HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 VARNING FÖR BEDRÄGERI VIA EBAY!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

melodier
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/05/01 :  23:54:24  Show Profile Send melodier a Private Message
Hej alla musikälskare!

Jag har precis blivit utsatt för en bedragare på eBay och detta har kostat mig mycket pengar! Det hela gick till så att en hacker har tagit sig in i eBay, skickat ut meddelande om en aktion angående ett par Sonus Faber Cremona Auditor högtalare där säljaren påstår att vinnaren av aktionen inte hört av sig efter aktionens slut och nu erbjuder övriga som bjudit att köpa för sina respektive lagda bud. Mailet ser precis ut att komma från eBay, med adress från aw-confirm@ebay.com och ser helt äkta ut.

Jag accepterade priset och försäljaren (läs bluffmakaren) sa att han vidarebefordrar uppgifter till eBay. En stund senare fick jag nytt mail från aw-confirm@ebay.com med instruktioner om hur transaktionen skulle gå till. Instruktionen var mycket proffsigt gjord, alla logo med diverse från eBay och Square Trade mm, det gav ett mycket förtroendeingivande intryck och det stod att köparen var skyddad emot bedrägeri etc.

Jag följde instruktionerna, betalade via Western Union Money Transfer och säljaren skrev att trackingnr skulle komma dagen efter. Jag har efter det inte hört ett ord, jag förstod på allvar att jag blivit lurad då personer som vunnit aktionen gav ett gott betyg till säljaren för produkten.

Började läsa mer om detta på eBay och förstod hur sådana här bedrägeri går till. Vidarebefordrade mail jag fått av (som jag trodde var från eBay) till spoof@ebay.com och fick svar att detta INTE var mail som kom från eBay.

Hittade bedragarens ID som är exsell060 nån från Philipinerna som registrerade sig 13 april och som inte längre är medlem på eBay. (hans mailadress är exsellera@aol.com

Jag rekomenderar ALLA som handlar via eBay att ordentligt läsa igenom säkerhetsinstruktioner och ladda ner eBay Toolbar så att ni kan se när ni är på en eBay-sida.
Två viktiga saker är
[list]
  • att handla alltid via säker eBay-plats
  • aldrig använda instant cash transfer, t ex Western Union Money Transfer eller Money Transfer


  • Är det några konstigheter med en websida, forwarda den som den är utan ändringar till spoof@ebay.com så kan dom kolla den.

    Är det någon som vet vart man kan anmäla sådant här bedrägeri?
    Jag har skickat information till eBay.
    Finns det något annat?

    Jag har förlorat ordentligt mycket pengar på detta, det känns jättehårt . Jag hade sparat länge för att köpa sådana högtalare. Samtidigt var detta gjort på ett enligt mig proffsigt sätt så flera kan gå på det!

    Se till att inte DU gör det!

    Bästa hälsningar
    Calle




    Min läggning: Sonus Faber Cremona Auditor - Krell KAV300iL - Meridian 588

    soren
    Member

    311 Posts

    Posted - 2005/05/01 :  23:58:11  Show Profile Send soren a Private Message

    Tråkigt .. lider med dig!

    Tyvärr är dessa bedrägerier inte ovanliga på Ebay. Finns rätt mycket trådar på utlänska forum om folk som förlorat mycket pengar.

    Gå in på www.avsforum.com och sök, du kanske hittar något tips hur du skall gå vidare med detta.

    /Sören

    Go to Top of Page

    Rydberg
    Member

    4519 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  00:02:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message
    Fy vad trisst! Lider med dig

    Kan det finnas någon slags försäkring som kan tänkas täcka sådant här?

    I'm not a complete idiot, some parts are missing
    Go to Top of Page

    Wingboot
    Member

    181 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  00:19:27  Show Profile Send Wingboot a Private Message
    Ja mycket mycket tråkigt, lider med dig. Men värdefull varning. Är själv på eBay och funderar på att köpa därifrån. Hoppas det löser sig på något sätt.

    /wingboot

    I bought some batteries the other day, but they weren't included.
    Go to Top of Page

    sampix
    100.000-klubben

    1808 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  00:55:41  Show Profile Send sampix a Private Message
    Hemskt att höra Och då det handlar om så fina högtalare, så förmodar jag dessutom att du förlorat en hel del pengar..
    Hoppas innerligt att det finns någon försäkring som kan hjälpa dig

    kabelskitsnackare

    Go to Top of Page

    eliot
    Member

    1398 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  01:03:49  Show Profile Send eliot a Private Message
    Det är just sådant man är så rädd för.
    - Jag tror jag är lite feg så jag har aldrig vågat köpa dyrare komponenter på ebay och när jag köpt så har det varit företag som använt som säljprincip att sälja över ebay...

