HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ska Jeppe72 lyckas övertala till högisbyte?Avgjort
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/06 :  19:06:54  Show Profile Send mayro a Private Message
Ja så är det. Efter Jeppe72 köpte sin Accuphase och också besökte mig under träffen här så blev han hårt smittad av mina högisar.. "Muse" gjorde ju saken inte bättre genom att förtälja dom han har också lirar väldans bra..det är 2,5ór han har.samma som nu jeppe ska "slåss för.

Saken är så att jag avtalat ett köp av ett par gamla renoveringsobjekt av typen Infinity referens standard 2,5 som jag hjältemodigt erbjudit Jeppe72 ta över köpet av. Vad gör man inte för sina hifivänner

Detta så dom går sin framtid tillmötes såsom dom bör. Spelande underbar musik och inte som reservdelar eller bakhögtalare...

Så frågan är. Vad tror ni? Kommer Jeppe72 vara man eller mus i kommande kamp med sin hustru. Tråden oppkom efter läsningen i annan tråd här där ämnet kom upp...

Lite bakgrunds info. Frun är en härligt go kvinna med bestämda åsikter... Och Jeppe är en "mjukis" kille med list o teknik.
..

Så. Man eller mus Vad tror ni?

(Se nu humorn här och inte detta som någon nersättande av kvinnor. För detta är enbart en händelse som utspelas just nu som ett "drama" bakom "kuliserna" hos en hifivän till oss..En kamp många av oss genomgått)

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/07 15:59:17

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/06 :  19:22:43  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jädra dåreJag ger mig själv 1 röst som vinnare! Men kampen kommer bli hård. Min älskade har ett estetiskt sinne utöver vad, åtminstone jag, tidigare mött. Dessutom har hon och jag ett stort intresse i heminredning men jag har lättare för att se mellan fingrarna när det gäller högtalare. Hon gillar mina A4-högtalare (storleken) nu. Men bäst av allt vore ju förstås om högtalare inte var nödvändiga och ljudet kunde flöda fritt i ett tomt rum (snacka om transparens).

Infinity reference 2.5 är, åtminstone enligt mig, rätt hyggliga designer och dessutom i Valnöt, vilket av en händelse råkar vara mitt favoritträslag just nu. De låter dessutom så löjligt bra att man kan kissa på sig för mindre. Nu har jag visserligen bara hört Tobbes 4.5 men enligt utsago låter 2.5 likadant, typ.

Mina totem är alltså typ 12cm breda, 14cm djupa och 19cm höga (tror jag) och Infinityn är 46cm bred, 28cm djup och 129cm hög (tror jag). Stor & Liten, kanske man kan säga!? Vi får se hur det går, spännande är det i alla fall.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/05/06 19:23:27
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/06 :  19:29:34  Show Profile Send mayro a Private Message
Så här ser högtalarna ut som vi taklar om.. Frågan gäller inte utseendet utan enbart om han vinner eller inte

Jeppe72 Vs Sin underbara fru....

Blir du
eller

Ja vad sätter ni er "hifipeng" på pojkar o Flickor.......Läs inte bara. Ge er röst. samt TIPS till jeppe hur man gör i operation ÖVERTALNING.... Han behöver stöd o hjälp "jeppemannen"

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/06 20:29:00
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/06 :  20:18:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det "starka" könet vinner, dvs Jeppe72 behåller sina finfina stativare Totem...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/06 :  21:03:42  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jeppe leta reda på en bild av väldens fulaste 2 meter höga högtalare du kan hitta, låt hustrun välja mellan den och 2,5 orna ....... Säg att du får välja ! Men en av de två paren tar vi ........

Lycka till med övertalandet; Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/06 :  21:27:11  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hahhahaha....wolfgang är en erfaren man.....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/06 :  21:52:36  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jeppe...har hon lyssnat på anläggningen?? Spela "hennes" musik lite mer...mmmm. Ställ upp lite extra...till å med om det innebär att sy nya gardiner - för hand

Försök att försäkra dig /å henne om att du inte behöver lägga så mycket pengar emellan....

Förklara för henne att "en riktig anläggning" ger samma intryck som bokhyllor fyllda med böcker med handbundna band i skinn - smak, stil och kunnande. Det signalerar upplysthet, kan man säga.

