HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Problem med 3e ordningens filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/05/04 :  14:32:13  Show Profile Send mangs a Private Message
Har simulerat och mätt lite på mina högtalare nu och får inte riktigt rätt på filtret. Visst kan jag få fram hyffsade filter men det räcker inte för denna applikationen. Jag använder Vifa PL18 och ScanSpeak 9300 el. 9500. Problemet är att jag vill öka upp effektåligheten lite genom att köra på 3e ordningens filter sitället för 2a ordningen som jag brukar. Elementen sitter nära varandra och baffeln är inte lutan vilket får till följd att basen är ca 3.5 cm bakom diskanten.

Problemen jag får är hela tiden med fasen. jag kan på många sätt få dem i exakt samma fas kring delningsfrekvensen (har provat allt mellan 1.8-3.5 kHz) men fasen runt omkring är Detta får till följd att jag troligtvis kommer skrota 3e ordningen. har testat med att köra 2/3 eller 3/2 och det gick ungefär likadant.

Enda sättet jag får upp en hyffsad fasgång är om jag sänker till 2/2 eller 1/2. Har då bra fasgång mellan 500-4000Hz men sedan hamnar de ur fas däröver. Delningen är just nu vid 2.2 kHz.


Jag har bilder men kan inte lägga upp dem nu då jag sitter på jobb. Finns det något knep hur man kan lyckas få fasen bli riktigt bra? Diskantens frekvenskurva är väldigt rak medan PL18 har några bumpar vid 1kHz,2kHz och sedan uppe vid 4 och 5kHz. Har testat med notch-filter på dessa utan att få fram något bra.

Kanske en svår fråga att svara på men hur får jag fram en djup och framför allt bred dipp i frekvensgången när man kopplat diskanten inverterad? Jag kan genom att fifla med komponenterna ändra fasgången men eftersom basens fasändringar (vid mätningarna) är betydligt större än för diskanten så är det svårt.

Finns det någon typ av allpass-filter som man kan sätta framför diskanten för att på så sätt fördröja signalen? Någon annan lösning?

Annars får det bli till att köpa extra slutsteg och köra aktivt.

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/05/05 :  00:13:39  Show Profile Send mangs a Private Message
Här är lite bilder på det provisoriska filterbygget:

Här är filtret:


Här kommer frekvensresponsen. Notera att de kommer ur fas vid 4-5kHz




SÅ här ser det ut om man polvänder diskanten:



Här är impedans och fasförlopp och de ser hyggligt snälla ut tycker jag:



Några förslag på vad jag kan/skall ändra för att få bättre fasintegrering "runt" delningsfrekvensen?

Edited by - mangs on 2005/05/05 00:16:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000