HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ska Jeppe72 lyckas övertala till högisbyte?Avgjort
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  17:12:12  Show Profile Send mayro a Private Message

Tråden drogs igång med humor och inget annat grabbar....
Jeppe72 vann första ronden ifråga om sin nya stärkare.. Fick ge sig på andra ronden angående högisar...

Men känner jag Jeppe72 så går han till "hifigymmet hf.nu" och tränar för den tredje ronden nu...

Skam den som ger sig heter det ju....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/07 17:31:56
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/07 :  18:08:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det är ju bra att lära känna sin anläggning under lång tid också....då lär man sig dess svagheter å styrkor på ett annat sätt...man hinner lyssna på olika sortes skivor och under fler olika situationer...resulat av kablar å tweaks mm mm.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  18:23:05  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Det är ju bra att lära känna sin anläggning under lång tid också....då lär man sig dess svagheter å styrkor på ett annat sätt...man hinner lyssna på olika sortes skivor och under fler olika situationer...resulat av kablar å tweaks mm mm.

Såja Ohmega. NÅN måtta på trösten får det vara

Ljudmässigt var förlusten astronomisk... Vi måste ju hålla den linjen så INTE jeppe kapitulerar för all framtid.

Detta är ju för oss hifivänner en mycket viktig uppgift.. För tänk om jeppe tror dig.. Vips så hänger hans totem på väggen igen. Och man måste intala sig. "jo det fungerar ju nästan lika bra" osv...

ur nederlaget hämtar man nya krafter ju.... och blir en ännu tuffare förhandlare med list o smidighet..

Hifi killars smidighet är ju VÄLKÄND!!!!

Vi bara ställer bilen NÄRA en stereobutik där frun varit 29 ggr senaste månaden så tror dom man ska dit igen... Och då man säger. "jag ska bara".. ja då kommer det. "JAG VISSTE osv"...

och dom inser INTE det enbart var slumpen ju. HELT utan planer...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/07 :  18:38:40  Show Profile Send ohmega a Private Message
Njaaa...det var inte bara tomma ord jag brukade för att trösta jeppe utan det låg nånting i det också. Därimot så snackar han ju om meterhöga "boxiga högtalare".....det känns ju onekligen som ett tema att spinna vidare på....hmm...3-vägshögtalare med 10"-12"s basar....få la´ ta å leta runt lite.....men det skulle ändå vara bra om man kände till "hennes" stilpreferenser......

Man skall ju också komma ihåg att stora högtalare ofta mer lättdrivna ...än små (beror på)....å med tanke på det allt högre priset på el så.........å om vi dessutom sätter in det hela i ett ekologiskt perspektiv....ja då...

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/07 18:40:45
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  18:43:11  Show Profile Send mayro a Private Message

Nu tillkommer ju det att kostnaden blivit snudd samma som dom totem som spelas idag. Så typ JÄMT "byte" hade det blivit för Jeppe.
Där låg just grejen med detta byte. Inte nyinköp för MER pengar. Utan andast "omfördelning" av befintlig investering redan gjord....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/07 :  18:49:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
Å fasen

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/07 :  19:04:54  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Niclas:
quote:
jag gav ett förslag bara
oops jag kanske lät för kort när jag svarade. Du är självklart välkommen med vilka tips du vill. Bara det att jag inte gillar öhmans design på de där högtalarna.

Mayro: Jag grämer mig inombords. Jag vet ju vad det är för ljudförlust vi talar om och det vid jämt byte. Helt sjukt men jag ger inte upp. Det är bara det att just nu måste ett liknande erbjudande (ekonomiskt) och ett helt annat (estetiskt) dyka upp för att det ska vara intressant. Ljudmässigt måste det också vara intressant såklart.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/05/07 19:05:23
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/07 :  19:11:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
Var hamnar vi då i runda slängar...rent ekonomiskt?

