men de är ändå två stora märke med relativt stora prislappar. Brus som är hörbart 3dm från högtalaren är ingen fara, men vid lyssningsposition vill jag absolut inte ha något.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/14 :  00:29:49  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
OM du kör 5.1 så funkar inte ballad utgång ....!!!!
Ballade utgången funkar ENBART I STEROLÄGE ......

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/05/14 :  01:19:11  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Wolfgang: Du säger emot både ryst och konraqu? Konraqu säger uttryckligen "den balanserade utgången fungerade fint även i 5.1". Har du testat själv eller går du på vad du läst? Nu verkar det som att pr250b inte blir aktuell ändå om den är känd för att brusa.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/05/14 :  11:49:15  Show Profile Send ryst a Private Message
Skulle tro att wolfgang menar om man kör tillsammans med Thules slutsteg PAxxx.
Med andra slutsteg fungerar den "ballade" i 2-kanal som flerkanal utan problem, hade blivit ganska tyst i mitt rum om det inte gick.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/05/14 :  14:54:00  Show Profile Send BosseBula a Private Message
ryst =)

Hade nog varit ett trevligt försteg om fått tag i ett som inte brusar så mycket.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/06/01 :  23:31:47  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har en PR350B som är den senaste versionen. Hänger man med i menyerna och konfigurerar ordentligt så funker de ballade utgångarna till både 5.1 och HiFi.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/06/02 :  17:22:26  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
AndersP du har naturligtvis rätt, den kopplar bara inte om till bryggat utan du har samma effekt på alla kanaler!! Har haft settet själv och inte haft problem varken med brus eller annat. PA250B´n finns kvar (nyservad) av HIFI Agenten i Skövde!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:00:38  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Jag har haft PR250+PA250, men har även provat andra steg till PR250. Jag har för mig att det är som Wolfgang skrev, när du kör "pureaudio" som den ballade preouten heter, så kopplas alla digitala kretsar bort. mao inget 5.1 eller ens subutgången fungerade

Det tråkigaste med den thulekombon är att du inte kan andvända subutgången om du vill köra balanserat 2kanal. En mycktet stor andledning för mig att jag bytte bort dom.


Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2005/06/17 :  13:07:56  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
ryst:
quote:
Skulle tro att wolfgang menar om man kör tillsammans med Thules slutsteg PAxxx.
Med andra slutsteg fungerar den "ballade" i 2-kanal som flerkanal utan problem, hade blivit ganska tyst i mitt rum om det inte gick.
Hej! är du säker på att du inte har vanlga RCA inkopplade samtidigt som XLR på L/R preout?

Funkar det för dig så är det kanon! funkade inte för mig iaf


Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/06/17 :  15:49:56  Show Profile Send ryst a Private Message
Kör balanserat rakt igenom, inga RCA finns inkopplat till l/f men sen så kör jag inte med Thules slutsteg heller.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/08/02 :  17:43:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
När det gäller Primare så ligger det ju ett lågt brus över elektroniken,men detta hörs ej när man spelar musik utan finns endast när anläggningen är på men utan att man spelar någon musik.MvhKristofer
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/08/03 :  16:02:16  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Hm, vi får se när det gäller primare då. Jag är smått allergisk mot brus.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/08/04 :  21:39:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja som sagt bruset finns ej när elektroniken spelar utan endast när det inte spelar någon musik. Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000