Tänk igenom själv högtalarplaceringen (man kanske knappast kan avgöra det i förväg - men ändå) Försök finna alternativa placeringar å komma på vad detta medför för förflyttning av övrigt möblemang.
Du kommer att tvingas tänka till ordentligt nu....fundera ut om du med hjälp av en stereobänk kan ändra helhetsintrycket till dina tilltänkta högtalares fördel.

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/06 21:53:24
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/06 :  22:04:13  Show Profile Send mayro a Private Message

Ohmega.
Du gav mig en ide. Man kan ju LJUGA också.. Och säga att fördelen är att dessa kan stå inne vid bakväggen och inte tar plats som stativare gör mitt på golvet.. Och HÅRT markera att stativarna står mitt på golvet... SEN så "upptäcker" man då dom nya är hemma att .. "ojj, dom lät ÄNNU bättre en bit ut ju"

Det får man ju kalla en "oskyldig hifilögn" tycker jag,,,

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/06 22:04:58
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/06 :  22:05:01  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Låt henne VÄLJA stereobänk !!! Köp et nytt gardintyg (gärna ett tjockt så du får bättre dämpning)!!

Wolfgang

++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/06 :  22:07:08  Show Profile Send ohmega a Private Message
.....dessutom

"så råkade du på en gammal bekant till dig här om dan...han jobbar nu i försäkringsbranschen...å dom har stora problem med..."stölder av lättburen hifiutrustning"....till den milda grad att detta problem kan medföra att vissa justeringar i av premier/alternativt erättningsnivåer för "små hifiprylar" kan komma att behöva göras inom snar framtid..."

Edited by - ohmega on 2005/05/06 22:07:35
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/06 :  22:22:24  Show Profile Send ohmega a Private Message
.....alternativ metod 276:

Dra hem skrot från elektroniktippen/återvinningen - "Du skall ju naturligtvis försöka leta fram lämpliga komponenter till delningsfiltret som är i behov av rejäl modifiering - löd extra mycket precis innan hon kommer hem - tjejer har bättre luktsinne (tror jag)

Edited by - ohmega on 2005/05/06 22:26:26
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/06 :  22:31:53  Show Profile Send ohmega a Private Message
Om hon är VÄLDIGT intresserad av inredning - KÖP nåt som du vet faller henne på läppen...En sån där matta man hänger på väggen t ex (kamoflerad akustisk dämpning)

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/06 :  22:44:14  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ohmega: dina tips tar jag till mitt hjärta, underbart!

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/05/06 22:44:45
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/07 :  00:31:18  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jeppe72

Jag vill minnas att ni har ett stort vardagsrum

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39463&whichpage=5

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/07 :  14:59:41  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag kan avslöja resultatet på en gång. Det blir inget med dem. Min fru ansåg de vara fruktansvärt fula och heminredning är ett av hennes intressen så kompromiss eller inte. Dessa högtalare går inte att kompromissa bort helt enkelt.

Kanske i en framtid jag kan ha såna i ett eget rum.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  15:10:15  Show Profile Send mayro a Private Message

Du borde ta en tur upp till Muse... Så hon får se dom LIVE... Dom är klart inmöbleringsbara......

Som ni ser här BEHÖVER jeppe72 MER stöd o tips....

Så mer inlägg med behjärtansvärd hjälp erfordras....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/07 :  15:51:07  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Nej det behövs faktiskt inte. Vi har haft ett seriöst samtal som hölls på en bra nivå. Hon tycker att högtalarna är skitfula, på riktigt alltså. Jag tycker att de är rätt häftiga själv men de kommer ju synas om man säger så.

Även om jag vet att du menar väl Mayro så måste både jag och du respektera min frus åsikt i den här frågan. Det har visserligen varit kul med de inlägg som kommit men de har ju varit mest skämtsamma historier och det har jag uppskattat.

Nu vänder vi blad och lämnar högtalarna därhän. Diskussionen har hållits och den var tuff till en början för att sedan, i respekt för varandra, avslutas med att dessa högtalare inte kommer in här. Det är Min frus önskan och det är för att de är så fula (i hennes ögon). Vilket jag faktiskt inte har några som helst problem att förstå. Hon tillägger att hon aldrig skulle släpa in något i vårat hem som jag tyckte var fult, aldrig och det tvivlar jag inte en sekund på.

Vi har designat och byggt upp vårt hem och dess inredning tillsammans och i samförstånd. Vi har inte alltid varit överens men har då kommit fram till kompromisser som alla par förmodligen gör. Men det har aldrig skett på bekostnad av den andre. Så kommer det heller inte bli nu.