    Jag kan inte ge Dig något råd utan bara hålla tummarna så att Du på något sätt kan minska skadan.

    Mvh,
    Eliot

    'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
    Winston Churchill

    Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
    Go to Top of Page

    hjort
    Member

    754 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  01:54:58  Show Profile Send hjort a Private Message
    Mycket tråkigt Calle, nu vågar jag inte köpa dyra saker över internet.
    Go to Top of Page

    T.A. Edison
    Member

    559 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  07:10:28  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
    Anmäl till Polisen, Ekoroteln.

    Go to Top of Page

    Roq
    RödaTråden Vinnare

    2892 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  08:32:44  Show Profile Send Roq a Private Message
    Uuh, vad trist . Det var ju inga billiga grejer heller...
    Lider med dig.

    Min fru handlar en hel del över eBay och en del dyrare saker. Hon har råkat ut för något liknande men hon hade turen att inse att det var en bedragare på gång.
    Det var också någon som erbjöd samma produkt som hon just förlorat budgivningen på. Den här personen använde sig också av "officiella" eBay-dokument och jag har hört flera exempel på just denna bedrägerivariant.

    1. Välj någon säljare som helst har gjort flera affärer och har bra feedback.
    2. Hoppa alltid över erbjudanden som kommer "vid sidan om" en redan avslutad auktion.
    3. Som redan sagts - använd inte Money Transfer/Western Union eftersom det inte finns någon kontrollmöjlighet via detta betalningssätt - det är ungefär som att skicka pengarna i ett kuvert (till ett anonymt utdelningsställe dessutom).
    PayPal kan ge en viss trygghet i stället.

    Go to Top of Page

    Björn-Ola
    Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

    7949 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  08:43:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
    Mycket tråkigt att höra.
    Tack iallafall för att du tog dig tid att varna oss andra.
    Go to Top of Page

    jeppe72
    Member

    1492 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  09:26:48  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
    tack för varningen

    Retro låter fint.
    Go to Top of Page

    Nitram
    Medlem i AÖ

    1171 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  09:33:43  Show Profile Send Nitram a Private Message
    Fanken va surt... blir ju onekligen påminnd att man inte ska lita på någon, och det är sååå trist att det tydligen måste vara så... kommer alltid finnas folk som skor sig på andra =(

    Min anläggning
    När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
    Go to Top of Page

    Bernt Jansson
    400.000-klubben

    19763 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  09:45:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
    Usch! Sånt vill man inte råka ut för.

    MVH Bernt Mitt system

    "Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

    Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
    Go to Top of Page

    Pac
    200.000-klubben

    22003 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  09:51:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
    Calle, vad tråkigt!!!

    Vad man borde göra med människor som beter sig på detta viset passar inte för skrift...

    Att anmäla bedrägeriet till Polisen är ett bra råd.

    Vänligen,
    Per


    // Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
    // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

    Go to Top of Page

    Leif Eriksson
    Member

    700 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  10:14:37  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
    Jag har handlat en hel del, (ca: 80-100 köp), på Ebay främst skivor, (Mobile Fidelity), o dyl.
    Jag har hittils inte blivit lurad, jag tillämpar dock några egna försiktighets åtgärder.
    Jag änvänder ALDRIG länkar jag får i email.
    Jag betalar alltid med PayPal, alternativt escrow.
    Jag köper bara dyrare saker av säljare med ett längre "bra" trackrecord, alternativt butik som jag kollar att den faktiskt finns, ringer upp ibland.
    Jag går även igenom detta trackrecord, kollar att inte allt är från samma köpare/ort, finns Negativt så kollar jag kommentarerna.

    Detta är nog inte "foolproof", men i alla fall några tips.

    "the bitterness of low quality,
    remains long after,
    the sweetness, of low price"
    //Leif
    Go to Top of Page

    Blue
    Member

    2120 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  10:33:16  Show Profile Send Blue a Private Message
    Som sagt, kolla upp alla möjligheter att täcka detta med försäkring. Polisanmäla bör du naturligtvis också göra, men tyvärr tror jag nog att det är ganska osannolikt att det leder till att du får tillbaka dina pengar. (Jag blev själv blåst på en månadshyra i samband med olaglig lägenhetsuthyrning i Sthlm, tog två år innan det hände något, och trots att förövaren var välkänd och dömdes för andra saker han gjort sig skyldig till, fick jag aldrig tillbaka mina pengar).