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  19:14:52  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mayro: Jag grämer mig inombords. Jag vet ju vad det är för ljudförlust vi talar om och det vid jämt byte. Helt sjukt men jag ger inte upp. Det är bara det att just nu måste ett liknande erbjudande (ekonomiskt) och ett helt annat (estetiskt) dyka upp för att det ska vara intressant. Ljudmässigt måste det också vara intressant såklart.

Därför skall jag framöver då jag hämtat dom små godingarna ta med dom upp till dig och låta din fru få HÖRA dom. Inte behålla dom..

Sedan ska dom få spela bakkanaler här till den jättelika hemmabio det nu ska bli här..

Infinity ref 4,5 som frontare. Dito fast 2,5 som bakkanaler. Samt en frontare som passar in till detta....

Kanske ställer jag upp dom alla fyra framme och kollar om det går att köra dom alla fyra samtidigt som en jättevägg....

En sak vet jag i alla fall... Det lär bli drag i botten....
6 st watkins tolvor som öser på......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/05/07 :  19:48:35  Show Profile Send edison a Private Message
Jeppe72...verkar iaf som du har en mkt schysst fru...och jag ser det som stort att du är rädd om henne även om ditt HiFi-hjärta tar visst stryk.

--------------------------------------------

Hmmm...mums...53 kg x 2 som smakar kaka...
http://www.bobbyshred.com/infinity/RS25.html (är det denna det handlar om...?)

Får snart åter mina utlånade småttingar RS7, får bli datorhögtalare ett tag framöver tror jag...nice att dom ju åtminstone har EMIT's i toppen ;-)

(Hade jag en fru åkte dom säkert ner från datormöbeln snabbt som...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:13:17  Show Profile Send ohmega a Private Message
2.5:orna som bakhögtalare.....ja det fattas väl bara ett slutsteg till detta..å högtalarkablar....

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:14:40  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Edison: Japp, det är dom det handlar om.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/05/07 20:15:03
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:22:42  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
2.5:orna som bakhögtalare.....ja det fattas väl bara ett slutsteg till detta..å högtalarkablar

ibland säger ett leende allt....

tänk synen med två par av dessa stående som hemmabio.. ojoj vad kul och kult. ....I mitt 70 tals rum...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/07 20:27:09
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:26:24  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jeppe

Du skall försöka hitta nån skiva som låter anskrämligt....å spela den OM och OM igen...tills hon ställer frågan: kan du inte spela nåt annat?

Då svarar du: - Ja men det är det enda som låter bra.....med dom här högtalarna...

....eller...nu har jag det...en snabbkurs i hypnos kanske

Edited by - ohmega on 2005/05/07 20:29:33
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:28:56  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
snabbkurs i hypnos kanske

opss. Ohmega. Tänk om den släpper helt plötsligt.........vad sjutton säger man då...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:30:35  Show Profile Send ohmega a Private Message
Tänkte inte på det..

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:33:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hoppas "hon" inte läser denna tråd...kan ju få en HELT felaktig uppfattning om våran MORAL...å få för sig att vi på nått sätt skulle vara MANIPULATIVA eller så.....

OT

Nu skall jag ner i källaren å leta efter olja till mina högtalare (till gummikanterna)...det var över 5 år sedan sist.

Edited by - ohmega on 2005/05/07 21:00:14
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/08 :  08:14:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
I was right...kvinnan vann...och du gör helt rätt Jeppe72 som behåller dina Totem. Model 1 Signature i mahogny kostar förresten 17.500 (demoex) på www.hifiart.se. De låter kanonbra om man klarar sig utan basen längst ner.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/08 08:17:53
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2005/05/08 :  09:03:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message

Hifi killars smidighet är ju VÄLKÄND!!!!

Du har så rätt Mayro vi kan ta U1 som exempel han ger "tanten" blommor varje vecka och får hålla på med sina grejor och blivit lovad eget rum vid husköp, det kan man kalla smidig.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000