HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Vissa människor är konstiga när det gäller ljud!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/10/11 :  23:15:39  Show Profile Send matså a Private Message
Jag är ingen fanatisk audiophil men jag reagera naturligvis väldigt starkt när folk tycker ljudet ur en högtalare låter förträffligt fast att de kan sätta en hög blomkruka framför. Jag reagerar också starkt när de lyssnar på radion eller en cd så att ljudet skorrar(ja, jag lider då). Men det värsta av allt var en bo tidning där en inrednings expert hade sytt på en högtalar klädsel så att högtalarna skulle försvinna. Vadå diskant försvinna? Högtalare fula? Nej de skall visas. Blir mycket förvånad när jag ser detta, vad skall vi göra för att folk skall sluta med dessa dumheter. Detta är ju inga fanatiska grejor precis. Vi måste sprida lite enkla ljudregler till dom dödliga. Själv är jag halvdödlig

Min fotosida på flickr

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:13:00  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
alla kanske inte sitter å lyssnar som "vi" gör, eller hur?

en del kanske bara vill ha "skval" musik hemma, som bara finns å inte vill se högtalarna..

men jag skulle ändå aldrig rekommendera att sätta ett skynke framför..

nej attan heller, "in-wall" högtalare rekommenderas då.. klipsch har ett par bra om jag minns rätt..

Edited by - Bobbokrull on 2002/10/14 14:13:36
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/14 :  14:59:22  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det finns akustiskt transparenta tyger.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/14 :  15:56:40  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jo det vet jag.. men ska man slippa högtalare så ska man väll göra det ordentligt=)
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/10/15 :  08:19:01  Show Profile Send matså a Private Message
Robin Fishcer: Jag tänkte främst på mina bekanta som kan ha radion så högt att det skorrar. Och de reagerar inte på det.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/15 :  08:58:56  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by matså

Jag är ingen fanatisk audiophil men jag reagera naturligvis väldigt starkt när folk tycker ljudet ur en högtalare låter förträffligt fast att de kan sätta en hög blomkruka framför. Jag reagerar också starkt när de lyssnar på radion eller en cd så att ljudet skorrar(ja, jag lider då). Men det värsta av allt var en bo tidning där en inrednings expert hade sytt på en högtalar klädsel så att högtalarna skulle försvinna. Vadå diskant försvinna? Högtalare fula? Nej de skall visas. Blir mycket förvånad när jag ser detta, vad skall vi göra för att folk skall sluta med dessa dumheter. Detta är ju inga fanatiska grejor precis. Vi måste sprida lite enkla ljudregler till dom dödliga. Själv är jag halvdödlig



Vilken tidning är det här? Det verkar vara samma som chefsredaktören för Hifi &Musik hänvisar till i senaste numret. MvhKristofer
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/10/15 :  10:55:28  Show Profile Send matså a Private Message
Whiskeyman: Jepp det är det. Och det är vår förbannade plikt att lära allmänheten hur ljud skall upplevas. Ut och lär

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/10/20 :  11:43:47  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Det är inte alla som njuter av att se hur högtalarkablarna ringlar efter golvet, även om det må vara en helt fantastisk sådan. Jag har sett bilder på andra medlemmars konstellationer och förfärats över hur man nästan vill exponera dessa visst nödvändiga men ack så fula attiraljer.
Visst kan högtalare vara vackra möbler. Som sådana har de konstruerats iaf ett halvt sekel och torde vara fast inbitna i vardagen, varför det vore konstigt beteende att gömma undan dem.

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2002/10/20 :  13:23:02  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag har läst articklen och om jag inte minns helt fel så var den publicerad i "Vår Bostad" dvs. tidningen man får om man är medlem i hyresgästföreningen.

Men jag kan ha fel.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/20 :  14:01:43  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Det finns akustiskt transparenta tyger.



Det stämmer inte. Allt som hamnar framför ett högtalarelement påverkar ljudet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/20 :  14:11:18  Show Profile Send celef a Private Message
Det finns mkt glest vävda tyger, de borde kunna vara helt akustiskt transparanta!

sound pollution
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/20 :  14:35:27  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det finns inte en högtalare som inte påverkas av frontarna som ofta är i "helt transparenta" tyger. Påverkan kanske inte är så stor med vissa tyger, men den finns där, och det blir aldrig till det bättre med en front.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/20 :  20:47:10  Show Profile Send celef a Private Message
Å skumplastfronter vågar man väl då inte fråga om, synd för jag tycker de är så snygga!

sound pollution
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/20 :  21:27:55  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Sonus Faber har på en del av sina högtalare gummiband som liggger spända parallellt vertikalt istället för tyg. Krell har tagit efter detta också. Dom har en resonansfrekvens som ligger långt under det hörbara. Ändå påverkar dom också ljudet.
Mest i diskantregistret.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/10/20 :  23:53:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Äh
ser inte högtalarna snygga ut sätt på ett par sol brillor vetja
Skämt o sido , visst så ändras ljudet med fronterna på men på vissa högtalare så blir det förmycket av det goda utan. Ta tex dom första Mirage bipolerna. Tråklade man av strumpan så blev diskanten för vass.
På vissa högtalare är själva ramen designad som en del av fronten.

Hur man sen vill ha det är ju upp till var o en eller hur ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000