HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Altavoz Singular
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2005/05/07 :  17:02:32  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Någon som lyssnat till http://www.altavozsales.com/product.php?p=singular. Verkar intressant men tyvärr så är alla återförsäljare ganska många mil från mig.

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  17:28:55  Show Profile Send mayro a Private Message



En högtalare. Som ersätter upp till 5 om jag fattar saken rätt....
Skrämmande onekligen

EA.. Rädda oss hififreak ifrån den totala sotdöden. En tio kg högtalare marknadsförs såsom detta...

Ja herregudars att vår hifi har problem.....Jag VET det säkert sitter många med tanken att "har han hör innan han utalar sig?" osv...

Nej det har jag INTE. Och behöver det inte heller.... Detta slår ut allt vad "ormolja" man kan hitta....Att diskutera nåt man lägger på en cd och vips så är den "uppgraderad" tycker jag ser rent trovärdigt ut mot detta förtrollande 10kg paket.....

Men vad vet jag.

ja var ska detta sluta tro...

EA.. dra igång! Du behövs

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/05/07 :  18:12:41  Show Profile Send edison a Private Message
mayro:

Jag har inte heller hört, MEN "pryl man lägger på Cd för uppgradering" är ju tämligen säkert klart värre ormolja än detta...herrar Foster & Gadds mfl musikproffs omdömen tror jag mer på än okända "internet CD-uppgraderingslurifaxar"...
(då menar jag dom som säljer vissa mysko saker, inte dej mayro ;-)
Dina Denverutsvävningar är mkt intressanta och tankeväckande helt klart!)

Sen tror inte jag heller denna högtalare i alla lägen eller för alla lyssnare kan "rakt av" ersätta ett konventionelt system för suuround eller "hiend hifi" men jag anar att "nåt har dom kommit på" personerna som ligger bakom detta alster.
En tysk studioprylsfirma har ju redan tagit upp detta system i sin tillverkning...dom är knappast dumma i skallen direkt, hehe...

Vore kul att få höra själv...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/05/07 18:23:53
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  18:15:46  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Vore kul att få höra själv...


Ja vem vet. Man kanske fick sig en "hifiresa" man sällan skulle glömma

Skönt man kaxade till sig ifrån start. För då får man ju dessutom en riktigt nyhet att berätta om sen då man blir överbevisad... Då kanske en o annan tror en också ju....Man var ju inte direkt anhängare från start...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/07 :  19:25:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag såg de där på senaste Stockholmsmässan. Tyvärr hann jag inte lyssna jag heller. Men det pratades en del om dem efteråt så sökfunktionen på vårat forum kanske kan sprida lite ljus...

Vidare så i senaste Musiker magasinet(MM no.5 2005) fanns en intervju med Cornelia och hennes producent(och man..) Eric Gadd. Vad ser man där på sidan 20 (lite bilder från deras inspelningsstudio)? Jo, en högtalare "med näsa på", en EMES Owl eller Mini Owl.

Så, Mayro, tag chansen att skaffa dig erfarenheter av produkten innan du "kör på"...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/05/07 :  19:41:17  Show Profile Send MatsT a Private Message
Även om man inte hört dem kan man väl få spekulera?

Jag tror inte heller att de med lite bättre konventionella system behöver känna att de är hotade. Jag har hört talas om tekniken förut och tror att jag förstår hur det fungerar och utifrån detta och de till synes ganska alldagliga element som används så tycker jag att det känns rätt säkert att tro något sådant som jag nyss trott...

Jag tror däremot också att de som hört högtalarna (eller högtalaren) blivit förvånade över hur en tre-dimensionell ljudbild kan skapas med en centralt placerad enhet. I ett väldigt litet rum eller till TV'n kan det nog vara en ganska smidig lösning och kanske kan den slå?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:00:25  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Ja herregudars att vår hifi har problem.....Jag VET det säkert sitter många med tanken att "har han hör innan han utalar sig?" osv...



quote:
Så, Mayro, tag chansen att skaffa dig erfarenheter av produkten innan du "kör på"...



quote:
Ja vem vet. Man kanske fick sig en "hifiresa" man sällan skulle glömma

Skönt man kaxade till sig ifrån start. För då får man ju dessutom en riktigt nyhet att berätta om sen då man blir överbevisad... Då kanske en o annan tror en också ju....Man var ju inte direkt anhängare från start...


