HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Föreläsning om ljudkvalitet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

henlin
Starting Member

22 Posts

Posted - 2002/10/15 :  13:53:08  Show Profile Send henlin a Private Message
Tänkte bara tipsa eventuella intresserade Luleå-bor om en lunch-föreläsning om ljudkvalitet med Jan Berg, Sveries enda doktor i ljudteknik. Föreläsningen ges på kulturcentrum Ebeneser imorgon (onsdag 16/10). Mer info finns på http://hogtrycket.adm.luth.se/aktuellt.asp?eventnr=403&SQL=100

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/10/15 :  14:09:00  Show Profile Send B Peter a Private Message
Henlin, jag läste om det där i Kuriren. Det verkar vara intressant men 80 spänn för att äta sallad?
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/10/15 :  20:49:25  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Henlin, jag läste om det där i Kuriren. Det verkar vara intressant men 80 spänn för att äta sallad?

Det är kanske 80:- för föreläsningen och GRATIS sallad?!
Oavsett vilket så är det prisvärt. Det borde vara möjligt att spara in 80:- hundrafalt i framtiden om man visste lite mer. Genom färre felköp menar jag.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/10/15 :  23:21:06  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
har redan ordnat mig med biljett...

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/10/16 :  09:04:21  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Originally posted by Kajsa

quote:
Originally posted by B Peter

Henlin, jag läste om det där i Kuriren. Det verkar vara intressant men 80 spänn för att äta sallad?

Det är kanske 80:- för föreläsningen och GRATIS sallad?!
Oavsett vilket så är det prisvärt. Det borde vara möjligt att spara in 80:- hundrafalt i framtiden om man visste lite mer. Genom färre felköp menar jag.



Det var ett skämt! Jag skulle ha gått direkt om det inte vore så att jag har ett arbetsmöte som börjar halv ett, tyvärr.

Paradis_oscar, kan vi som inte kan gå få några tips du snappar upp efter att du varit och lyssnat?
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/16 :  18:01:50  Show Profile Send markih a Private Message
För min del får nån gärna föra aneckningar och lägga in ett sammanfattande inlägg på forumet.

markih
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/10/16 :  18:31:20  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
anteckningar förde jag inte, täkte inte så långt.
kan väl försöka att återberätta det jag kommer ihåg:
det hela hanlade om ljudkvalitet, mest om hur "vi" uppfattar ljud såsom närvaro, rumskänsla m.m.
han spelade också 3 spår med samma musik:
det första så var det 100% av datamängden
det andra var 17% av datamängde och det tredje var de kvarvarande 83 %
jag blev faktiskt lite förvånad över hur lite det var som skilde de två första åt, sen bör det sägas att det inte var någon högklassig anläggning han spelade det på (skulle tippa på en PA rigg för tal)
han hävdade även lite vagt att det inte gick att få någon vettig rumskänsla när man bara använde stereoljud.
alltå ganska mycket surroundljuds "propaganda",
han så något i stil med att:
om man använde 5 kanaler så uppfattades det som att man satt i inspelningsrummet/kosertlokalen och om man körde stereo så var ljudbilden som en tavla som spelade (jag uppfattade det som om han menade att det inte fanns någon rumskänsla eller 3d eller vad man nu vill kalla det.)
sen så var det en hel del om hur man bedömde ljudkvalitet, inte tekniskt utan som vi uppfattar den, han ansåg även att det inte fanns något instrument som kan jämnföras med det mänskliga örat.
alltså att det inte räckte med att en komponent mäter bra.
kanske var något mer, men jag är lite trött så jag återkommer om jag kommer ihåg något mera.

Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/10/20 :  19:01:58  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Tackar för "rapporten" ifrån föreläsningen. =)

Robert Hjertkvist
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/10/21 :  17:42:29  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
kanske inte var så utförligt eller bra skrivet...
kul att någon uppskattade den iaf ?

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/10/22 :  15:22:25  Show Profile Send B Peter a Private Message
Ja, tack för rapporten!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000