    Lycka till så gott det går!

    Ett kungarike för en vevgrammofon.
    Go to Top of Page

    hifi_harri
    Member

    201 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  10:56:13  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
    Det samma hände till mig med en musical fidelity A308 amp.. Lyckligtvis jag blev misstrogen när e-mail adress var inte det samma jag hade använt tidigare med säljaren. Jag skickade e-mail till den originala säljaren som erkände att någon försökte lura mig. Då "googlade" jag med med sökord "ebay second chance offer fraud" och blev överraskade hur allmänna sådana här fall verkar vara:( jag anmälde ebay - dom svarade bara att man måste vara försiktig. Jag borde ha skrivit också hit om mina erfarenhet:(

    Det är märkvärdigt varför e-bay informerar inte människor bättre med alla slags bedrägeri när det verkar vara allmänt.

    Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

    Edited by - hifi_harri on 2005/05/02 10:57:47
    Go to Top of Page

    mayro
    Lämnat på egen begäran

    10984 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  11:00:39  Show Profile Send mayro a Private Message
    Ett tips som fungerar.. Telefonnummer som är skrivet på PERSONEN som man betalar. Kolla upp detta nummer MOT att det ÄR samma person man betalar till per konto. För då man betalar till bank så har självklart banken dessa uppgiftar.

    Och kolla självklart att telnummer till uppgiven bank är till en bank och inte en privatperson. Lätt att kolla via telias internationella telinfo...

    Och kolla att adressen på personen INTE är en nyligen regad adress...

    Sen kan man kolla upp på medborgarkontoren i snudd alla välordnade länder att adressen är korekt......samt att personen finns...


    Jag vill också markera. Att handla via nätet är inte farligt OM man kollar upp noga...

    Men som att handla en bil ifrån typ "ärlige harrys bilar plånboks HB" så blir man blåst ofta om man har otur.

    Man måste kolla upp "spelreglerna" för denna form av handel INNAN man handlar. Och man bör se upp vid "för bra att va sant" affärer.

    Att blint utan kunskap köpa via ett relativt nytt köpsätt gör bluffar som denna tråd handlar om möjliga. Så var INTE rädda för den nya formen att handla. Var bara rädd för den nya BRISTEN av kunskap som vi till mans har....

    Så läs om bluffar. och fråga på trådar om råd. Och framför allt. Gör INTE affärer som du ALDRIG skulle göra på gatan ens utanför om nån ska sälja en beg bil till dig..

    För nog sjutton kollar man upp att ÄGAREN finns osv...

    Så LÄR det nya "spelreglerna" Och handla tryggt. Vid slarv med detta så litar man till turen. Och i segmentet "turen" finns dom som utnyttjar det nya...


    Western onion... Jag har betalat via dom vid flertalet ggr. Och aldrig blivit blåst.. Det är inte betalsättet som är fel. Utan uppkollandet av säljaren...
    Betalsättet är suveränt vid snabba betalningar. Men livfarligt om man INTE kollar upp att säljaren finns...

    Sedan en sak till. Vid köp så brukar jag be om foton. Då kommer ofta bilder. Sen ber jag om DETALJFOTON. om då det INTE går att fixa så.. Bluffvarning ett...

    Kommer dessa beställda fotonen och intrejören inte finns så kan man tro dom är lånade ifrån andra bilder på nätet..

    Då ber jag om mer detaljerade bilder...

    Ofta kan då det INTE erbjdas osv.... Så var NOGA...


    Men får man allt man ber om så.. Då kan man nog känna sig lugnare.

    Jag har betalt hudratusentals kr via ebay. Så anser mig rätt bevandrad ebayköpare...

    Men har lagt massor med tid på att KOLLA före köp. Och allt där det enbart infinner sig en liten oror så kollas saker upp noga.


    En varning till är. Då säljaren säger han sänder. du betalar då du får fraktnummer av han. och därvid har säkerheten att du KAN kolla att paketet verkligen via SERIÖST frakbolag har hämtats...

    TEGELSTENSVARNING UTFÄRDAD!!!!!!!!!!!!


    Var inte rädd för nya teknikerna. Var rädd för vår okunskap om hur man använder den säkert.