Pac. Tror du nog ser ett "mönster av humor" i mitt "kör på"

Det sätt jag här skriver på är LÅNGT ifrån ett ovanligt skrivsätt.......Samt att ALLA dörrar är öppna för intryck...Och som alltid för ändrande av "tro"...

Men ärligt så tvivlar man ju ibland hur "öppen man än är" för nya prylar. Och att just JAG för en gång skulle sällar mig till skaran av annars tvivlande bör jag väl få göra? Och även utrycka. För ärligt till 100%. Att tro en högtalare med matchvikt av 10 kg. Placerad som en monoprodukt. Och spela enligt info så man inte ens behöver en 5 kanals till hemmabio blir även för mitt rätt vidsynta stereotänkande för mycket helt enkelt...

Sen om man får ändra sig under resan finner jag snarare roligt än presigieförlust... Och detta framgår rätt tydligt av inläggen jag gjort...

Men även om Gadd lirar dessa så är det inte för mig ens trovärdigare. För så många musiker jag träffat som inte ens BRYR sig om ljudkvalitet ger ingen garanti för välljud...

Och även vid kontakt med produsenter och tv folk osv ger mig direkt indikationer på vidare ljudkvalitetstänkande i stora mått..

Dom vrider på en ratt eller skjuter ett reglage så "stämmer" det dom vill få fram eller spela upp....

Så ser inte det lyssnade vi har som hobby ut direkt...

Men. Inläggen är med HUMOR som grund. Och breda leenden är bifogade så det inte skulle missförstås av någon. Vilket det heller inte gjorts....

MVH
Tobe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:01:35  Show Profile Send nl a Private Message
Det kan vara intressant för den som inte vill ställa upp flera högtalare i rummet, förutsatt att den funkar. Är det Burr som har kommit på konceptet?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:11:27  Show Profile Send mayro a Private Message
Och inläggen från mig var kopplade till EA´s tråd om org om bättre ljud osv... Detta är en ny sak som troligen är mer hot än tillgång. I alla fall för highend och bättre inspelningar osv...

Men man är kanske för stelnad i sitt tänkande.. Och bör se två kanalers såsom döende och helt släppa att försöka ens tänka glatt om stora högtalare med 12" basar o luftiga toppar...matchviker 50 kg uppåt...per sida...eller gånger 5.....

Och se "enkanalig" uppställning ala konstgjord hifi via 10 kg på tvén....

usch vad gamal o stel jag känner mig nu.....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/07 20:12:45
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:35:52  Show Profile
Jag lyssnade på den en bra stund på mässan, skulle lätt kunna tänka mig den i vardagsrummet som ett andrasystem. Lät riktigt fint tycker jag.

Kolla även in Yamahas rätt så nya panel, den har jag lyssnat på och har färskare i minnet. Den skulle helt klart kunna ersätta ett lite billigare surroundsystem, även som enda anläggning.



Den finns att lyssna på bland annat hos BRL (fd bilradiolagret)

edit: Här ska man dock tänka på att inte dämpa rummet då hela konceptet bygger på att studsa ljudvågor. Fungerar väldigt fint och man kan ställa in i setupen precis hur stort rummet är och var öppningar finns. Väldigt sofistikerat!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/05/07 20:38:10
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:41:49  Show Profile Send mayro a Private Message

martinm.
Du menar att det verkligen FUNGERAR?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/05/07 :  21:05:29  Show Profile Send nl a Private Message
mayro :"Och bör se två kanalers såsom döende "

Är inte högtalaren en tvåkanalshögtalare?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  21:09:14  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
mayro :"Och bör se två kanalers såsom döende "

Är inte högtalaren en tvåkanalshögtalare

jodå. Men är övertygad om att du förstår meningen ändå trots mitt lite felaktiga "synsätt"...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/07 :  21:09:46  Show Profile
Javisst fungerar det! Väldigt bra också tycker jag.
Är man noga med kallibreringen så blir det ett helt okej surroundljud!