Tro nu vad ni vill, men jag kan försäkra er om att jag inte är en så hunsad underdog som några av er kanske tror. Däremot älskar jag och respekterar min fru och har en ständigt pågående dialog med henne om allt från barnuppfostran (usch!) till högtalare.

Lev väl mina hifibröder och saliga voro ni som levo med fruar som diggar era monsterhögtalare

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/07 :  15:56:22  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jeppe jag kan ju fortfarnade skicka upp Credo M100 till dig (med originalstativen) DOM skulle hon gilla !!!!

//Wolfgang

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  15:58:45  Show Profile Send mayro a Private Message
Så kan det gå... Vi har i alla fall hållt humöret upp i din kamp..

Men att förlora en kamp med flaggan i topp är ju ingen förlust.. Nästa gång stiger ju chansen att lyckas....

Du vann ju kampen om steget du köpt.. Och man kan ju inte vinna allt här i världen ju tyvärr....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/07 :  15:59:53  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det måste väl finnas fler alternativ än infinity - fast det kanske är svårt att hitta till samma pris/ptestanda-förhållande....

Eller en en sub......fast det kräver att det det finns en pre-out på förstärkarna (jag vet att det finns möjlighet att använda sig av "högnivå > lågnivå-adapter" men det är nog inget optimalt alternativ, tror jag). Dessutom kan det(enligt vad jag läst) vara svårt att få till en ljudmässig integration.

Tycker hon alla högtalare är fula - kan du ta reda på om det finns högtalare hon tycker är snygga?

Om det visar sig att dessa högtalare inte är mycket att hänga i julgranan så kan du ju försöka få henna att välja nåt annat...elller om du kan leta upp ett par högtalare som du tror kan passa - och som är rätt lika (utseendemässigt) de hon utpekat som acceptabla...

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/07 :  16:01:10  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Wolfgang: faktiskt inte. Hon har sett Credo och jag vet inte om du tål att höra hennes omdöme.Jag skulle inte heller själv välja Credo. Jag är mer för fyrkantiga lådor faktiskt. Mitt val skulle nog optimalt falla på en fin valnötsfanérad högsmal låda (1m eller så) alternativt en gammal goding (med tolva, mellan och diskant) bredare än djup och högre än bred men ganska boxig liksom. Typ Infinity reference monitor. De är cool!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/07 :  16:08:23  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Om det nu måste stå ett par högtalare i rummet ska de vara små och med ren design. Hon gillar inte designhögtalare typ b&w nautilus men det gör inte jag heller. Se det så här, bowlingklot slängda överst på en träkloss, toppa med en gammal mikrofon som ingen förstår varför den ligger där. Där är nautilus 802

Hon gillar Totem och det gör jag också. Det är skitsnygga högtalare. Speciellt Model 1 har en plats i mitt hjärta. Problemet är ju kostnaden. Infinity spelar så bra så att det inte spelar någon roll vad man jämför med (nästan) och kostar en spottstyver. Model 1 kostar 25-26kkr med stativ. Det är inget alternativ just nu.

Jag får leva med de små Totem tills något överraskande händer. Men ni skulle höra hur de spelar med Accuphase och Denver. Dra mig baklänges över 2-3 gärdsgårdar. Det är riktigt riktigt bra. Jag tror det knappt själv. Just nu saknar jag bara den djupaste basen. Allt annat är bra (det är sant!).

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/07 :  16:19:19  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
Tro nu vad ni vill, men jag kan försäkra er om att jag inte är en så hunsad underdog som några av er kanske tror. Däremot älskar jag och respekterar min fru och har en ständigt pågående dialog med henne om allt från barnuppfostran (usch!) till högtalare.

jeje vi vet nog allt vem som är chefen

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/05/07 :  16:48:12  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Varför inte ett par ino pi60? I rätt miljö tycker jag att de ser riktigt tjusiga ut!

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/07 :  16:53:48  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Varför inte ett par ino pi60? I rätt miljö tycker jag att de ser riktigt tjusiga ut!

Därför, det tycker inte jag.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2005/05/07 :  17:02:50  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Okej. Läste något om "stilrena högtalare" och jag råkar tycka att de är stilrena. Men det är ju du (din hustru? ) som ska bestämma, jag gav ett förslag bara.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000