    MVH
    Tobbe


    Men. Fy faxxxn vad surt att bli lurad som trådskaparen här.. Ett tillfälle då man säger jippi. och sen upptäcker man blev blåst pga man blev så glad så man glömde kolla i bara farten.....

    Driver Mayros hifidagis

    Edited by - mayro on 2005/05/02 11:21:45
    Go to Top of Page

    Creative Audio
    Member

    2547 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  15:15:40  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
    Efterkrav eller postförskott...... !!
    Själv begär jag förskott av minna kunder som i gengäld får fraktfritt ...... !!!
    Men vi talas alltid vid i telefon.

    Wolfgang

    ++ äger och driver Creative Audio++
    ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


    http://www.creative-audio.se
    Go to Top of Page

    filikoster
    Member

    692 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  15:54:46  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
    Beklagar verkligen, måste kännas skit för dig. När man blir lurad känner man sig dessutom dum och förödmjukad. Känns nästan lika illa som den ekonomiska förlusten.

    Never trust someone who claims to be God.
    Go to Top of Page

    kutte
    Member

    95 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  16:59:58  Show Profile Send kutte a Private Message
    Hej Calle du kan kontakta Rikspolisstyrelsens växel 08-401 90 00 och begär IT-brottsroteln. E-postadressen är itbrott@rkp.police.se
    och gör en anmälan där, det är tråkigt att sådant händer, man kan hoppas att de åker fast.

    Ha det gött och lycka till.
    Hälsningar Kutte

    Den som inget frågar får heller inget veta!
    Go to Top of Page

    johan.björklund
    Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

    20859 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  17:03:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
    quote:
    Det är märkvärdigt varför e-bay informerar inte människor bättre med alla slags bedrägeri när det verkar vara allmänt.


    svaret är Pengar , tyvärr

    >musik förmedlingen<
    Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
    Go to Top of Page

    melodier
    Starting Member

    18 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  17:20:10  Show Profile Send melodier a Private Message
    Tack ALLA för sympatier och förslag på åtgärder!

    Betyder mycket då det svider som tusan att bli blåst Inte minst för självförtroendet (jag borde upptäckt detta )

    Jag har kontaktat polisen, Western Union (för att ta fram mer uppgifter), försäkringbolag och konsumentvägledning(!). Får se om det kan leda till något...

    Desto fler jag varit i kontakt med t ex detta forum och vänner och andra jag pratat med via telefon i ärendet desto mer inser jag hur utbrett bedrägeri i dessa sammanhang är.

    Se här t ex: http://www.nclnet.org/internetfraud02.htm

    Hälsningar
    Calle


    Min läggning: Sonus Faber Cremona Auditor - Krell KAV300iL - Meridian 588
    Go to Top of Page

    Leif Eriksson
    Member

    700 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  17:28:47  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
    Ebay informerar om detta om man läser de relevata ämnesområdena på deras hemsida, Tyvärr är det många som glömmer bort detta.
    Ni hittar massor av info under rubriken "Security center", redan längst ner på första sidan på "www.ebay.com".

    "the bitterness of low quality,
    remains long after,
    the sweetness, of low price"
    //Leif

    Edited by - Leif Eriksson on 2005/05/02 17:32:32
    Go to Top of Page

    tommypeters
    Medlem i AÖ

    1020 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  17:35:07  Show Profile Send tommypeters a Private Message
    Ja, verkligen trist det där. Det är ju ett välkänt sätt att lura folk på, som jag också kände till, men om det plötsligt dök upp en chans på något man länge velat ha så är jag inte så jäkla säker på att jag skulle hålla huvudet kallt och tänka efter två gånger. Det är ju skillnad om det är grejor som inte känns så viktiga, men har man bjudit i en auktion och förlorat, kanske man sitter och tycker att "f-n, varför bjöd jag inte lite högre...". I ett sådant läge är man extra sårbar.

    Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
    BC Acoustique ACT A3
    NuForce Ref8.200W
    Velodyne DD-15 & DD-12
    Go to Top of Page

    peter_gbg
    Member

    529 Posts

    Posted - 2005/05/02 :  18:34:48  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
    Ett tips till er alla som håller på med affärer via nätet: Betala aldrig via Western Union! Sämst möjlighet att spåra bedragaren än via andra betalningssystem. Mycket vanligt med den här typen av bedrägerier via Ebay, tyvärr.
    /Peter

    Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
    Go to Top of Page
    Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
    Next Page
     New Topic  Topic Locked
     Printer Friendly
    Jump To:
    HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
    Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000