Läs mer om den på Yamahas hemsida. http://www.yamaha-hifi.com/products.php?lang=w&country=SE&idcat1=1&idcat2=50&idcat3=89&idprod=1218&archivset=&newsset=

quote:
Yamaha Digital Sound Projector

Ett komplett hemmabiosystem utan störande kablar och stora högtalare?! Detta är möjligt med Yamaha YSP-1 som är en helt unik produkt! Med hjälp av 42 högtalarelement, monterade i samma skal, skickar YSP-1 ljudet i olika riktningar, ljudet studsar i väggarna och kommer tillbaka till dig, vilket innebär att ljudet kommer runt om dig. Låter kanske otroligt, men det fungerar! Kan enkelt monteras upp på väggen under eller ovanför din vägg-TV eller ställas på en skänk etc, hur snyggt som helst. Framtiden är här...

Kapabel att ge äkta 5.1-kanaligt surroundljud
Behöver ingen extern förstärkare eller extra högtalare
Inga högtalarkablar behöver dras runt rummet
Kompakt och slimmad design för att matcha din vägg-TV
Placeringen är enkel och mycket flexibel
Kan väggmonteras under eller ovanför din TV
Hanterar alla typer av surroundljudformat
Dolby Digital, DTS, Dolby Pro-Logic II (Film, Musik och Spel), DTS Neo:6 (Film och Musik)



admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  21:17:45  Show Profile Send mayro a Private Message
ja man ska tydligen inte dra förhastade slutsattser någonsin...
Man börjar bli gammal....

hur spelar det i volym då?? Menar, en stor hemmabio har ju ett kraftfullt ljud.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/07 :  21:37:35  Show Profile
Då jag testade var det lite halvhögt, dock inte tokhögt.
Ska väl iväg nån dag igen och lyssna lite tänkte jag, nu ska en tekniker från Yamaha ha varit där och ställt in allt precis som det ska vara också.
Kollade bland annat på X-men 2 och jag blev klar imponerad, man tittade ett par gånger bakåt om dom verkligen inte gömt ett par surroundhögtalare någonstans
Något som man måste ha till är dock en subwoofer, det är ett måste. Men den kan man ju gömma undan någonstans om man vill. Trevligt system om man har ett minimalistiskt vardagsrum med en plasma!

Pioneer har något liknande som verkar helt brutalt... Snacka om membran!!

http://www.pioneer.se/se/product_detail.jsp?product_id=5568&taxonomy_id=62-425



Pioneerpanelen kan för övrigt spela 115db



admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  21:44:22  Show Profile Send mayro a Private Message

ser ut som man ändå måste lägga ett öra till denna teknik. Ett roligt sätt att i tv´rummet få hemmabio UTAN sladdar osv. Som du sa Minimalistiskt men ändå skoj kanske...

Vad ligger prislapparna på Ca???

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/07 :  22:37:30  Show Profile
Opppps, den från Pioneer var inte gratis, priser runt 300.000:- verkar den ligga på överallt. Yamahan landar på runt 10.000:- ungefär.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  23:07:29  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Opppps, den från Pioneer var inte gratis, priser runt 300.000:- verkar den ligga på överallt. Yamahan landar på runt 10.000:- ungefär.


Ja just.... tv ljudet får duga ett tag till

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2005/05/07 :  23:17:08  Show Profile Send orthanc a Private Message
Tyckte att Altavoz Singular var en kul sak. Lyssnade också på den på stockholms mässan. Lite känslig bara, man måste sitta mitt framför den annars tappar man underhållningen. Men helt klart roligt och intressant.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/09 :  00:42:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
För trångbodda utan större möjligheter att växa kan den säkert vara ett alternativ, men fullödigt tror jag knappast att det blir om än nöjaktigt under vissa betingelser.

Bravo
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/05/09 :  01:00:44  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag har också lyssnat på yamaha:s panelhögtalare & jag håller med Martin.M att det verkligen funkar & för ca 12000:- & för den trångbodde så är det en trevlig produkt.

Men som stereo skulle jag välja något annat, men helt ok med bioljud.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000